Bygga muskler
Hej Har en schnauzer, som jag vill börjar dra vikter med, glömt vad det kallas.. Vill börja till sommaren, men finns det några andra sätt att bygga lite muskler på honom, alltså något annat än att dra vikter. Mest det jag undrade.
I'm out 
Drag weight tänker du på? :) Man kan gå i djup snö (om det finns) annars finns blåbärsris som hunden får skritta i, sandtag, backträning, simning, flirtpole, water treadmill, balansboll stärker också musklerna, klövjeväska stärker ryggmuskler och magen.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#1 Ja, juste det är så de heter, tacktack ;) Tack så mycket för tipsen ska kolla upp dom, se om det verkar passa oss, simning stärker ju musklerna mycket också, att jag inte tänkte på det.. Ska köpa en klövjeväska snart, så fort jag kommer till en affär :) Hur ska man börja använda klövjeväska? Ska den vara tom de första gångerna och sedan öka på med vikten?
I'm out 
ja den ska vara tom ca 1v beroende på hunden förstås, se också till att den sitter rätt, den ska inte sitta längre bak än till andra sista revbenet. Sen kan man lägga i en enkrona i fickorna. Bästa är att skaffa en våg som mäter gram! Lägg ris, havregryn eller sand i platspåsar så de inte trycker emot revbenen och besvärar hunden och så de inte skalpar runt som vatten kan göra. Ha ett mynt i varje som början i ca 1-2v 5min/pass, sen kan man öka beroende på hunden. Man ser ganska fort om hunden orkar med den nya vikten, jag brukar öka med 10-15g varefter jag ser att hunden orkar, sen brukar jag också öka tiden när jag kommit över 100g/ficka med 5minuter varefter jag ser att hunden orkar vikten utan problem. Lite luddigt formulreat kanske ^^ hoppas du förstår mitt natt svammel
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Om du vill börja dra vikter så är ju barmarksdrag en bra grej, både för att bygga muskler och för att lära hunden att dra, dessutom bra för flåset (för både hund och matte ;)).
Tänkte tipsa om lite liknande som de andra. Börja att röra er mycket i terräng och låt hunden vara lös om möjligt (fel tid på året just nu för det). Men att springa i skog och hoppa över stock och sten är bra för hunden då den får använda hela kroppen.
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se
#3 Jag ska iväg med honom idag och se om jag hittar någon bra klövjeväska ;) Tack för hjälpen, tog lite lång tid för mig och svara 🤐
#4 Ja, sökte upp det, är det så att man kan sätta draget på en cykel? Måste man ha en speciell ''sele'' då?
#5 Ja det har vi testat men han tycker höjder är lite läskigt, så han är lite rädd för att hoppa upp på saker. Men vi tränar på att få honom att gå balans och hoppa över saker. 🙂 Lite klumpig är han ibland 😊
I'm out 

Tänk på selen om du ska börja med drag. Ska hunden dra dig, eller cykeln så hamnar dragpunkten ganska högt och då brukar en nomesele eller liknande funka bra. Om hunden däremot ska dra tyngder längst med marken hamnar tyngden lägre och då är inte en nomesele bra eftersom den kommer belasta ryggen fel, då är en WP-sele bättre! :)