Rasfunderingar igen
Då var det dags att fundera igen! Jag har kommit relativt långt i rasvalet genom att läsa på mycket mer om olika raser och är så gott som bestämd på en whippet. Vi ska iväg på Malmö-utställningen och försöka prata med uppfödare och såklart träffa deras hundar.
Av det jag läst passar en whippet in klockrent hos oss utifrån det vi vet att vi kan erbjuda och den är av en alldeles lagom storlek för plånboken och oss att börja med. Vi har även lyxen att ha rasthagar bara ett par minuter bort, så biten med att springa fritt är fixad.
Jag har dock lite funderingar då en whippet inte verkar vara en ultimat träningsras och den är dessutom svår att ha lös. Min plan är att om det känns bra på utställningen och med uppfödare blir det whippet, för om jag får mersmak för att träna mer seriöst kan jag ju skaffa en mer arbetsvillig ras senare (självklart utan att tröttna på/prioritera bort någon) istället för att ta mig vatten över huvudet och anta att "Äsch, det här fixar jag lätt!" och sedan få en helt galen understimulerad hund.
Blir det en whippet kan vi känna efter och pröva på massor av saker tillsammans, så att vi vet vad vi tycker är roligt och vad jag kanske önskar mer av än vad just en whippet kan ge. Då vet jag också att inte hunden dör för att det varit ett lugn vecka. Jag och sambon har aldrig haft egna hundar, så då får vi ju även lära oss allt vad det innebär att äga hund.
Vallhundar har riktigt fina egenskaper, men de verkar kräva mycket mer än vad jag kan ge. De egenskaper jag gillar skarpt är arbetsviljan, att de håller sig nära (kan gå lösa) och är väldigt smarta och lättlärda. Vad finns det för mer raser som uppfyller detta?
Det som är önskemål är:
-Lagom storlek. Inte jätteliten och extra sårbar för ex. rovfåglar eller jättestor och svindyr i maten. Fast detta kan övervägas, så jag är öppen för förslag.
-Den får helst vara reserverad/försiktig med främlingar och inte älska allt och alla som den inte känner.
-Ingen hund som behöver vara med på riktig jakt för att må bra (Lure Coursing och dylikt är okej).
-Det måste vara en frisk ras (vissa sjukdomar är okej om det inte är i väldigt hög frekvens).
-Lagom självständig. Den ska vara väldigt lyhörd och inte ta för mycket initiativ, men kunna arbeta självständigt.
Det lär dyka upp mer, men då slänger jag med det i tråden allteftersom🙂
Tycker sheltie stämmer in rätt bra, men någon med sheltie kanske ska svara!
#1 Jag har faktiskt funderingar åt det hållet!😃
Tänker också sheltie eller japansk spets.
Har ni tittat något på Dalmatiner? Tycker det låter som att de skulle kunna passa in :) Tror Whippet skulle kunna passa med, tänk bara på att valpar/unghundar är betydligt mer spralliga och hittar på bus än den vuxna hunden ^^,
#3 Är den japanska spetsen så arbetsvillig?
#4 Jag har kikat för lite på dalmatiner, ska göra det! Ja, hört om whippets är riktiga rackare när de är små!😃
#5 Det är väl i och för sig de flesta valpar men vissa är ju mer på hugget än andra ^^, Svårt att ta sig fram i djungeln med raser :P
#5 Ja, min är väldigt arbetsvillig. Han blir inte distraherad av saker ute utan har koll på mig och lätt att ha lös.
#6 Ja, jag har hört att de är en av de raserna som är riktigt jävliga och gärna hoppar upp på bord för att ta saker och sådant!😮Ja, det är inte det lättaste! Spännande att lära sig så mycket, dock. Dalmatiner lät klockrent, förresten!👍Det enda jag inte vet nu är hur det kommer att se ut med motionsmöjligheterna när det väl är dags, så det får avgöra då, men den står helt klart högt på listan.
#7 Men det hör till rasen överlag? De följer med på det allra mesta, om jag minns rätt🙂
#8 Ja precis det gör det. Men alla jag har träffat har varit arbetsvilliga och flera som tävlat med sina. Vill själv testa agility med min i framtiden.
#8 Kul att du gillade vad du läste om Dalmatinern ^^, Kanske kan du träffa någon på utställningen med? Ja nästan alla valpar har något bus ;) Vår var oförskämt lugn men tar igen det nu när han är tonåring, haha!
#9 Låter spännande! Hoppas att ni får testa!
#10 Jaaa, men vilken bra idé! Ska absolut leta reda på lite uppfödare så att jag är iallafall lite påläst tills dess.
