Rasförslag??
Hej! Jag börjar planera inför min första valp och har mer seriöst börjar kolla in vilka raser jag skulle kunna tänka mig. Men jag känner att jag har fastnat lite i mitt grävande och har bara snöat in mig på de raser jag alltid gillat sedan barnsben, från början endast utav utseende. Därför skulle jag gärna vilja ha lite inspiration och tips på raser från er. Mina förutsättningar och önskemål: - Det kommer bli min första hund, men jag är absolut inte orutinerad. Har i hela mitt liv försökt omringad mig av hundar och jag utbildar mig just nu till djursjukvårdare så jag är van att jobba med, hantera och ser ofta hundar. Det är mer resten utav min familj som inte velat äga hund, därav är jag än så länge hundlös. - Jag vill ha en aktiv hund, men det ska inte bli för mycket. Missförstå mig rätt, jag vill ha en hund som kan 'stänga av och på', men det ska inte bli för mycket 'på'. Den ska kunna fungera i vardagslivet som sällskapshund, vid sidan av sitt 'arbete'. - Jag är intresserad utav att träna och lära mig mer utav hundsporter som agility, rallylydnad, spår osv. Så jag vill att hunden ska kunna ha bra förutsättningar till att klara av sporter som dessa. - De rasen jag har kollat på mest än så länge är vit herdehund eller shetland sheepdog alt. Australian sheepherd, har också kollat på mindre raser som bichon frise, mest p.g.a. att jag gillar utseendet. ;) Men jag lägger mycket vikt vid att mitt valpköp ska vara väl genomtänkt och vill därför ha så många olika perspektiv och erfarenheter som möjligt :) tack på förhand.
Jag har ungefär samma önskemål för min framtida hund, och har för tillfället fastnat för kooiker! Kanske något för dig att kika på också :) Mycket aktiv ras men med bra av-knapp som jag har förstått!
Jag tycker att shetland sheepdog verkar passa dig väldigt bra!
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Jag vet inte hur du känner för pälsvård men annars så verkar Schapendoes passa som handen i handsken när det kommer till kriterierna som du har. Är en mycket social, lättlärd och livlig ras med en mycket tydlig on / off knapp.
Jag tror att en pudel eller sheltie skulle kunna passa dig :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Sheltie eller japansk spets skulle kunna passa =)
Båda mina hundar skulle nog kunna passa på den beskrivningen, en kooiker och en golden. De är dock väldigt olika som individer (och raser) i verkligheten :P
Storleken verkar ju inte spela så stor roll för dig, men det kan också vara värt att fundera på dina önskemål kring t.ex. pälsvård, skällighet/vaktighet, hur social hunden är, jaktintresse och sådana saker, så kan det vara lättare att "smalna ner" på raser :)
Dalmatiner
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Säger nok oxå sheltie :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Vit herdehund låter ju inte helt fel med tanke på vilka punkter du går efter, men det viktigaste är isåfall att du hittar rätt uppfödare för dig och dina önskemål då vissa fokuserar mer på utställning och andra väldigt mycket på sport och som servicehundar. Rasen har väldigt bra förutsättningar för att klara de du nämner också.
Tycker att massor av raser passar in på din beskrivning men en ras som jag själv har fått gott intryck av (bland många andra) är Portugisisk vattenhund. Upplever de jag känner som positiva, livliga, träningsvilliga men samtidigt inte hyper på något sett. Dessutom fäller de inte vilket jag gillar.
Om du verkligen gillar sheltie så tycker jag den låter som att den skulle passa dig. Har en bekant som har sådan o det funkar kanon :)