Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3099 ggr
lbnbra
1

Är hunden för tjock?

Jag har en Cavalier King Charles Spaniel som snart är två år. Hon har blivit så bred över ryggen och rundare än förr och jag är rädd att hon börjar bli tjock.  Hon äter i regel en gång per dag på eftermiddagen. Då får hon 1,5 dl av sitt foder Royal Canin blandat med fyra bitar BARF som hon älskar. Hon väger 9,8 kg. På dagarna får hon mycket motion, 3-8 km skogspromenad. På kvällarna övar vi alltid lydnadsträning och då får hon alltid Dogman godis. Det kan bli en hel del ca 20-30 bitar innan vi är klara. Sen får hon ofta ett tuggben på kvällen och ibland Schmackos Pedegree. Nu undrar jag om hon får för mycket godis?  Vad kan jag ge henne istället som belöning? Vem har en Cavalierhund och har erfarenhet av den rasen?

lisa90
1

Jag har en cavalierhane på två år som väger lika mycket som din, så för en tik låter det lite mycket. Samtidigt finns det ju stora skillnader i rasen och utan att se henne "live" är det omöjligt att säga om hon är tjock lr inte. När du tar på henne ska du enkelt känna revbenen. 

Din hund äter ungefär lika mycket som min. De får nog ungefär lika mycket godis också, men min äter inte tuggben varje kväll (lr ens varje vecka). Så jag hade börjat med att skippa tuggbenet eller ge henne det mer sällan och då dra ner lite på maten. Är hon hungrig på kvällen kan du kanske börja dela upp maten till två portioner.

Wellcraft
5

Man ska utan problem kunna känna hundens revben när man stryker över hundens sida. Hunden ska ha en tydlig midja som ska kunna ses ovanifrån och höftbenen ska ej kännas eller synas särskilt.
Vikt säger inte mycket, min hund väger flera kilo mer än vad rasstandarden säger, och då är han inte extra hög utan han är en ganska liten kille - dock har han en hel del muskler då vi är väldigt aktiva.

Undvik RC, det är bara skit i det fodret. Varför inte utfodra med bara mush? Eller ett torrfoder med högre kvalité? 
Istället för konstgjorda tuggben med läskiga ingredienser i så rekommenderar jag råa ben. Kycklingvingar är bra nybörjarben, samt mindre revben. Kom ihåg att det ska vara rått, svenskt & omörat.
Istället för dogman godis, kan du inte torka eget? Lever, kyckling, blodpudding m.m. kan man enkelt torka i ugn :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Mysisa
3

1.5 dl torrfoder = ca 150 gram 4 barf bitar (mushbollar? ) á 25 gram = 100 gram = 250 gram Plus godis och tuggben säkert 100 gram till där. Då är din hund uppe i 350 gram om dagen. Jämför det med min schäfer på 30 kg som äter 270 gram acana om dagen och ingenting utöver det

minavitas.wix.com/kennel

ifoundnemo
1

Vår cavalier blandis visar anlag för att kunna lägga på sig så istället för godis har vi börjat köpa sånna små smakprovspåsar av andra torrfoder än det han äter. Det luktar ju spännande och verkar funka bra för honom - självklart måste det vara bra foder annars är det ingen mening. Men kan ju vara värt att testa :) glöm så inte att dra ner lite på middagen bara!

Hanna.siri.saijo.
1

En cavalier king Charles spaniel ska ligga mellan 5,5 - 8 kg. Jag skulle säga att hon är lite överviktig.

lbnbra
3

Tack för alla fina råd och förslag. Inser nog att tiken är lite för kraftig och jag behöver ändra lite av vad hon får i sig. Det är ju aldrig hundens fel om hon blir överviktig.

isblixt
2

Min cocker på 15.5kg får 2½dl Acana Ranchlands om dagen, tyckte det lät mycket för din lilla. :)

När vi tränar mycket så brukar jag belöna med hundens torrfoder alternativt att hon får mindre middag/ingen middag alls.

Em_
0

http://www.wsava.org/sites/default/files/Body%20condition%20score%20chart%20dogs.pdf

Den skalan är rätt bra. Dock lite knepig engelska. 
Palpable = "kan kännas med fingrarna"

Lona
1

#3, Fast man kan ju inte bara plussa ihop all fodervikt utan får räkna på torrsubstansen för att få en jämförbar vikt.
100 g torrfoder innehåller mycket mindre vätska än till exempel 100g rått kött så det blir väldigt ojämnt.
Ungefär som att jämföra olika sorters saft med varandra där den ena sorten är koncentrerad och den andra utspädd 🙂.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Forest]
0

Det låter som att hon får lite mycket mat samt gott så tror du bör hålla in lite på maten.  lite OT Men jag vill fråga det är inte så att hon är i löp eller att hon kan vara skendräcktig? Vi har en tik som tappar midjan vid löp samt blir hon lätt skendräcktig=tappar midjan. Våran fd tik var det samma visa med men hon gick upp 1.5 kg vid löp/skendräcktigheten våra andra har ingen tendens till detta.