Haha, spännande tillsammans med spökålder och allt förmodar jag?😃
#11 Jajjemän ;) Vissa dagar är han världens bästa och andra vill jag sticka ner huvudet i sanden och grubblar över varför jag skaffade hund när jag inte lyckas träna med honom XD Men nu ska jag sluta kapa din tråd med text om mitt monster, hoppas du/ni hittar rasen för er när det blir dax :D
#12 Det känns som att det kommer bli lika spännande för mig med det. Haha! Du får gärna fortsätta babbla på i ett PM om du vill!
OnT: Vad tittar ni på när ni träffar raser som ni är intresserade av att äga?
#13 Jag tittar mycket på temperament. Tycker jag inte om temperamentet på mer än 1 av 10 individer så är det antagligen inte rätt ras för mig. När jag åkte för att kika på ESS som jag har idag fick jag träffa 17st på en och samma gång, ett drömtillfälle. Var endast en hund som jag inte riktigt gillade temperamentet hos men 16st som jag kände mig väldigt glad av att vara runt omkring. Sen tittar jag mycket på vad jag har för intresse och kan erbjuda hunden. En vallhund tillexempel passar inte in hos mig då jag har noll intresse av att valla och kan inte tillgodose hundens behov :P
#14 Det låter självklart, men jag tror nog att det är lite svårt för mig att se då jag inte umgås med hundar alls i nuläget. Jag får fråga uppfödarna och se hur hundarna känner för att hälsa på mig som främling🙂
Av vad jag läst så passar dalmatinern bra in hos oss. Det enda jag är osäker på är hur mycket motion den egentligen behöver. "Mycket" skrivs det, men hur mycket är det? Därmed bäst att prata med uppfödaren och dalmatinerägare!👍
Extra svårt är det när jag har noll koll på vad jag vill och kan/orkar (psykiska besvär) göra med hunden då jag aldrig haft egen hund. Idag är jag extremt isolerad och sysslolös och vet inte vad jag vill, men jag vet att jag vill ha hund. Därför tänker jag whippet som start, för den vet jag att jag kan tillgodose behoven för. Den skulle inte heller bara bli ett slags avtramp för att kunna ha en svårare hund.
Rent spontant tänker jag Pumi när jag läser dina kriterier. Har ingen pumi själv men min närmsta vän stor erfarenhet av pulka så har en del pumis i min närhet. Den är mycket arbetsvillig, lättdresserad (hon har tävlat i freestyle,agility, lydnad) inga problem med att ha lös. Något reserverad mot främlingar och väldigt obrydd om andra hundar och människor( rastypiskt) men blir otroligt fäst vid sin ägare och närmsta familjen. Det är ju en vallhund så den har ju vallhundarnas känslighet och också lätt till skall och kräver ju mer arbetsuppgifter än dagliga promenader men är jättefina och lugna inomhus och funkar absolut lugnare dagar också. Glada friska hundar helt enkelt!
Inte pulka, pumi såklart :-)
Missade tyvärr att du skrev att du trodde att vallhundsraserna var för krävande. Då är nog inte pumi nåt heller tyvärr..
#16 Tack för förslaget. Jag vet ärligt talat inte om det finns någon vallhund som kan funka. Det hela beror på vad för behov de har och vad man kan göra för att uppfylla dem. Jag ska läsa om pumin, för man vet ju aldrig! Särskilt inte innan man ens haft sin första hund. Jag kanske är redo för vallhund när jag fått känna på de olika aktiviteterna, för då kanske jag fastnar. Finns det någon vallhund light, förresten?🙂
Tänkte också sheltie eller kanske någon spaniel?
Angående det där med reserverad eller "tycka om alla" så har jag haft hela skalan i mina hundar. Risken med en hund/ras som beskrivs som reserverad är att det ibland slår över i osäkerhet eller rent av rädsla.
En hund som är reserverad på "rätt sätt" är bara ointresserad av folk men ändå trygg med dem och det är förstås en enkel hund att ha - tyvärr är det ett rätt smalt spann där det lätt slår över åt endera hållet.
Det är, generellt sett, betydligt lättare att lära en "älskar alla-hund" att hålla sig i skinnet med folk än att få en osäker eller rädd hund att funka bra i de flesta sammanhang.
Nu vet jag inte vilka psykiska problem du har - och du behöver givetvis inte svara! - men det är ju inte helt ovanligt att social fobi och liknande diagnoser hör ihop med andra psykiska problem.
I de lägena rekommenderar jag definitivt en hund som är glad i folk, det krävs ofta en hel del jobb att få en reserverad hund att bli socialt säker och där ingår det att interagera med folk, även främmande (personligen tycker jag att det är döläskigt).
Lycka till med rasval och livet som hundägare! Och du, en hund är bästa medicinen som finns ❤️🙂
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#20 Ja, sheltie kvarstår! Behöver få ett intryck av dem dock. Träffade en som jag inte alls gillade, men det är ju bara en. Spaniel har jag faktiskt aldrig intresserat mig för, men jag ska kika på dem också.
