Blodöra?
Hej, upptäckte nyss att min lilla tös fått blodöra… Hon har allerig och på sistone har hon kliat mycket så det är väl det här som händer. Har någon av er erfarenhet av detta? Har läst om det och antingen tar man operation och tömmer sen syr eller så kan man låta det vara och självläka men då kan dom få så kallat blomkålsöra… Hur har ni gjort?
Jag skulle gå till en veterinär och låta dem kolla på örat och tömma det. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
veterinärtid är bokad men vet inte om jag vill låta dom tömma det eftersom det ändå självläker och det enda som händer att hennes öra blir lite "fult". Hon är mot åren så att söva henne när det inte riktigt är nödvändigt är inte populärt
Min hund fick det (hängöron, berner). Veterinären tömde och sydde. Det var visst nytt då. Det såg normalt ut efter det, men var liksom stelt och hårt, som en läderbit. Det krävde inte sövning dock, bara lokalbedövning.
Lillan har haft blodöra en gång men det gick ner av sig själv :)
(ja vi rådfrågade veterinär såklart!)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
http://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/uppsvullet-hundora-kan-vara-blodora/
Det kanske är något att läsa. Vi har haft det på katt då fick det tömmas minns jag rätt så sydde dom även och örat såg fint ut efter på katten. Han fick inte blodöra någon mer gång.
pratat med vet, vi skulle behöva söva då hon inte alls vill ha någon vid örat så hon har fått smärtstillande så ska det få läka av sig självt. Hon har stå öron dock. Har något av er en hund med ett så kallat blomkålsöra som har stå öron?

nämen tusse då! känns som ett hängöra är på väg hit också…

Man får trösta sig med att det är ganska gulligt. ;) (och nu kan alla se skillnad på mina båda kelpies, tydligen är de nästan identiska fast jag tycker de är väldigt olika).
Fördelen nu efter operationen är att hon inte längre kan få blodöra, hade hon inte blivit opererad och det hade gått tillbaka så tror jag hon lätt hade fått blodöra om och om igen, det är ju lätt att allergihundar får sånt skräp.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
7-9 är säkert en av de snyggaste fokushundarna trots sitt ena hängöra som även jag tycker ser sött ut 😍
En av våra Ragdolls fick blodöra och efter en liten operation så har hon numera hängöra! 😛
Riktigt fin trots sitt blodöra! Min skulle tydligen löpa risk att få blodöra igen fast operation. Så den skippar vi då veterinären föreslagit det. Lilla tippen har dock vikt sig och mer kommer nog göra det när blodörat läker.