Uppfödare, omöjligt?
Tjabba tjenare!
Har ju kontaktat en del uppfödare, folk som har valpar på gång, folk som har planerade parningar och folk som antingen inte har några planer eller verkligen inte kan uppdatera sin sida.
Har fått lite blandat respons, många skriver tillbaka och backar upp mig och säger "denna rasen passar säkert dig jättebra". Jätteroligt tänker jag då! Jag svarar då på deras svar och känns som bara hälften svarar efter det, den hälft som då svarar brukar då hålla bättre samtal med mig. Dock så snart jag kommer i frågor om deras planerade kull, eller pågående kull blir det som om dom försvunnit från planeten jorden. Inga svar.. Frågar om hundarna som individer och hur dom förväntar valparna att bli, vilka brister som kan dyka upp. Frågar utav intresse av att möjligen kunna köpa valp från resp kombination.. Hur ska jag kunna hitta valp om jag blir ignorerad så snart jag frågar in till djuren dom avlar på?
Detta är alltså inte bara hänt 1-2 gånger, har kontaktat så himlaaaaa många uppfödare och är i slutändan alltid ignorerad.. Dom raser jag kontaktar uppfödare av är av raserna Australian Shepherd och Australian Kelpie så jag ser det väldigt viktigt att fråga in till allt detta…
Vad kan man göra? Har kontakt med en uppfödare just nu som jag ska ringa till nästa vecka då hon inte riktigt har tid med kommunikation över mail, vilket känns ganska skönt! Hoppas bara inte hon blir arg på min nervösitet och omedvetenhet 😊
Men vad kan man som sagt göra? Någon annan vart i denna sits?
Alltså, några svarar inte alls, några börjar på ett trevligt samtal och berättar dig om rasen och säger du passar bra till rasen, du berättar lite om dig själv mm. men så snart frågan om valp, planerad parning, mm eller till deras avelsdjur blir det bara tomt i mailboxen..😢
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Det är nästan alltid bättre att ta uppfödarkontakt via telefon.
Nu har du ju fått lite svar om vad som skulle passa dig, så ring och hör med de som du faktiskt är intresserade av och gör klart att du är intresserad. Berätta om dig själv, vad du har att erbjuda, vad du har för planer, vad du letar i hos en hund.. sedan kan du ställa lite frågor om aktuella kullar.
Fråga inte uppfödarna "Skulle jag kunna få köpa en valp av X", säg istället "Jag är intresserad av att köpa en valp från X". Om de uppfattar dig som nervös och osäker så är det ju klart att du får sämre chanser till valp.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#1 Tack för svaret, gör aldrig så "skulle jag få köpa valp av X" men som du säger, skriver jag är intresserad av den kombinationen. Men jo ska försöka ringa till flera, skrivit till några och frågat om jag fick ringa, men får försöka ringa ändå!
Instagram
Snäppet ännu bättre, fråga om du kan få komma och hälsa på och träffa deras hundar (om det är inom rimligt avstånd), då får man bättre kontakt och dessutom är det svårare att "smita undan" frågor ;)
Jag skulle tippa på att det för många tar väldigt lång tid att sitta och skriva detaljerat om allt kring deras avel, och att många av de som bara skickar mail faktiskt inte är seriöst intresserade. Så ja, ring istället! :D
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Så upplevde jag aldrig kelpieuppfödarna. Jag fick bara ett otrevligt svar när jag kontaktade en kennel, som först hemskt gärna ville sälja valp till mig men som plötsligt menade på att kelpie minsan inte passade mig, för att jag hade häst… Alla kelpieuppfödare jag kontaktade ringde jag upp efter att de besvarat mitt första mejl. Jag skrev helt enkelt något i stil med "tack för ditt välinformativa svar. Jag tror att det är enklare för oss att ta vidare kontakt via telefon." De uppskattar telefonkontakt när det gäller sådana frågor då de annars tar på tok för lång tid att besvara mejl.
Medarbetare på brukshundraser.
