Tyda hundbajs?
Någon som vet någon sida där det förklaras på ett bra sätt hur man ska "tyda/läsa av" hundens bajs. Olika konsistens och färg på bajset bör ju innebära eller kunna bero på något, eller är jag helt ute och cyklar?
Någon sida vet jag då inte om det finns. Men ja, hundens bajs avslöjar mycket om vad som försiggår i magen som också visar om hunden är frisk eller inte. Men, spannmål tex kan ge ljus avföring, behöver inte betyda att hunden är dålig. Morötter går rakt igenom och kommer ut i samma konsistens som den åkte in, och det kan också färga bajset (om hunden ätit väldigt mycket sånt). Men ja, som sagt, någon sida vet jag inget om.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Synd.. Försökte googla på någon artikel eller en sida där någon skrivit om det men fick i princip bara upp inlägg och människor som är upprörda på bajs som inte plockas upp
Det är svårt att skapa någon bild över så här blir det när hunden ätit detta eller när hunden är riktigt sjuk blir det så här med bajset, för hundar är ju olika så det kan ju ha olika avföring pga det. Är hunden sjuk så är det ju i första hand allmäntillståndet som kollas, för det är oftast där det märks först, sen kommer blod i avföringen så kan den vara riktigt sjuk (men behöver inte vara, min hund fick blod i avföringen för han åt mat som gjorde bajset så hårt som sten att ett blodkärl måste ha spruckit).
Jag tror absolut inte att han är sjuk, då åker jag ju till veterinären :-) tänkte mer som bra att veta, minns att någon i någon hundmatsgrupp frågade vad dom sagt om grönt bajs tidigare, men minns inte vilken grupp och tänkte då att man kanske kunde hitta någon generell information om hundens matintag eller magkänsla. Idag var min vovves bajs ganska grönt och lite löst, håller på att byta foder men fasar så otroligt sakta att jag tvivlar på att det har å göra med bytet, möjligen att den nya maten inte är bra för honom.
Gräs gör grönt skit, sallad också, gurka, och om hunden käkat någon leksak som är grön :p Annars brukar det inte bli grönt, vad jag vet.
Ja, inte grön grön men grön brun :-P Då är det nog gräs, för det åt han lite av igår :-)
#4 Kan vara matsmältningsbesvär om det inte är att hunden ätit något grönt. Irriterad bukspottkörtel kan ge grön avföring. Läs ett veterinärsvar:
http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/avmagring
Det finns ett par fodermärken som hundägare då och då skrivit att det gett grön avföring: Standardt och Eukanuba.
Tack, ska kolla. Jag håller på att fasa från ett spannmåls foder till purenatural, spannmålsfritt.
Gå med i Hundmatsgruppen på facebook, så lär du hitta förklaringar till allt om skit och färg 😉
Haha. Är nog där jag sett tråden, ska söka lite där :-)
Nu hittade jag det, galla och kraftigt foder samt foder med spannmål kan det bero på men det var inget farligt, vilket jag inte heller trodde. Vi får se om det kvarstår helt enkelt.
Någon har kanske redan nämnt att slem i avföringen betyder irritation i tarmarna.
Min hane kan bajsa grönaktigt ibland (trots att han käkar samma foder varje dag), men ingen har kunnat ge mig ett säkert svar vad det tyder på.
Överskriften till denna tråd är lite kul - ungefär som att tyda tesump i botten av koppen. Spå i bajs liksom, men det kanske fungerar det med😃
#12 där ser man, kan vara bra att veta :-) #13 möjligen lite kul, men visste inte hur jag skulle sätta en kort och beskrivande rubrik på ett bättre sätt. Man tyder ju tex ett provsvar eller en röntgenbild, man spår den ju inte :-)