Mysisa
1

# sant men nu var poängen att det låter som väldigt mycket mat för en så liten hund. Jag tror att det framgick.

minavitas.wix.com/kennel

TjockaBerta
0

#3 Så olika det är. Min hund på 12 kg äter 5,5-6 dl ToW, en skiva bravo och så träningsgodis( men det är väldigt små bitar) varje dag. Dessutom får han frukt och grönt flera gånger i veckan och kycklingben/vingar då och då. Han är en unghund och ganska smal och kunde gott lägga på sig 1-2 kg utan att det skulle göra något men går inte upp i vikt.

>>>Malum domesticum<<<

isblixt
0

#12 När min ena cocker var unghund så kunde hon också äta i princip hur mycket som helst utan att hon gick upp i vikt. Pang sa det så blev hon vuxen och nu räcker det att hon tittar på mat för att bli tjock ;)

russin
1

Går inte att säga om hunden är för tjock eller för smal utan att se den. Har en bekant med cavalier och den väger över 11 kg och är i fin form. Han är bara väldigt stor. Deras andra cavalier väger typ 5,5 kg.

Du ska kunna känna revbenen utan att behöver trycka - då är hunden lagom.

russin
1

Låter som både för mycket mat och för mycket godis. Börja med att ta bort två Muschbullar på kvällen och minska godiset till hälften.

Joyous
2

Om det var min hund hade jag nog valt att bara ge en typ av foder under en period. Tycker det blir lättare att beräkna mängden mat och minska eller öka beroende på hullet. Jag tror dock att den största boven är allt extra godis som hon får vid träning och därför rekommenderar jag i första hand att se över den biten. Vad tycker hon om lek? Skulle det gå att använda leken som belöning? Vad får hon för ben på kvällarna? Är motionen du nämnde allt hon får? Det är stor skillnad på 3 km och 8 km promenad, skulle det vara möjligt att lägga till lite extra motion på kvällen de dagar då hon gått kortare än 5 km?

lbnbra
0

Jag har läst alla era kommentarer och tar till mig så det smackar om det. Många kloka råd. Har redan bestämt att jag drar ner  en aning på maten och slutar helt med tuggbenen en tid och tar bort godiset nästan helt. Har hört att man kan ge husmansbröd i små bitar som belöning och det verkar funka också.  Hon är i löpen om ca två veckor så kanske det förklarar en del om hennes rundare kropp. Jag kan ganska lätt känna revbenen men är ändå osäker var gränsen för fett går. Vissa dar går vi 8 km och andra dar bara 4 km så hon får mycket spring i benen.

russin
1

#17 - om du ger husmansbröd istället för godis gör knappast någon skillnad. Då ger jag hellre hundgodis än bröd. Finns massor med hundgodis som är fettsnåla och köttrika.

Wellcraft
0

#17 Ben behövs för tand & munhälsa! Ge riktiga ben, som jag skrev, t.ex. kycklingvingar eller revben.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

smellcaramell
0

Jag tycker det låter som mycket/felprioriterad mat för en sådan liten hund, såhär hade jag nog lagt upp det :

1. Övergå till ett foder med bättre innehåll än RC, helst BARF då men det är svårt om man inte lärt sig räknat ut vad hunden behöver.

2. Minska mängden mat, låter som att hunden äter väldigt mycket.

3. Ge torkat kött som godis istället för färdigt godis köpt i affär.

4. Köpa riktiga ben att tugga på istället för "tuggisar" man hittar i djuraffären.

Man måste alltid individanpassa mängden mat till varje hund och flera har redan nämnt hur man kan se att en hund är "normalviktig", börjar hunden tappa för mycket - öka fodergivan, går hunden inte ner alls - minska fodergivan/byt till ett foder som inte är lika energitätt.

tillowin
0

Istället för tuggben, köp hem typ revben eller nackkotor (råa) och ha i frysen, det blir mindre onyttigt och räcker dessutom oftast längre. Ge små små bitar godis när ni tränar, de behöver inte så mycket för att känna smaken ;) 

Jag har också en liten hund (ca 7,5 kg) som lätt lägger på sig, och det är svårt eftersom så lite mat blir så mycket för dem. Tipsar också om att köpa kattmat att ha som träningsgodis, lagom små bitar och brukar verka smaka bättre än hundmaten :)

Petmade.se - Handgjort för hunden