Jag har också varit med om nåt liknande. Jag var i kontakt med en uppfödare av den ras jag är intresserad av. Jag fick redan då lite dåliga vibbar, som att hon inte var särskilt angelägen om att jag skulle komma på besök. Hon sa att det gick bra att komma till påsk, och nu är påsken här och jag har inte hört ett ljud…
Jag har valt en annan uppfödare, kan jag säga.
Ett litet tillägg till #3; be att få titta på de vuxna hundarna, inte på valpar. Finns många som åker och tittar på "gulliga valpar" och egentligen inte bryr sig om hur de vuxna hundarna är -> oseriöst i mångas ögon (inklusive mina). 🙂
#5, Jag skulle snarare se det som positivt att sälja till någon som har häst; visserligen kanske de har mindre fritid att avsätta till bara hunden - men de vet troligtvis vad det innebär att ta hand om ett djur och ta ansvar, dessutom får många hundar vara med i stallet vilket de flesta gillar och blir lite aktiverade av i alla fall.
TS, Om du skriver och ställer frågor så kanske du kan skriva något i stil med "Jag har lite funderingar om bla bla bla, kan jag ringa dig? När passar det?"
Efter hur du skriver här så tror jag verkligen inte att du uttrycker dig så, men läs igenom så att inte frågorna låter ifrågasättande och "tykna", det blir lätt den tonen när man är väldigt nyfiken och verkligen vill veta och det kan missuppfattas. (Jag trillar i den fällan själv ibland, i synnerhet IRL.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Nu säger du visserligen att du fick dåliga vibbar och jag vet ju inte hur ert samtal gick. Men, om någon skulle kontakta mig för att den vill titta på mina hundar (vilket händer) och jag säger "det går bra vid påsk". Då förväntar jag mig att den som vill komma på besök hör av sig. Jag tänker inte jaga de som vill komma och titta. Kanske uppfödaren i fråga tänker som mig?
---------
#8: om en uppfödare ger intryck av att vara väldigt upptagen med en massa saker förväntar jag mig att denne erbjuder mig en tänkbar tid som passar både denne och mig. Inte tvärtom. Dessutom - vill man inte som uppfödare försöka skaffa bästa tänkbara hem för valparna? Jag vill påstå att av den infon hon fick av mig kan hon placera mig bland de bästa tänkbara presumtiva valpköparna. Men om det nu är så att den här personen är ute efter att bli av med valparna till första bästa är jag inte intresserad.
#5 Ja, fick kontakt med nästan alla kelpieuppfödare jag skrev med, men försökte forsätta kontakt med mail.. Ska nog försöka ringa istället. Tack!
På Aussie fronten var det sällan jag överhuvudet fick svar…
Instagram
#7 Ja, det med hur jag skriver frågan tänker jag väääääldigt mycket på, men ska komma ihåg det med att fråga om att ringa! :)
Jag har aldrig frågat om valpar då det är hundarna och föräldrardjuren jag vill möta :)
Instagram
#9 fast det gjorde ju den här uppfödaren? "Kring påsk" och då kan man höras av igen när det närmar sig och diskutera en mer specifik tid. Hade uppfödaren varit ute efter att sälja till fösta bästa, då hade uppfödaren utan tvekan ringt dig, säkert även skickat bilder på valpar varannan sekund och försökt övertala dig att köpa från kommande kull. Jag själv har bott periodvis på kennel och när det varit valpkullar på g, då har de blivande köparna själva hört av sig många gånger, visat intresse och varit lite "på" för att visa att de verkligen är seriösa i sitt intresse. De som väntat på att uppfödaren ska höra av sig, det är också de som senare ångrar sig när uppfödaren tagit kontakt osv. Det har m.a.o. visat sig att det inte är någon idé att jaga valpköpare.
---------
#12: mm, och som köpare jagar jag inte säljare heller som det inte klickar med, särskilt med tanke på att man (helst) ska ha kontakt med dem länge. Det finns fler att välja på.