Små hundar i träning
Bara jag som märkt att folk alltid kollar lite extra om man är ute och tränar med liten hund? Tycker jag ser folk hela tiden som slänger ett extra öga på när jag och min lilla blandis bla tränar lydnad, cyklar och drar (extremt långsam cyckling och inte tungt drag, såklart). Tycker de är tråkigt med fördomen om att småhundar bara ska ligga i soffan och att det absolut inte behöver jobba. Bla. min sambo tycker att det ser väldigt löjligt ut och att våran hund inte "behöver träna för hon är liten". Någon mer som varit med om något liknande?

Ja jag känner mig som värsta djurplågaren när jag cyklar med dvärgpudeln. När jag gått spårkurser har folk först vänt ryggen åt oss tills de insett att han spårar så många gånger bättre än deras hundar. Sen har det varit ok att prata med mig. De är också mycket förvånade över att han tar alla agilityhinder utan att tveka. "-oj vippbrädan också?"
>>>Malum domesticum<<<
Nä, folk är mer "Vad roligt att du tränar med din hund!"
Nej. Faktiskt inte. Jag har en liten 5-kiloshund och jag har aldrig märkt av nåt sånt. Jo, kanske en gång, när jag skulle gå en lydnadskurs med min jack russell… men nej, jag trivs bra på min nuvarande BK.
Mjä, det är mest bruks-/lydnadsnissarna med sina schäfrar och riesens på näraklubben som tittar lite snett, annars hör vi bara positivt.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
#1 Tråkigt om folk har vänt dig ryggen bara för att du tränar med en liten hund ..
#2 #3 #4 Skönt att ni iallafall inte har märkt av detta så mycket :)
Men jag har iallafall kommit till den insikten att jag gör vad tror är bäst för min hund och det är att få använda huvudet och få jobba med kroppen ordentligt, oavsett om det ser löjligt ut eller om folk tycker att det är onödigt. Både jag och hunden tycker att det är kul att hitta på saker tillsammans och det är det som spelar roll 🙂

#5 Han har verkligen behövt träning av olika slag och jag vet vad han kan även om andra missbedömer honom. Det är deras okunskap.
>>>Malum domesticum<<<
Får oftast höra positivt och beröm t.ex. när mina små vavvor går fot lösa, tränar trix eller om vi går olika hundkurser. Det är roligt! :-) Men ibland träffar man på knäppisar som tycker synd om den lilla vovven som måste kämpa så för en godbit eller så tycker de att man ska bära eller ha kläder på… De älskar att röra på sig, spåra och klickerträna.