Vilken hundras ska jag skaffa?
Hej! Jag heter Jenny och är 19 år, bor i lägenhet med min mamma (i en 3a) i Arjeplog. Jag är ute efter en lurvig liten hund eller en större, jag är egentligen sugen på alla möjliga hundar, gärna en hund som jag kan ge kärlek till och som jag kan gosa med och gå på promenader. Träna lydnad och uppfostra samt ev agility.
Vilken ras kan passa i min beskrivning?
Det ska vara enkelt att ta flyg från Luleå eller buss till uppfödaren. Detta blir min första hund och det är i höst jag har tänkt skaffa en vovve. :) Tacksam för svar.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Sheltie.
Japansk spets
Någon av bichon-raserna? :) Tex bichon havanais eller bichon frisé.
Jag ska spara till en! Pris spelar ingen roll, men om hunden kostar mer än 15.000 kr så måste jag spara lite längre. Jag har iallafall tänkt aktivera hunden med lydnad, promenader och en massa kärlek. Under dagarna gör jag inte så mycket. :) Jag är inte så van att ha hund men har ju träffat hundar och haft hundar hos mig på besök. ^^ Tack för snabba svar. :)
#5 Tänk på att sjävla hunden ofta är den "lilla" kostnaden, efter det kommer försäkring, mat, koppel, sele och/eller halsband, bajspåser, hundbädd, förstahjälps-kit, mat- och vattenskålar, etc etc.
Jag ska oxå skaffa hund, och planerar att ha MINST 5.000,- utöver själva hunden pris, gärna mera om det nu skulel uppstå problem, vill gärna ha en vet uppsparning utöver försäkringen :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Hej! Varför inte en blandras, de är ju mkt billigare än renrasiga, om man har svårt med den större engångssumman? Jag har just skaffat blandrasvalp, tik som har mest LhasaApso, så lite Shi tzu och mellanpudel i sej. Lagom stor, lurvig, päls som ej fäller, (s.k allergivänlig), sällskaplig och verkar lätt att lära, även tålig men vill gärna vara med överallt, gillar såväl skogspromenader som soffan, ska va lätt att lära konster Har bara haft min valp i två veckor men är jättenöjd med rasen o vårt val!! Världens sötaste oxå. Kan behöva trimmas sen om hon blir långhårig. Jag tycker ej de löpande kostnaderna verkar bli så höga… Försäkring är ju viktigast, vår kostar ca 1200 så utöver det mat, leksake, tuggben, koppel etc… Lycka till! Det är det bästa jag gjort. Hälsn. Anna
Blandraser må våra söta och alldeles underbara, precis som en renrasig hund. Men med en renras kommer en stamtavla, hälsotestade föräldrar och därmed en chans för dig som ägare att veta vad du kan förvänta dig utav hundens hälsa och mentalitet. Du vet också om att tiken inte har haft för många valpkullar och/eller kullar för tätt inpå varandra.
Grupp 9 har för övrigt många trevliga hundar av mindre modell som gärna hänger på roliga aktiviteter men samtidigt inte kräver för mycket. :)