Förstår förklaringen med det där och det låter vettigt. Jag står dock fast vid att vilja ha en mer reserverad hund. Synd att det kan slå över så lätt!
Jag har faktiskt en tillfällig social fobi-diagnos, som snarare verkar vara någonting ur autismspektrum, tror både jag och psykologen. Tyvärr är väntetiden på 3 år, så det dröjer innan jag får veta. Utöver det är det ångest, depression och OCD samt icke-konstaterad ADHD (väntar även på den utredningen..). Tror absolut att en hund är rätt medicin för mig. Då skulle det finnas glädje i att komma ut, även om det är otäckt i början.
Tack för ditt fina inlägg🤗❤️
#15 Ja det är klart, de Dalmatiner jag träffat har typ nosat lite på en och några vift med svansen sen har dem varit nöjda. Sen blir har dem blivit gladare ju fler gånger man träffat dem, men fortfarande förarbundna ^^, Nu är ju alla individer olika men grannen som bor ovanför mig har en Dalmatiner. Hon går en ordentlig långpromenad om dagen, tränar sedan med lite hjärngympa om dagarna pch låter henne springa lös i en inhägnad nästan varje dag och Sally verkar helnöjd :P Sen kan jag tycka att det är positivt att börja med någon av de olika hundsporterna vi har för att skapa ett ännu starkare band mellan hund och förare. Finns ju något för alla :D De andra dalmatinerna jag träffat har kört lydnad och tyckt det varit hur kul som helst ^^,
#22 Det lät som en bra reaktion iallafall! Inte överdrivet åt något håll.
Alldeles lagom i aktivering, låter det som! Fast som du sa är det ju olika beroende på individ. Jag tror faktiskt att just lydnad skulle vara något för mig. Vill även pröva agility, för det verkar helkul!😃
Jag tycker att vår keeshond passar in på det du beskriver :) det är ju en vakthund så dem håller sig nära men har lätt för att bli skälliga så det är något man behöver träna tidigt :) vi bor i lägenhet och vår skäller enbart när det ringer på dörren och på andra hundar - fast bara för att han vill leka :) pälsen är dessutom väldigt lättskött !
Jag håller med om sheltie! Har själv en kille på 6 månader som är genomgo. Älskar all träning och är väldigt mån om att vara till lags. Stämmer in på alla dina kriterier. En härlig hund som hänger med på allt du hittar på, men som inte river hus/lägenhet av lugna dagar. Min är otroligt lyhörd och lätt att ha lös, men givetvis en träningsgrej också. Frisk ras, förekommer ögonsjukdomar och HD i liten skala men väljer man rätt kennel så ska det inte vara några problem🙂
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
#23 Jag brukar skriva listor för varje ras som verkar intressant, en positiv spalt och en negativ pch sedan när det finns 2-3 raser kvar på listan som är omöjligt att välja bland så åker jag runt bland uppfödare och går på magkänsla det sista. Man får en ganska fin överblick då ^^, Lydnad är ju en möjlig sport med i princip alla raser även om vissa har mer fallenhet för det :P
#24 Det lät som en rolig ras! Skulle nog funka bra med marsvinen också👍Hur svårt är det egentligen att träna bort överdriven skällighet?
#25 Låter ju klockrent! Söt kille du har på bilden ^^
#26 Jag borde nog göra en sådan lista. Jag funderar ju på det när jag läser om de olika raserna, men en lista underlättar nog då jag ser det framför mig!
Ska på Malmöutställningen och ska försöka besöka uppfödare. Jag har lite begränsad möjlighet att åka runt mycket, men några besök i närheten ska jag klämma in! Svårt att välja vilken uppfödare kanske, men tur att jag flyttade till Skåneland då det finns en hel del uppfödare här oavsett ras!😃
Edit: Uppdatering! Jag har även Eurasier att fundera på nu. Har sett att en del på Hund iFokus har det så jag har kikat på den innan, men då var den för stor. Vi har gått upp till ca 60 cm i mankhöjd ifrån 40-50 cm sen sist🙂
Hur pass svårt beror nog på individen men vår var extremt skällig när vi fick hem honom som valp men kan ju ärligt säga att vi har tränat en hel del på det men verkligen inte överdrivet mycket :p det är en ras som vill göra dig glad (dock inte i samma utsträckning som typ en retriever utan är mer självständig) och är oerhört lättlärda. Vi har knappt behövt träna något med honom för han har lärt sig kommandon genom att se hur vår äldre hund agerat :). När både jag och maken låg sjuka i maginfluensa så det bara blev korta promenader o en vecka så klättrade han inte på väggarna men var extra skällig men det gick över när vi blev friska och återvände till normal aktivering :). Vi har små degus som vår kees älskar att lukta på så marsvin ska inte vara några problem :) vår ena degu rymde och då klättrade han på keesen som verkade tycka att det var mysigt x)
