Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1733 ggr
Mimmulih
0

Leker med tanken om valp

Hejssan hejssan alla hundintresserade!

Jag skulle behöva lite hjälp angående rasval. 

Om mig:

Jag blir precis klar från min yrkeshögskoleutbildning och flyttar i höst till en  ny lägenhet. Målet är att hitta en som tillåter husdjur förstås. Om inte, så blir de ingen ny lägenhet då ännu, letar tills jag får en sådan. Kan tillägga att jag är 23 år om någon undrar :)

Tanken var att jag skulle skaffa en egen hund så småning om då jag flyttade hemifrån (ett projekt som varat nu i ca 5 år). Så jag känner att de börjar vara dags att slå ett slag i saken. Jag kan erbjuda den dagliga promenader och förstås andra aktiviteter, med lite hjärngympa då och då såsom lite freestyle lydnad osv, men jag vill inte ha en ras som kräver jätte mycket motion och hjärngympa. Den skall klara av att bo i lägenhet förstås (men jo visst handlar de mest om träning). Och den är mest menad som sällskap och förgylla livet lite! Älskar hundar ^^.

Just nu bor jag hos min pojkvän som är hemma hela tiden och jag är på praktik så har lite mer flexibla tider, det skulle egentligen vara ypperligt att skaffa hundvalp nu men det ligger ännu i funderings-fasen.

Alternativt i höst/sensommar innan jag skaffar någon form av jobb/ eventuellt fortsätter studera så jag hinner ensamträna den lite :) (magisterutbildningen är i princip "deltidstudier" så är jätte mycket hemma ändå) 

Jag är hundvan och har haft hund hemma, vet vad det innebär och det här kräver mycket funderande och planerande för att ta ett vettigt beslut!

Jag har riktat in mig på dvärg raser. Jag vill ha en liten hund och fastnat för till exempel papillon, det var min favorit ras för några år sen. Nu är jag lite mer osäker.

Första problemet är väl kanske det att min pojkvän är totalt emot hundhår, så han vill inte att det blir en hund som fäller. För mig gör det inget om de är ganska lite, tex en Chihuahua / papillon fäller ju inte jätte mycket så länge man borstar/kardar dem. (har lite erfarenhet av raserna). Men familjehunden är en Beagle och hon lossar ENORMA mängder och sådant vill jag inte stå ut med. Det fastnar överallt och är allmänt jobbigt.

Det som orsakat att jag funderar på allvar igen är att jag faktiskt fått erbjudan att ta en jack russel valp av en bekant. Men har förstått att de är väldigt krävande, fast hennes hund är väldigt lugn och motioneras ungefär så mycket jag tänkt mig) Jag kan inte bestämma mig för om det är ett bra val eller inte. Hennes är broken och den är blandad med en slät krabat så pälsen är lite av ett mysterium. Ännu verkar alla valpar rätt släta , de är i vecka 5. :)

Har ni tips på dvärg raser som inte lossar jätte mycket hår? Andra tips? Det kommer att bli MIN hund. Men jag måste ju ta i beaktande min pojkväns önskemål.

Förlåt för långt inlägg hehe!

Mimmulih
0

Kan tillägga att jag även funderat på dvärgpincher / prazky szysarik för de verkar passa in enligt vad jag sett och hört på olika forum :) Sen skulle det kunna vara en chinese crested oxå om man klippte ner den, egentligen vilken "trimm-ras" som helst men då skulle den klippas ner för jätte mycket pälsvård orkar jag inte heller med. (inte 2 timmar per dag och liknande) max lite en gång i veckan / nerklippt en gång i månaden typ)

ifoundnemo
1

Pudel finns i lite olika storlekar och fäller inte :)

poodlelicious
0

Pudel. Egentligen ingen pälsvård alls om man rakar den någon gång i månaden.

[linda1989]
0

Tänker också Pudel eller Chihuahua som du sa.

fridarebecka
1
   [trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Vixifyx
0

Kanske är jag dum i huvudet men en Chihuahua kan väl inte räknas som en hund som jobbar?  Men annars najs inlägg syrran :D

[linda1989]
1

#6 Den kan vara med på alla aktiviteter ts har nämnt. Eller hur menar du? =)

Flischa
1

Hade precis samma önskemål som dig innan jag hämtade hem min kille. En liten ras med mycket krut i som jag kunde träna med. Kravet från föräldrarna var att den inte skulle fälla. I december hämtade vi hem en liten Chinese Crested.

Hör gärna av dig om  du är intresserad, jag kan berätta hur mycket som helst om rasen.

MajaEng
1

Bichon Havanais! En helt underbar ras (helt opartisk då hehe) liten robust hund med otroligt mjukt sinne. Glada, vänliga och otroligt smarta hundar med mycket humor! Hänger med på allt! Från rallylydnad, agility till skogspromenaden och självklart mys i soffan. Har inget negativt att säga om rasen, avsaknaden av jaktinstinkt gör de väldigt lätta att ha lösa vilket är praktiskt om man är mycket i skogen. Inte en av de skälliga och bjäbbiga småraserna. Älskar närhet och gos och är ingen självständig ras utan följer en överallt vilket gör att man får lägga lite extra energi på ensamhetsträningen. Alla hundar kräver ju sin beskärda del av motion och hjärngympa men havanaisen är väldigt anpassningsbar till vilken typ av liv du lever, aktivt eller mer stillsamt. De är inte en av de mer krävande raserna men har mycket potential om man skulle vilja! Väldigt lättlärda och vill vara sin familj/ ägare till lags. Fäller ingenting! Behöver ju borstas några gånger i veckan dock om man ska ha den i utställningspäls, annars kan man klippa ner pälsen i en kortare frisyr om man inte är intresserad av pälsvården. Väldigt mycket personlighet och glädje i en liten hundkropp! Helt förälskad i denna ras :-)

FjantYoda
0

Kan lugnt säga att ur smuts och hårsynpunkt så är min nakenfis rätt trevlig, bara spola av allt grus och sand som kommer in nu, torka av så är det klart, men jag stör mig inte särskilt mycket på det lilla håret som just nu lossnar på min släthåriga Russkiy Toy heller och han är väldigt behändig storlek ;)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Mysisa
0

Prazsky krysarik är en underbar liten ras. Ingen av mina fäller nämnvärt. Varken den långhåriga eller de korthåriga. Dom kräver i princip ingen pälsvård. En aktiv liten hund. Lättare att ha att göra med än en jrt men ändå en hund med krut i. Säg gärna till om du vill veta mer om rasen. Jag föder upp pk så jag sitter åååå lite info :)

minavitas.wix.com/kennel

Mimmulih
0

tack för alla svar hörni! Blir jätteglad :) fått många förslag här. Hoppas att vi kan komma fram till något bra beslut.. Är ändå osäker på släthårig hund om det kommer att fungera… Jag gillar släthåriga hundar men de kan variera så otroligt på hur mycket hår de lossar.. funderingen fortsätter!