Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 1208 ggr
ThereseW
0

Bekymrad över hur folk betäcker hit å dit

Pratar med en tjej, som är 16-18 år gammal, på msn (ingen jag känner men hon har tidigare erbjudit sig att vara hundvakt..)

Hon har nyss köpt en vuxen jackrussel-tik som är döv. Nu ska denna tik tydligen betäckas om ett par dagar med en jackrussel/tax-hane. Väldigt oplanerat dessutom. Tjejen har precis fått sommarjobb och har ingen hundvakt under sommaren. Kan inte heller något om dräktighet ("ska nog gå till biblan nu i veckan"), har ingen buffert ifall något skulle hända, frågar mig saker som "tror du att valparna också blir döva", "vad kostar ditten å datten", "hur gör man"..

Men det ska ju bli så kul att få valpar, dom är ju så söta!

*suck* Ledsen blir jag, det här kan ju inte gå bra…

Johanna
0

Tragiskt! tror inte riktigt folk tänker på hur mkt jobb m.m det faktikst är…. bara att det är lite gulligt m valpar.

Är alltid djuren som får lida i slutändan….Gråter

Prizma_o_Kristall
0

Sånt där gillar inte jag! Vad säger hennes föräldrar om det? Inte kan väl dem tillåta att para en tik som är döv, och när inte flickan kan något om dräktighet. Man måste vara kunnig INNAN man gör sin tik dräktig. Väldigt oseriöst!

Kramar//Carro

ThereseW
0

Hon bor tillsammans med sambo, föräldrarna vet jag inget om..

gejsa
0

Ja, det är verkligen synd att folk inte tänker först. Är hundkraken försäkrad över huvudtaget? Tänk om hon måste få kjesarsnitt tex?

ThereseW
0

#4 Ja, hon har en försäkring. och frågade mig om just komplikationer som kan inträffa, vad de kan innebära i kostnader osv. men har nog inte pengar som kan täcka tillräckligt…

gejsa
0

En del bolag betalar ju inte kjesarsnitt eller har dom tagit tillbaka det? Om man inte har särskild avelförsäkring också.

ThereseW
0

#6 Jag vet faktiskt inte säkert.. att hon skulle ha en speciell avelsförsäkring är jag väldigt tveksam till tyvärr.

Lotta
0

Det kanske beror på vilket försäkringbolag man har, när Skorpan gick med sina valpar så tecknade jag en avelsförsäkring då kollade jag upp med mitt och där ingick det.

Men måste säga att det låter korkat att avla på en döv hund, väldigt oansvarligt. Det kan ju sluta väldigt illa om hon har otur. Själv fick jag åka till vetten då Skorpans 2:dra valp satt fast, men det slutade lyckligt hon fick tre fina valpar

Faxlin
0

Om kejsarsnitt ingår i avelsförsäkringen beror på vad det är för ras. Om det är en ras som inte ofta riskerar kejsarsnitt så gäller det.
Men att avla på en döv tik är inte bara idiotiskt och oansvarligt det är så mycket värre än så.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ThereseW
0

Kan bara hålla med er. Hon hade haft hanen där idag men tiken ville inte då. Så hon frågade mig när tikar höglöper, för det visste hon inte… Förstår faktiskt inte alls hur hon tänker, om hon tänker…

Lotta
0

Åhhh herre min je…hur ska det där gå. Vore jag dig skulle jag säga åt henne vad fel det är att avla på hunden, och fortsätter hon så säg åt henne att låna böcker och läsa på så inget händer tiken eller valparna.

linasvovvar
0

Vet bara att det kan bli ett dyrt kapitel när försäkringen inte gäller för kejsarsnitt, det kostademig ca 30, 000 att få hem min hund

Kan du inte säga till henne att du INTE tycker att hon ska para

ThereseW
0

Jag har ifrågasatt att hon tänker avla på sin tik och även lagt fram att jag tycker att avel är något de erfarna uppfödarna bör ägna sig åt, men hon tar inte åt sig alls. Det här är som sagt ingen tjej jag känner, utan som jag råkar ha som kontakt på msn och hon skriver till mig då och då. (Ganska dryg tjej faktiskt…)

gejsa
0

Ja, särskilt duktig verkar hon inte vara iaf det är ju en sak som är säker. Suck!