Vi ska på utställningen i Malmö, dock utan hund. Men alltid kul att prata kees ;)
#28 Intressant! Just hur självständiga kan de vara? Roligt med degun, hehe! Vi har en katt i hushållet som är betydligt vildare och ska petas och hålla på. Turligt nog är han räddare för dem än de är för honom😃
Absolut! Det skulle vara roligt att pratas vid👍
Hur självständig beror lite på humör och situation…tex vid aktiveringsspel vill han hellre försöka sig fram än att få hjälp, vissa kvällar när vi tittar film i vardagsrummet ligger han hela kvällen i sovrummet medan nästa gång kan han ligga i soffan med oss eller precis nedanför soffan, ser han något han tycker är läskigt utomhus vill han själv fram för att inspektera, går vi promenad allihop och en av oss viker av skäller han för han vill hålla ihop flocken :)….så sällskaplig är han verkligen utan att ha ett konstant behov av sällskap :) Berättar gärna mer om vår underbara kille så!:)
#31 Låter som en riktig goding! Jag tror nog att jag vill ha en mer sällskapssjuk hund än så, om det ens existerar😃
Det är han verkligen :) vill man ha en extrem kelgris är inte spetsar att rekommendera då dem ofta är lite självständiga :p dock är vår cavalier blandis mer självständig än keesen x) så viktigt att hitta rätt individ :p men båda sover oftast i sängen även om keesen hoppar ner efter ett tag pga att det blir för varmt x)
#33 Beror nog på individen för min spets är väldigt kelig och sover alltid i sängen hela natten =)
Därav att jag skrev ofta ;) självklart är ju alla individer :) en kompis har två japanska soetsar, den ena är väldigt lik vår kees medan den andra är mer självständig, så det finns nog alla varianter inom de flesta raser :)
#35 Ja precis =) så är det absolut, olika personligheter.
Tänker på sheltie. Var noga med linjer och kennlar ;)
Intressant med lite olika vinklar! Går det att se vilken valp som är keligast redan på första besöket, eller ska man inte anta att det stämmer?
#37 Jag försöker att alltid vara noga! Har inte hundra koll på hur, dock.
#38 Kan bara svara utifrån min som är väldigt kelig. Han var kelig redan från ca 5-6 veckor och gick till uppfödaren för att bli gosad med och kliad. Han var lite lugnare än de andra utan att vara osäker eller tillbakadragen. Sover ofta med huvudet bredvid mitt på kudden och ligger med huvudet på min fot när jag sitter i soffan om han inte är uppe i soffan med mig.
Träffade en whippet på 10 månader igår förresten, tänkte på denna tråden då. :)
#39 och #40 Häftigt att det gick att se redan då! Hur gammal är han nu? Åh, skrutten!😃
Hur tusan kan man välja ut en valp man hoppas är lite reserverad? Går det ens eller är det något som kommer mot andra när den vant sig vid oss, eftersom det är en rasegenskap? Det kanske är en god idé att välja en framåt valp så att den är framåt mot oss..🤔
#41 Han blev 5 månader igår =) Whippeten skadade nästan min lilla valp dock, han hade ingen kontroll över sina ben och ingen kroppskontroll. Slog ner benen vid lek så min fick sand i ögonen. Försökte bita efter min hund så jag fick bryta.
Jadu min är framåt men ändå inte sån som vill dra mot allt och allt. Känns som att det är större chans att den vill hälsa på allt och alla med en väldigt framåt valp. Men bara en teori. Har nog mycket att göra med individen och rasen.
#42 Nämen! Inte så stor, med andra ord!🙂Oj! Har sett en 4 månaders goldenvalp flänga omkring och snubbla på sig själv och grejor, så jag vet nog vad du pratar om. Hoppas att det gick bra i slutändan.
Mm, det kan nog stämma. Både eurasier och dalmatiner ska vara lite reserverade, så det är kanske bättre chans till en bra individ som passar mig där. Jag får fråga uppfödarna och se hur det funkar ^^
#43 Nej inte stor :) väger 5,2 kilo så han är liten även för rasen. Ja, tack det gick bra =) Fin ras annars. Ja fråga och hör med dem och prata med lite ägare av raserna om deras uppfattning. Tror faktiskt jag såg två eurasier i samma hundskog igår som whippeten, måste varit den rasen. Haha. Så där skulle du varit med ;)
Jag har kollat på mycket shelite innan. Jag som ville ha en mer aktiv hund att tävla med märkte variation i kennlarna faktiskt. Fick i alla fall känslan att vissa avlade mer för en aktiv hund och andra mer till sällis
#44 Men! Värsta guldläget ju!😮Jag ska se om det finns bra uppfödare på plats på utställningen i Malmö nästa helg. Så spännande det ska bli!😃
#45 Tack. Då ska jag hålla utkik och se vad för linjer varje uppfödare erbjuder!👍
Ingen expert på shelite men ja något jag reagerade på
#47 Jag ska ha det i åtanke!
