Valp navelbråck ansvar
Hej, Ska hämta hem en valp imorgon som blev anmärkt för ett litet navelbråck på vetprotokollet. Har läst runt lite på nätet men inte hittat någon trovärdig källa, så tänkte kolla med nån här som vet ifall uppfödaren blir ersättningsskyldig för veterinärvård om det behövs ifall operation skulle vara aktuellt? Hon verkar ej va villig att reducera pris.
Det enda jag sett är just prisreducering för detta. Låter lite knepigt.
Eftersom defekten upptäcks innan försäljningen och du har blivit informerad så vet du ju vad du köper. Jag antar att det liksom för katter även kommer att framgå av köpeavtalet att hunden har navelbråck och att du blivit informerad om detta. Priset är upp till säljaren att sätta och upp till köparen att acceptera. Vill säljaren inte reducera priset är det upp till dig att ta ställning till om du vill köpa hunden för det priset eller ej.
Att köpa djur funkar som att köpa andra varor. Jämför detta med att köpa en bil med rost t.ex. - så länge köparen är informerad så är det inga konstigheter, säljaren sätter ett pris och köparen kan välja att acceptera det eller ej.
SE*Simbelmynes
Jag säger som nummer 2. Du vet vad du köper och säljaren får sätta priset. Vi har en tös som har lite navelbråck men har aldrig varit något vidare problem men det är ju individuellt.
Jag hade nog inte köpt utan prisreducering. Det täcks ju inte av försäkringsbolagen heller, så en eventuell operation kostar ur egen ficka.
Men nu ska man ju komma ihåg att många bråck blir s k slutna bråck.
Det har slutit sig under den lilla utputande grejen som då är en fettknöl som kan bli kvar på utsidan. Sådana bråck är bara kosmetiska bekymmer, inte medicinska.
Så långt ifrån alla navelbråck kräver operation alls. Även om nu många veterinärer verkar väldigt pigga på att rekommendera operation även om bråcket är slutet…
Eftersom det står på besiktningen så är det ju inget dolt fel, så då är uppfödaren inte ersättningsskyldig. En del uppfödare reducerar priset, men jag tror att SKK har slutat rekommendera att priset sänks, antagligen för att de flesta navelbråck bara blir estetiska fel. Det gäller ju dock att det skrivs in i köpeavtalet att bråcket finns, tror jag.
Nej har läst det på SKK hemsida att dem tagit bort rekommendationen om att uppfödare ska ersätta operation vid navelbråck. Jag är medveten om hela grejen att jag som köpare blivit upplyst om defekten men tycker fortfarande att man som säljare/uppfödare har ett ansvar gentemot sina valpköpare. Det ser bättre ut om man reducerar priset än att motstridigt ej ta på sig ansvar.
Hade åtminstone uppskattat att min uppfödare reducerat priset eller skrivit i avtalet att hon tar på sig ev. framtida operationskostnader, men icke. Vilket jag tycker är väldigt osmakligt. Dolt eller inte, upplyst eller inte det, tycker ändå det är något man kan ta på sig som uppfödare när det inte täcks av försäkringen.
Nog sagt om det, hade jag inte knutit ett så känslomässigt band till valpen hade jag förmodligen avstått för att tydligt markera att det inte är okej men nu får jag stå mitt kast att jag inte valde uppfödare med större omsorg - hon är relativt oerfaren. Dessa eventuella kostnader för operation är obetydliga. Men jag har lärt mig en läxa.
Fast Iom att hon informerat dig om att hunden har navelbrock så har hon ju tagit sitt ansvar som säljare, det är ju upp till dig att godta prislappen eller ej, så hon har ju inte gjort något fel. När man köper ett djur tar man alltid risken att något händer i framtiden, det är ju inget uppfödaren kan ta ansvar för mot dig som tidigare valpköpare utan får ta ansvaret i sin fortsatta avel med den info hon har om tidiga kullar. Att en uppfödare ska betala, ur egen ficka, för framtida komplikationer låter för mig konstigt. Om min hund nu tex har en led eller sklettsjukdom så kan jag ju inte hålla uppfödaren ansvarig för att ta hand om omkostnaderna för detta. Avstå köpet om du inte tycker att det är prisvärt, hur fäst du nu än är i valpen, för att ångra att djurköp när man redan innan inte haft en god känsla är inte så klokt.
Personligen kan jag faktiskt inte förstå riktigt varför det är så viktigt att uppfödaren sänker priset för en sån sak, inga hundar är perfekta och man kan inte lämna garantier på valpar som man gör på varor. Men det beror ju förstås också lite på bråcket, ett större bråck ska man ju absolut reducera priset för.
Har själv haft en hund med ett litet navelbråck på 3cm. Han var någon tusenlapp billigare än resterande syskon men det var allt. Ett litet navelbråck bli sällan några problem och du vet ju, som andra skrivit, vad du köper redan från start. Skulle inte förvänta mig att uppfödaren står för operations kostnader om de själva inte skrivit in det i avtalet. :)