Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2116 ggr
dawdog
1

Foderbyte en hel kull lös mage

Hej,

Ska snart hämta hem min valp men reagerade lite lustigt när uppfödaren meddelade att den hastigt valt att byta foder på hela kullen då dem vart lösa i magen. Det konstiga är att hon bytt till ett nästan exakt likadant foder innehållsmässigt och dessutom  meddelar detta enbart ett par dagar innan vi ska hämta vår valp så det blev i sista sekund vi kunde byta till samma foder hon övergått till. Problemet är att vi har två gamla säckar av det fodret hon hävdar dem är allergiska emot. 

Jag undrar om det är möjligt för en hel kull på 10 individer ink mamma att bli allergiska/känsliga mot ett foder efter 7 veckor med samma? Lös mage kan ju liksom bero på något annat. Anledningen till att jag undrar över det hastiga foderbytet är för att det känns väldigt konstigt att hon bytte till ett så snarlikt foder innehållsmässigt. Tror ni det rör sig om allergi?

Em_
0

Vad är det för proteinkälla i det gamla och i det nya fodret?

dawdog
0

Innehållsförteckning gamla fodret:

Spannmål (ris 10%), kött och animaliska biprodukter, fisk och fiskprodukter (lax 15%), oljor och fetter, vegetabiliska biprodukter, vegetabiliska proteinextrakt, grönsaker, ägg och äggprodukter (ägg 1,3%), mineraler, jäst.

Protein 28%, fettinnehåll 14%, kolhydrater (NFE) 41%, växttråd 2%, råaska (mineraler) 7% (kalcium 1,3% och fosfor 1,0%), vatten 8%

Innehållsförteckning nya:

Torkad kyckling (33 %), specialskuren havre, färsk kyckling (10 %), färsk hel potatis, ärtor, färska hela ägg (3 %), färsk flundra (3 %), kycklingfett (3 %), soltorkad alfalfa, färsk kycklinglever (2 %), sillolja (2 %), ärtfibrer, hela äpplen, hela päron, sötpotatis, pumpa, butternutsquash, palsternacka, morötter, spenat, tranbär, blåbär, kelp, cikoriarot, enbär, angelikarot, ringblomma, söt fänkål, pepparmyntsblad, lavendel.

Råprotein (min.)

32 %

Råfett (min.)

15 %

Råfiber (max.)

4 %

Vatten (max.)

10 %

Kalcium(min.)

1.6 %

Fosfor (min.)

1.1 %

russin
7

Det var en otroligt stor skillnad mellan dom fodren och det första är rent skräp rent ut sagt. Så det finns inget snarlikt mellan dessa.

Andra fodret ser ut som Acana - men det första ser ut som något skräpfoder typ Friskies eller liknande.

russin
5

Ett foder där det står spannmål först (står inte ens vilka sorter förutom 10% ris) och ospecificerat kött (från vad för djurslag ???) och sen ospecificerade biprodukter som kan vara vad för skräp som helst från ett djur är inget jag skulle ge en hund - sorry, men så krasst är det från min sida.

Em_
3

Om man bara tittar på protein källorna är det ungefär samma "kött" (skulle bli väldigt förvånad om inte en del av det är kyckling), fisk (okänt + lax) och ägg respektive kyckling, fisk (flundra, sill) och ägg. 

Allt som fanns i det gamla som hundarna skulle kunna tänkas vara allergiska mot finns alltså med i det nya fodret. Om de verkligen är allergiska så kommer inte foderbytet hjälpa. Sedan kan det så klart vara andra saker som gör att det nya fodret fungerar bättre än det första. 

Nu känns ju just allergi inte så troligt, men jag skulle tänka både en och två gånger innan jag köpte en allergisk valp. Vet man om allergin vid leveransen kan det knappast räknas som ett dolt fel. Vad försäkringen täcker och inte täcker blir också ett stort frågetecken. I värsta fall reserverar sig försäkringsbolaget mot alla framtida magproblem. Börjar magen krångla på allvar sedan springer tusenlapparna iväg snabbt…

Karmatarerskanise
4

Låter inte som ett foder problem om mamman och alla valpar plötsligt blivit dåliga. Jag hade avstått från köp eller krävt en utredning hos veterinär innan köp.

russin
5

Jag tror dock inte på att en hel kull + mamman skulle blivit "allergiska" av det gamla fodret. Däremot kan det vara så att dom fått dåliga magar om det är ett skräpfoder eller fått in bakterier.

Det känns dock inte helt som seriös uppfödning här….

oh-la
3

Allergier framträder oftast inte förrän hunden är runt 6 månader. Om hela kullen plus mamman är kass i magen skulle jag inte säga att det är allergi. Behöver inte ens va fodret. Kan vara någon bacill eller liknande som gjort alla sjuka. Låter hemsk märkligt att den första slutsatsen man drar när alla hundar i en nära grupp (som ju valpar och mamma är) blir kassa i magen är allergi. Är inte någon infektion mer troligt?

K1LLROY
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bytade från Hills, till ett "nytt" foder i förra veckan, det heter Orijen. Detta var verkligen ett riktigt bra foder, inget skräp i som f.eks aska etc. Mina två hundar har mindre avföring och fast i avföringen. Detta kan jag rekommendera till alla andra hundägare. Superbra foder!!!

Em_
0

#8 Atopi (allergi mot något i omgivningen) brukar inte komma före 6 månader. Födoämnesallergi kan komma när som helst, till och med innan valparna är helt avvanda.

Frida B
4

Jag hade inte köpt valpen.. Känns som en dålig ursäkt till att sälja en magsjuk valp.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Joyous
2

Tråkigt svar men jag hade avvaktat den kullen tills läget stabiliserat. Jag tror inte heller att hela kullen har blivit allergiska men det hade inte känts helt bra att ta hem en sjuk valp. En bra uppfödare borde inte ha några problem att hålla på kullen lite extra tills h*n ser att hundarna är okej.

reckon
0

#9 Aska är ett mätvärde för den totala mängden mineraler som produkten innehåller. Orijen adult dog innehåller max 8 % aska.

russin
4

För det första så ska valpen vara bra i magen när den säljs - en seriös uppfödare tänker inte ens tanken  på att låta en dålig valp flytta. är dom bra i magen efter foderbyte är det en annan sak. Oavsett så ska den ha veterinärintyg som är max 7 dagar gammalt.