Uppdatering: Just nu lutar det faktiskt mest åt dalmatinern😉
#41 Ett litet tips är att berätta för uppfödaren att du berättar precis samma som du gjort här, att du gärna vill ha en gosig men lite reserverad hund så väljer uppfödaren yt vilken valp som passar bäst in för just dig ^^, Han/hon träffar ju valparna mycket mer och kommer se olika personligheter :D
#49 Will do! Det känns jättespännande allting😃
Igår dalmatiner och idag eurasier. Det fanns så extremt mycket negativt om dalmatinern på iFokus, så jag är lite avskräckt, men ska ändå prata med uppfödare som vet bäst. Eurasiern säger folk är extremt lätt att ha att göra med och det känns som ett säkert kort! Det verkar finnas en del eurasierägare på sajten!👍
#50 Det är rena rama djungeln xD
#51 Ja, verkligen! Vi får se vad det är imorgon😂Jag undrar om utställningen överhuvudtaget kommer att ge mig någon klarhet.. Tyvärr fanns det bara en uppfödare i Skåneland och någon i Göteborgsområdet, så jag vet inte om jag kan förvänta mig att träffa uppfödare av rasen där borta🤔
#50 Roligt med dalmantiner, var kort inne på den rasen, men som du själv skrev var det jättemycket negativitet runt rasen! Dela gärna med den infon du får! 😃
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#53 Att det kan vara så olika, jag har bara positiva minnen från dalmatinern xD
#53 Det ska jag absolut göra! Vill inte släppa en sådan fin ras än!🙂
#54 Nu blir jag nyfiken. Berätta!😇
#54 Ja verkligen! Vill inte ljuga, blev först intresserad av rasen pga 101 dalmatiner 😊 Vem blev inte förtjust av dalmatinern pg.a. denna söta film!
Instagram
#56 Ja, det skrivs ju väldigt mycket om att det var då aveln gick åt fanders.
Med rätt uppfödare tror jag inte att det är några problem, men eftersom jag läst att de ska vara så himla svåra och att man måste vara jätteduktig blir jag osäker. Det är äldre trådar (4-7 år gamla) och stämmer inte alls in på rasbeskrivningen, så man funderar ju. Bäst är att fråga uppfödaren som kan bedöma och berätta hur dennes hundar är.
Vad som avskräcker är att det sägs att de behöver en väldigt hundvan ägare, att de har kass mentalitet, är lömska, otroligt aggressiva mot hundar och människor, att de behöver extremt mycket aktivering mentalt och att de är rädda för allt. Det enda som jag kan vara osäker på i rasbeskrivningen är motionen, men jag skulle absolut kunna cykla/gå en mil varje dag om det behövs.
#57 tror inte det är rätt. Kolla som sagt med uppfödare :)
Instagram
#58 Nä, det låter snarare som felaktig avel och väldigt opassande ägare! Lovar att skriva ner vad som sägs om jag får tag på en seriös uppfödare på utställningen👍
#59 Roligt! Ser fram emot det! :3
Instagram
#55 Jag har ingen jätte erfarenhet av dem, har träffat 3 st xD Men den ena äger min nuvarande granne, jättego hund som till en början inte riktigt ville hälsa men nu när jag träffat henne några gånger kommer hon mer än gärna fram för att nosa och pussas lite. Sally tycker stora hundar är lite läskigt men bara medan hon är kopplad, lös så tycker hon det är störtkul och busar gärna :P Vet inte riktigt hur mycket hon tränar med henne, men ser att dem går en långpromenad om dagen då dem är borta 1-1.5tim ^^, De andra två bor i samma hem, väldigt glada i att träna lydnad med husse och tycker om människor. Han är på hundklubben ca 2 dagar per vecka för att träna bland andra hundar och resterande dagar kör han hjärngympa med godisgömmor och tar långa promenader :P
Vad kul att läsa positivt om dalmatiner!:) är en ras jag hoppas äga i framtiden, och ja, även jag blev först intresserad tack vare filmen ;) sen hade en granne en underbar hane när jag var liten så det gjorde ju att jag föll ännu mer :) ska försöka snacka med uppfödare på utställningen i Malmö, uppdaterar hör om jag lyckas ;) har tre raser jag prioriterar då vi spanar efter nästa hund :p
#61 Vad du beskriver låter alldeles lagom! Jag var som sagt beredd på att cykla en mil eller två varje dag om det så behövdes xD
#62 Kul att du också ska på jakt där!😃Vilka raser är det?