[helenal]
0

att inte hennes föräldrar rwagaeraR! Och att ens ägarne till hanen vill para den med en döv tik…

ThereseW
0

hon bor som sagt inte med sina föräldrar, utan med sambo och lever på socialbidrag.. Vad de med hanen tänker har jag ingen aning om…

[helenal]
0

jaga just d eja.. men dem borde ändå reagaera på vilket sätt ändå. Men hennes tik är en omplacerings hund eller? Jadu… inte så mycket vi kan göra åt detta… Om hon har bestämt sig så har hon väll:/ Men man kan informera henne.

ThereseW
0

Hon har haft tiken typ 3 veckor

gejsa
0

Då skaffade hon nog den för att tjäna pengar på tiken. Avla och sälja. Väldigt seriöst. *ännu mera suck*

EmilochJulia
0

Shit! Detta verkar inte som en seriös hundägare… Stackars hund.

"Ska gå till biblioteket nu i veckan"… Herregud.

Sara40
0

För att inte tala om tikens eller hanens mentalitet. Det har hon nog inte ens funderat på… Ledsen

Lotta
0

Jag kan inte förstå att hon inte lyssnar på dig….lika att hon inte tycker själv att det är dumt men jaja alla blir kloka på sin egen fason :( Man kan ju undra vad det är för pantad människa som låter sin hund para sig med en döv hund Fundersam

Kerstin_Ringstrom
0

som sagt,pengar styrPenga mun…..

Det verkar vara därför många valpar kommer till…..

För det kostar inte 10000 att få fram en valp oavsett alla kostnader….

kerstinjoh
0

Ett ord;

ANSVARSLÖST!

Millan71
0

Oh fyyy…Då har ju denna tjej bara skaffat sih en tik för att avla på o tjäna pengar;(  Man ska ju absolut INTE avla på döva hundar….

nobsan
0

ANSVARSLÖST! Jag avlar en del själv och en sak är säker. Det kostar bara en massa pengar om man ska vara seriös och ställa upp på alla garantier. Tala om för tjejen att hon som uppfödare står med uppfödar garantier. Det finns en försäkring för dolda fel som gäller i TRE år efter försäljningen. Så det kan kosta mer än det smakar. Man blir mörkrädd av mindre.

Mischa
0

Tragiskt att det finns en så "romantisk" syn på hund eller ja, djuravel överhuvudtaget….

tyvärr finns ingen djuraffär eller liknande där hon kan dumpa osålda valpar som vissa gör med smådjur utan hon måste ta ansvar för dom, inte bara i 8 veckor utan hela deras liv.

Det sticker i mitt hjärta varje gång man hör om oansvariga djurägare som vägrar lyssna, och speciellt när ens egen ras (som dessutom är en jaktras) är inblandad och som jag vet att det redan bedrivs mycket oseriös avel på.

≧◔◡◔≦

Ofelia66
0

Katastrof!!!!

Mia-Marie
0

Kan du inte ta reda på vars tiken kommer ifrån och meddela dom att hon nu efter 3v ägandeskap till denna döva tik försöker para den, så kanske dom agerar? Annars skulle jag ringa kommun och djurinspektören och fråga lite försiktigt om detta är bra djurägaransvar enligt lagen?

Eller rent ut be hon dra…och sluta snacka med hon och tala med han-ägaren och fråga om dom tycker det är smart att avla på en dövtik man just fått omplacerad…Stackars tik, nytt ställe och så tvingas paras…Folk är inte kloka!

Man blir bara irriterad på att mänskligheten inte är mänsklig längre, våld, idioti och djurplågeri…*bläää*