Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4511 ggr
Herseruds
0

Hundras, igen.

Hej hundexperter, För två månader sen fick vi ta bort vår fina Engelska springer spaniel pga ålder. Nu börjar hundabstinensen bli stor och vi kikar så smått efter ny hund. Älskade springerns sätt med will to please, närhet, lättlärd och superpositiv till jobb, alltid mjuk och vänlig mot alla djur och människor, inte skällig, förhöll sig nära mig lös i skogen. Älskade inte att han fällde mängder året runt, tendens till svamp i öron och lätt till infektioner i hudvecken kring en ganska blöt mun. Kanske småsaker… Finns det någin ras som inte fäller mängder men har övriga positiva egenskaper jag listade? Vi är en familj med tonårsbarn, hunden får mkt rörelse m turer i naturen, ridsällskap, aktiviteter som passar just dess typ men sannolikt ej på tävlingsnivå. Har sneglat på storpudel men har ingen egen erfarenhet av pudlar. Tacksam för era kloka tips. :) Hanna

fridarebecka
1

Jag säger storpudel!

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Vixxen
1

Öronproblemen kan finnas även hos pudel…  …i princip alla hängöron kan få mer eller mindre problem med det. Annars är pudlar härliga!

[Patricia1993]
1

Storpudel säger jag med, har själv två stycken och de är helt underbara till sättet och hänger med på allting och älskar barn gör dom också. Eftersom pudeln har mkt och tät pälsväxt och hängöron så kan även de få problem med öronen om man inte håller efter. Lika så kan det bli svamp i munvecket också men eftersom att man oftast rakar nosen på pudeln så brukar det inte vara några problem. En del får aldrig problem med svamp i varken öron eller vecket i mungipan, det är väldigt individuellt då en del pudlar kan ha väldigt mycket päls i ansiktet utan att få det minsta problem.

[Nalle-]
1

Pudel tycker jag också kan passa! Min älskar att jobba, med allt möjligt, och är som gladast bara han får vara med. Otroligt lättlärd - både på gott och ont 😉Min är överlag en väldigt lättsam hund att ha och göra med i vardagen. De har ju mycket energi och studs i benen högt upp i åldrarna, vilket även hör till charmen. Och så är de ju så vackra!

Vill också tillägga att öronproblem inte är helt ovanligt om man inte håller efter öronen. Det är dock väldigt olika från olika hundar, jag umgås väldigt mycket med storpudlar och bara några få har haft öroninfektioner.

Cahira
1

Bearded Collie kanske? Men jag håller med om att storpudel låter som att det kan passa bra!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Tuulikki]
1

Jag röstar också för storpudel :)

Emellaya
1

Kolla även upp  vattenhunden barbet, tror att den kan passa då den ska vara anpassningsbar, en riktig familjehund och lättlärd som de andra vattenhundarna. :)

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Herseruds
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för svar! Ska nog se till att hälsa på några storpudlar då. :) Barbet känner jag inte till, ska läsa på, tack! Vi klippte vår ESS helkort de sista åren. ingen utställningslook kanske men han verkade trivas, mindre klåda och svamp och betydligt lättare att hålla ren. Rörde sig lättare och snabbare varje gång han var nyklippt när han började bli stel sista året. På bilden är han 12 år. Så saknad.

Lona
1

#8, Så fin <3. Det är lite roligt att se pälsade hundar kortklippta, de får ju en helt annan exteriör. Welshen skall nog vara lite bättre ur svamp- och klådperspektiv, kanske något att titta på förutom på pudel? Beklagar er förlust :-( !

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

XeZafir
1

Kan inte mycket om pudel, oavsett storlek, men det jag hört allmänt är att de är enmanshundar. Tänkte på att ni är familj och den ska passa med alla.

Men något annat bra förslag har jag inte heller så…bara en tanke att kolla 😃

[Tuulikki]
1

#10 Pudlarna jag har träffat har varit underbara mot allt och alla och gillat hela sin familj, även om några av dem har haft en "favorit" i familjen.

Herseruds
0

Tack igen! Nu har jag läst en hel massa om storpudel, och träffat ett par. Fantastiskt vackra och trevliga! Känner att det lutar mot en sån. Men har en fundering, jag pratade jag med två hundkunniga människor som säger att de är svåra att träna till att inte dra efter vilt, en hävdade att just storpudel är överrepresenterade på antijaktkurser. Jag vill kunna gå med (tränad) lydig lös hund i skogen, och springern har ju onekligen varit lättjobbad då han naturligt vill förhålla sig nära. Tar gärna del av era erfarenheter. :)

hemul
1

#8 #9 Håller med! Var banne mig t.o.m. snyggare kortklippt!

[Patricia1993]
0

#12 Det är väldigt individuellt, min storpudel tik bryr sig ett dugg om vilt och kan gå lös i skogen och överallt. Hanen är väldigt jaktintresserad så att gå i koppel med han i skogen är väldigt jobbigt då han drar som tusan för att få följa lukterna ute. Han kan också precis som tiken gå lös i skogen, han kan sticka iväg i bland på vilt men oftast håller han sig i närheten och vädrar med nosen för fulla segel. Man har ju hört historier om storpudlar som dragit iväg på vilt och sprungit så de varit en mil från ägaren men det har aldrig hänt med min hane. Det positiva med att ha en jaktintresserad pudel som är på hugget hela tiden är att han är så otroligt duktig och motiverad till att spåra och apportera, tiken har inte alls samma motivation till att få jobba utan vill helst göra och gå som hon vill.

Achatina
1

Är också fd ESS ägare med hundabstinens men kan inte skaffa hund just nu :C

De raser jag tittat på är: 
Field spaniel - för att få nästan samma temperament men de verkar inte överfalla alla människor med pussar som ESS:arna lätt gör. Pälsproblemet löser man ju ganska lätt med en furminator. 
Ospec. Vinthund - mycket fart och fläkt utomhus men lugn som en filbunke inomhus. 0 fällning på de flesta raser och väldigt lätt att ha och göra med rent allmänt. Örontypen borde inte ge så mycket svamp. Förvisso inte så will to please men tex Whippeten är mer lättränad än övriga.
Bedlington terrier - 0 fällning, lite vinthundslik men ändå inte. Inte heller mycket till terrier. Pudelpäls och med väldigt få rasbundna sjukdomar.
Mexikansk/Peruansk nakenhund, med päls - Verkar vara mer laid back än ESS:en och pälsen verkar lättskött och ofällig, dessutom upprättstående öron = ingen svamp.
Appenzeller/Entlebucher sennenhund - lite mer brukshundstypen men ändå ganska tilltalande. Inte vanliga dock.
Manchesterterrier - inte heller en terrier terrier utan mer vintlik terrier om man får tro beskrivningarna rätt. Verkar lätt att ha och göra med också.

Tindris30
1

storpudel eller kanske någon schnauzer? :)

Herseruds
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tack igen för tips och råd! Det blev en liten storpudel! Lilla Nike, nu fem månader, har bott hos oss ett tag. Underbar liten tjej, vi är så nöjda! 😊

[Nalle-]
1

Vad roligt! Otroligt söt ❤️