Isländsk fårhund, norsk buhund och podengo :) raser vi aldrig träffat så vi hoppas få träffa allihop! Podengo vet vi att vi kommer få träffa :D längtar!!! Vi har inte kommit så långt i tankarna på nästa hund så även Eurasier, finsk lapphund och västgötaspets är vi intresserade av fast dem raserna har vi träffat :) fast ändras fortfarande en del fast nästa hund blir tidigast nästa sommar så vi har tid ;) haha märks det att vi har en favorit grupp ? Haha x)
#64 Det är fina raser som går bort av olika anledningar för oss, förutom eurasiern och kanske lapphunden. Nej, inte alls😉Roligt att ni, liksom vi, får möjligheten att träffa raserna vi har intresse för!😃
Längtar!!! Ska bli så kul att åtminstone få se alla raser :D Just nu har vi en cavalier blandis och en keeshond, jag tror aldrig jag kommer vara utan en spets ;) finns även andra raser som lockar men är helt förälskad i spetsar, dem är sååå härliga :D skällandet hade jag klarat mig utan x) haha
Åh, vad kul jag hade på utställningen! Jag pratade med två dalmatineruppfödare som båda sa att de var lätta att ha att göra med, inte krävde jättemycket motion (1 h i skogen och springa lösa varje dag), att hanarna älskar allt och alla och att det är tikarna som är lite reserverade. Jag tror att jag börjar närma mig min ras!😃
Tänkte skriva detta i tråden om utställningen, men den är puts väck😐Är det någon som vet om 100 kr inträde gäller för båda dagarna eller för bara en?🤔
Vad kul att du lyckades prata med uppfödare :D det hann aldrig vi x) men vi hade riktigt kul och har väl börjat dra ner på vilka raser vi kan tänka oss som nästa hund ;) Ingen aning…skulle gissa på att det är nytt inträde. Ska själv dit idag igen fast med syster den här gången x)
#67 Så kul! :D Jag gissar på 100:-/dag, det brukar ligga där någonstans ^^,
#68 Jaså inte? Vilka raser kollade ni på och vilka står fortfarande på listan? :) #69 Ja, verkligen! Jo, det är säkert det som gäller med inträdet. Åååh, jag kanske går idag ändå.. :D
Nu har jag inte läst alla kommentarer, men vill bara skriva gällande dalmatinern att utifrån vad jag läst och hört så är det ingen frisk ras. Hudproblem är inte ovanligt, och mentaliteten kan vara lite svajig. Man kan säkert hitta båda friska och trevliga dalmatiner och på pappret ser det ju ut att vara en himla trevlig ras, men ville bara påpeka det iom att du hade en frisk ras som kriterium :)
Shelties tycker jag verkar vara käcka små hundar, väldigt tacksamma att träna allt möjligt med.
#71 Tack! Jo, jag vet att de kan ha hudproblem och mentaliteten är resultatet av oseriös avel. De dalmatinerna jag såg på utställningen var väääldigt coola, brydde sig inte om andra hundar och var väldigt glada.
Pratade med två uppfödare som glatt berättade om rasen och jag är väldigt nöjd med det jag hörde. Jag ska besöka minst en av dem och får se om jag blir säkrare då. Just nu är jag dalmatinersugen😉
Såg även eurasiern, english toy terrier, whippets och en massa annat. Det var riktigt kul!
Nu efter utställningen är det främst isländsk fårhund och podengo medio som lockar mest men vi ska läsa på mer och sånt innan vi bestämmer oss :)
#73 Isländsk fårhund behöver mer än vi vet att vi kan ge och podencon går bort pga jaktlusten. Väldigt fina raser, dock!
Tjo, jag är en ägare till en aktiv Whippet, tävlar både Agility och Rally och nu ska vi även snart starta Lk1 otroligt nog. 😉Min Whippet har faktiskt ganska mycket motor och gillar att träna. 🙂 Whippets är ju för underbara!😍
- Nederlandse Kooikerhondje -
#75 Vad är Lk1? Hur jaktig är din whippet?🙂Såg en massa otroligt fina whippisar på utställningen!😍
Enligt uppfödaren av podengo har rasen inget behov av att jaga utan skogspromenader och mental aktivering är fullt tillräckligt :). Vi frågade specifikt eftersom vi inte vill jaga.
Men det är tur att vi tycker så olika för det hade varit hur tråkigt som helst om alla hade samma ras ;)
#77 Åh, då lärde jag mig något nytt! Låter som det den ena dalmatineruppfödaren gjorde med sin hund. Dock så tänkte jag väl mer på jaktlusten då jag har marsvin som kan komma att vara i fara med en hund som har jaktlust. Därför är det skönt om det blir dalmatiner då de har 0 jaktlust👍
#77 Vad menade de med behov av jaga? Att de måste jaga? Jag har fått höra från uppfödare att en del har mycket jaktinstinkt och andra lite, men det är ganska lätt att träna bort om de vill jaga.
