Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1340 ggr
IndieAnna
0

Två frågor om valp

Hej! Har elva veckors Lhasa Apso blandning. 1. Hon får nu uppblött valpfoder. Äter bra, inga problem. När är det lämpligt att börja prova även lite torrt foder? 2. Några gånger har hon fått kräkreflexer om natten men det har ej kommit kräk. Går över ganska snabbt, men undrar om det är normalt o vad det beror på. Hälsn. Anna

Gollums Fru
0

Hej! 1) Ger du typ burkmat/blötfoder nu och undrar när du kan ge torrfoder, eller undrar du när du kan sluta blanda torrfodret med vatten? Jag ger fortfarande min hund på över ett år sitt torrfoder blandat med vatten, dock låter jag det inte stå och bli "mosigt"/"uppblött" innan. Detta för att jag anser att ger man hunden torrfoder så måste man se till att hunden får i sig tillräckligt med vätska, och att fylla torrfoderskålen med vatten är ett bra sätt, eftersom iaf. min hund dricker upp allt vatten eftersom vattnet smakar mat. Annars kan det vara svårt att ha koll på hur mycket vatten hunden får i sig och man vill ju förebygga att hunden får problem senare. Vet dock ej när du ska sluta låta maten stå i blöt, din hund är ju inte ens två månader än så vänta ett tag till, jag är ingen expert så vågar inte uttala mig. Men jag började ge min valp små torrfoderbitar som godis vid träning och lek redan från att han var typ nio veckor, så det kan du ju alltid göra! Då slipper du ju också att valpmagen strejkar pga. av att den fått i sig nåt godis som den inte tål. 2) En del hundar kräks på natten om de har tom mage, så testa att ge lite mat eller nåt hundkex innan läggdags, annars är ju valpar duktiga på att sätta i sig olämpliga saker både ute och inne, så när de kräks är det ju ofta därför. Om det inte går över eller om du är orolig så ring en veterinär och rådfråga! Verkar hundens allmäntillstånd inte vara påverkat, samt att den bajsar ofta ochvbajset ser fint ut i konsisens osv. så brukar det inte vara nån fara. Lycka till!

Jasa nej saja!

Gollums Fru
0

Viktigt att tänka på med en så pass ung valp är att den är extra känslig gör uttorkning, så se till att den får i sig den vätska som den behöver :)

Jasa nej saja!

IndieAnna
0

Tack för svaren. Jag blötlägger torrfodret länge så detr riktigt mjukt. Då vet jag att hon får i sej vatten där oxå. Bra tips med torrfoder som lite godis, ska testa det! Hon kräks alltså inte upp något, men ser ut som om det skulle komma något. Ska höra med veterinären när hon ska gå vaccinationen inom kort. Hon mår annars finfint o bajsar o kissar som hon ska.

IndieAnna
0

(Kan ju pröva att ge henne lite mat om hon får kräkreflexerna igen kanske?)

ifoundnemo
0

Hur ofta får hon mat? När vår ena var liten mådde han bäst av att äta 4 gånger per dag medan den andra inte ville ha frukost så han fick "bara" 3 gånger om dagen. Kan vara att hon behöver äta lite fler gånger så att magen aldrig blir helt tom. Sen drar man sakta ner på det. Nu äter våra två gånger om dagen :)

IndieAnna
0

Hon får fyra gånger per dag. Kanske har hon blivit hungrig på natten eller tidig morgon då hon haft såna kräkningsreflexer. Eller så kan jag pröva liten extraportion strax innan sovdags?

ifoundnemo
0

Bara så du inte misstolkar - ge inte mer mat utan dela upp det till fler tillfällen. När vi matade fyra gånger så matade vi ca kl 6, 11, 17, 22 :) så blev det ganska direkt efter vi vaknat och ganska direkt innan vi skulle sova. När han vaknade på natten och behövde ut så var han inte hungrig, men det kanske din valp är? Men jag hade testat att mata direkt på morgonen och igen precis innan läggdags :)

Gollums Fru
0

#3 inga problem :) Kan nog vara att magen är tom då så jag skulle testa att följa #7:s råd :)

Jasa nej saja!