#79 nä att ha den rasen med marsvin är nog att utmana ödet…då förstår jag att podengo faller bort för dig :) #80 nej uppfödaren menade, som jag skrev i #77 (ber om ursäkt om det var orydligt), att rasen INTE behöver jaga för att må bra :) sen sa dem att jaktlusten varierade men att det inte var särskilt svårt att dämpa med träning :) så samma som den du snackat med :) ursäkta om jag skriver rörigt, är väldigt trött x)
Hej!
Jag har skummat igenom tråden lite. Var det i Strängnäs du var och pratade med uppfödare? Du får gärna skicka ett PM med vilka du pratade med 😃 Jag har skrivit en hel roman här.. Sorry. Vill du veta något speciellt får du gärna fråga.
Jag har dalmatiner, 2 stycken, och känner flertalet. Min uppfattning av rasen är att den är ganska spretig. Tex jaktlust är väldigt individuellt hur mycket de har. Även hur dem är mot människor (reserverade/sociala) och hur arbetsvilliga de är.
Min hane älskar allt och alla människor, stora som små. Han bryr sig inte om vilt men har hög jaktinstinkt på små sällskapsdjur, tex små hundar klipper han om han får chansen. Min hane är otroligt arbetsvillig, älskar att träna lydnad. Mycket lättlärd och försöker alltid sitt bästa.
Generellt så har rasen lätt till ljud. Skäller sällan, men pratar mycket. Ligger ofta ganska högt i stress, och har en del vakt i sig. Mycket hudproblem/allergier i rasen, en del hjärtproblem (än så länge endast känt i vissa linjer), ryggproblem börjar komma mer och mer (i Finland främst än så länge men även Sverige). Foder är lite knepigt, men inte svårt, med tanke på uratstenar. Aktivering ja.. En långpromenad eller en timmes lösspring i skogen så slappar dom gärna på soffan resten av dagen. Orkar allt men kräver nästan inget, typ. Mentalaktivering krävs inte jättemycket, lite godissök typ så är dom nöjda.
Folk brukar påstå att alla dalmatiner stjäl mat, drar i kopplet och vägrar gå ut när det regnar. Det är bara dumheter, folk som inte kan uppfostra sina hundar. Min hane stämmer inte in på något av det.
Sägs mycket skit om rasens mentalitet. Med viss rätt. Det är en ras med en del skärpa. Den varnar men om man trotsar den ändå så är den inte sen med att hugga ifrån. En del kallar rasen tuff och säger att det inte är en första hund, men det kan jag inte hålla med om.. Rätt ras till rätt ägare bara, sen spelar det ingen roll om det är en bichon eller en belgare. Man ska vara medveten om att det krävs en del pondus som dalmatinerägare, tydlig och konsekvent. Annars tar hunden över.
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
#82 Kul med en dalmatinerägare som kikar in! Det var i Malmö nu lördag-söndag som jag var på utställning och pratade med uppfödare. Stort tack för din utförliga beskrivning! Jag pratade med uppfödarna för Mellanmöllan och Spotdog's då de andra som ställde ut av rasen var antingen privatpersoner eller icke-svenska. Har jättesvårt för både norska och danska, så det skulle bara bli pinsamt!😃
Lite sent för ett ordentligt svar, så jag återkommer med ett bättre senare!
#83 Kul. Det är bra uppfödare som jag verkligen kan rekommendera! :) Du får gärna återkomma, jag kan prata om min ras i timmar.. ;)
Kennel Flatian's 
#76 Lk1-Lydnadsklass 1.
Min whippet har jaktlust med hennes vilja att vara med mig är starkare, jag har haft henne sedan valp och hon är 6 år nu och hon har inte stuckit någon gång än i alla fall, hon är väldigt lätt att stoppa på vilt. :) Det finns de som är som min Whippet, sedan finns det jaktgalningar. :P
#84 Åh, vad bra! Är dina hundar ifrån någon av dem eller är de ifrån någon annan? Överlag känner jag att jag kan vara redo för en dalmatiner då jag gillar ordning och reda och inte daltar/gör skillnad på hundar beroende på storlek.
När det gäller hundar trivs jag i ledar/förarrollen. Jag tycker att det är svårt med övervägande del positiv förstärkning eftersom jag inte har lärt mig några bra metoder och i samma veva tryter tålamodet/tron på mig själv om jag inte kan göra mig tillräckligt tydlig. Men jag är inte dålig på att ge beröm vid önskad handling eller på vägen dit. Jag behöver helt enkelt lära mig mycket saker för mig själv, tillsammans med hunden. Det är en stor anledning till att jag ska gå valpkurs och andra kurser.
Jag vill ha en hund med arbetsvilja, bra fokus och inte för mycket självständighet. En lagom självständighet är att den ska kunna utföra uppgifter jag gett den och att den ska kunna vända sig till mig om den behöver stöd. Jag vill inte ha någon hund som springer iväg utan synhåll om den inte har koll på mig och jag vill ha bra underlag för en fungerande inkallning (förarkär?). Detta utifrån att jag är skitrolig för hunden.
Jag har utgått mycket ifrån pappas norsk älghund/border collie. Jag och hon funkar dåligt ihop då hon är väldigt understimulerad och hos fel ägare pga aktiveringen och inte uppfyller det som är viktigt för mig för att hon är jakthund.
Det jag inte gillar är att hon sticker iväg (gärna långt) utom synhåll och samtidigt gärna har knäck i öronen. Hon får gärna ännu mer knäck när man behöver säga till henne ordentligt för att man är orättvis och som din hane vill hon gärna knäppa småhundar och göra utfall emot alla andra hundar pga understimuleringen. Hon är så även mot en av hennes hundkompisar som är en glad äldre rottisdam. Hon ska alltid göra utfall i början, men efter tillräckligt med tillsägelser ifrån pappa så leker de istället. Varje gång.
Det är en go hund som funkar fint med pappa som älskar henne mest av allt i världen och som kan bortse ifrån hennes knäck/skithundsbeteende (finner snarare humor i det) och det märks att det är just han som hon vill lyssna på, så det är såklart inte henne det är fel på! Hon tycker att jag är skittråkig som vill ha henne någorlunda nära, få henne att göra konstiga övningar i konstiga ordningar och som inte fattar hur gott det luktar i skogen eller hur lite tid hon har för mig😉
Om någon tycker att jag verkar helt galen kan det ha med hur jag formulerar mig att göra. Fråga i sådana fall! Jag är dessutom helt medveten om att det kan bli helt fel trots klockren kombination, men det är något jag får ta då! Jag kommer inte att lägga mig ner och dö vid motgångar oavsett om det är jag som gör fel, fått fel individ eller om det är hunden som blivit sjuk. Då lägger jag krut på fungerande metoder. Kan även tillägga att det sättet uppfödarna beskrev sina hundar på lät jättebra!
#85 Jaha! Tack! Det låter som en sådan whippet jag skulle kunna tänka mig. Fast hur är hon med djur inomhus? Tänker på marsvinen. Jag skulle ju aldrig våga lämna nästan någon ras ensam med dem iallafall, men det skulle ju vara roligt om det funkade.
#86 Mina hundar är inte från någon av dem, det ena är inte ens född i Sverige. Du får gärna PMa om du vill ha tips på bra och mindre bra uppfödare.
Dalmatiner är sällan rymningsbenägna utan håller sig nära sin förare. Dock kan dom ha knäck i lurarna och strunta i att man ropar, så det gäller att lägga en bra grund när valpen är liten. De har ju inte på långa vägar lika mycket will-to-please som en vallhund eller retriever.
Många skulle nog tycka att jag är lite hård och gammaldags i min uppfostring. Jag kör absolut med positiv förstärkning men jag har inga problem med att ta tag i mina hundar. Shaping håller jag inte på med för det passar inte alls mina hundar, dom blir alldeles för stressade. Det är lite mer "visa med hela handen". En dalmatiner kan dock ha lite problem med fokus ;) Men det är ju lite en träningssak också.
Jag antar att du inte bor i närheten av mig, eftersom du var i Malmö, annars hade du gärna fått komma hit och träffa en riktigt arbetsvillig dalmatiner ;)
Kennel Flatian's 
#87 Okej, då gör jag det! Så som du beskriver rasen innehåller det mycket vad jag tänkt ifrån början, men samtidigt mycket nytt🙂
Retriever känns inte som min grej att äga och vallhundar av större storlek har jag inte riktigt tid för. Inkallning är en grej som jag ska lägga stor vikt vid redan ifrån början, för jag vill kunna ha hunden lös så mycket det bara går!
Jag tycker inte att någon ska vara rädd för att ta tag i hunden. Det har jag fått göra en del med pappas hund i samband med utfall eller andra dumheter.
Synd att jag är för långt bort. Det skulle vara roligt att se.
#88 Ser helt klart mysigt ut!😃
#88 Sååå fina :D
#90 Tack! ❤️
Kennel Flatian's 
#85 Vi har inga problem med smådjur. Vet flera Whippetägare som t.ex. har kanin inne utan att Whipparna visar större intresse. :)
#92 Det är drömmen att kunna ha hundar som fullständigt skiter i smådjuren, eller är jättesuperförsiktiga med dem. Men då är det väl ändå mycket som ligger i individen?
Jag tänker mig att en hund behöver inte heller ha jaktinstinkt för att vara farlig för smådjur. Min storpudel har i det närmaste obefintlig jaktinstinkt, men han är lite för förtjust i smådjur och skulle lätt kunna skada dom bara för att han vill leka. Han är uppväxt med kaniner men jag hade mina utomhus så han har ju inte varit upp i dom på samma sätt som han hade varit om de bodde inne.
#94 Ja, precis! Pappas hund ville snarare äta upp mina marsvin :s