Koppeltvång
Hur gör ni med koppeltvång? Har ni alltid koppel på eller har ni ett "psykologiskt" koppel? Vad tycker ni om koppeltvång?
I min kommun är det koppeltvång året runt förutom på utmarkerade platser. Jag håller mig till det. Var ettmycket intresant radio inslag där Hans Rosenberg från SKK går igenom hur lagen ska tolkas och jag tycker att han framför det på ett så jäkla bra sätt! -Hunden får inte avvika ens en meter från ägaren -Hunden ska inte springa vild för våg övrig tid heller, vi ägare har ett ansvar Han var även med i tv4 morgon nyheterna men jag tycker radio programmet var så mycket bättre och tydligare. http://www.skk.se/sv/nyheter/2016/3/SKK-pratar-koppeltider-i-SR-och-TV4/ http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=6383824 http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/koppeltvång-hundägare-ta-ansvar-3294423
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Har koppel på där det råder koppeltvång.
Men råder inte koppeltvång 1mars-20 augusti som många tror, mer än på hänvisade ställen. Koppeltvång = alla måste ha koppel på vilket det inte råder :)
#1 1 metersgräns finns det ingen lag på.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 lyssna på radiosändningen så säger han det, finns ingen lag men Hans Rosenberg förklarar hur lagen är menad att följas.
Min hund går nästan alltid lös. Bostadsområde som skog. Enda stället hon inte går lös på är vid trafikerade vägar och på platser där det finns en risk att hon inte kan fokusera. T.ex. fotbollsplaner där match pågår. Hon har väldigt lite jakt och är otroligt lätt att bryta. Vill jag att hon ska hålla sig 1m ifrån mig så gör hon det, men oftast får hon gå som hon vill i skogen. Hon har koll på mig :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#3 Koppellängd ja, men fortfarande inte 1 meter ;) Ett koppel är desutom oftast längre än 1 meter :) Så att säga "-Hunden får inte avvika ens en meter från ägaren " stämmer ju inte?
---------
Fy vilken tjock mops i klippet :(
har aldrig brytt mig om det … tycker att om han 120 % på sin hund så är det okej att ha hunden lös men har man minsta tvekan så ska man inte ha det
#5 jag vart lite äcklad och ledsen av att se mopsen, nog för att det är en korvig ras men fasen jag har sett många i så mycket bättre form! Bortser man från det så tycker jag i övrigt att detta är ett bra inslag, både tv sändningen och radiosändningen, finns så många som inte ens vet att detta gäller, det finns så många olika typer av hundmänniskor/ägare av hund att detta är viktigt för alla, även dom som kanske är mer insatta och har mer koll på sin hund/sina hundar.
#7 Ja i övrigt tyckte jag han hade mycket vettigt att säga :)
Ja den är på tok för överviktig :( Helt fel bild av rasen :( Men väldigt vanligt :(
#6 enligt mig har ingen det.
Nackdelen som jag ser det med "koppeltvångsperiod" är att många verkar få för sig att det är helt ok att hundar springer hur som helst utan kontroll resten av tiden.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag förhindrar att min hund jagar, förföljer, stör eller skadar vilt i den mån jag kan.
Dvs jag gör allt jag kan, men olyckor kan hända - som när man går utanför stigar (som vi ofta gör) så finns det ju en risk att man ska råka komma nära och ev. störa ett fågelbo eller liknande. Men det är ju rena misstag och har inte skett ännu.
Är det en sådan dag där jag har full kontroll på honom (han bestämmer lite själv) så är han lös. Är han mindre motiverad på att lyssna så är han kopplad, i vanligt koppel eller löplina.
Jag har aldrig min hund en meter ifrån mig, har inte ens ett koppel som är så kort.
Utan koppel håller han sig tillräckligt nära för att jag ska hålla koll på vart han går & hur omgivningen ser ut. Med koppel/löplina samma sak.
Dock känner jag "min" skog väldigt bra. Jag vet vart (i princip) alla gryt/lyor ligger, vart majoriteten av rådjuren bor & älgarna.
Men då är jag uppväxt här och har vandrat runt i skogen dagligen i över 12 år.
Men jag litar såklart inte på det fullt ut, men det kan vara behövligt då jag ibland går in i ett rådjurstätt område, för då kan jag koppla hunden i förebyggande syfte. Även om han har noll jaktlust.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Om det var 1 meter som gällde så hade man inte kunnat ha till exempel flexi eller långlina heller - vilket jag faktiskt tycker är ok.
Där det är koppeltvång i bostadsområden, badstränder och liknande tycker jag att det är självklart för andra människors skull att hunden är kopplad, oavsett hur snäll och lydig hund jag har. Är man rädd så hjälper det inte att hundägaren säger hur snäll hunden är.
Det kan ju då tyckas som dubbelmoral att jag har hunden lös i skogen, men hon stör inte mer för att hon är lös än om hon är kopplad - och fåglarna, rådjuren och vad det nu är bryr sig knappast om huruvida hunden är kopplad eller inte om den kommer nära.
Min hund är tränad att hålla sig nära, ber jag henne om det så håller hon sig dessutom på stigen eller vägen och springer bara lite i förväg.
Hon jagar inte vilt även om det springer upp framför näsan på henne.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
1 meter klarar jag bara när vi cyklar eller springer :S
Mitt nuvarande koppel är 2,2 meter långt, så jag är ju fetkörd! :D Nu är min hund inte särskilt väluppfostrad än, så han går aldrig lös (förutom korta, korta sträckor under 100%ig kontroll i fotposition), däremot har jag honom i långlina. Han har ingen chans att förfölja vilt. Han får inte jaga heller.
Tyvärr har vi råkat störa vilt - men alla gångerna har ironiskt nog varit i fotposition. En tidig morgon (mellan 4-7 på morgonen) var vi ute och gick lång skogspromenad. Skrämde upp en drös rådjur på 20 meters håll, och tyvärr, senare låg det ett litet rådjurskid (eller, ja, max tonåring i alla fall) alldeles, alldeles intill vägen och tryckte i diket. När vi då passerade så blev den så skrämd att den flydde. :(
1 meter gäller det sk "osynliga kopplet". Man får alltså lyssna noga.
#13 Rekommenderat ja, men lagligt att ha hunden längre ifrån sig än meter med som "osynligt koppel" :)
#14 precis, men det handlar inte om när kopplet är på vilket några verkar missförstått
Har nästan aldrig min lös i vanliga fall ändå. Kör med långlina.
ser till att hunden inte följer efter eller stör vilt. så ena hunden kopplad och den andra hunden får gå lös som vanligt. han har aldrig brytt sig om vilt i hela hans 10 åriga liv så varför skulle han plötsligt bry sig om det nu. så därför är jag inte rädd att han skulle störa viltet.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Här går våra lösa där det finns möjlighet för det. I bostadsområden där är dom kopplade eftersom det finns personer som är mycket hundrädda och anser att det är mitt ansvar att visa att hundarna har koppel. Sen är det många hundrädda som inte ser det som trygghet utan går omvägar ändå. Våra hundar jagar och håller sig nära än när dom är lösa. Det är väl Milli hittar en härlig lukt som vildsvinskit som hon inväntar att man inte ser så hon kan rulla sig i den, men det är inte så ofta som vi missar dessa fynd 😎
#18, Misstänker att det ramlade bort ett "inte" där någonstans 😃?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
19 haha ja, dom jagar inte 😃
Tom en vältränad hund som inte jagar och lyder till punkt å prikka kan stöta på en harunge/ fågelunge som trycker och ÄTAUP DEN! Du kan inte hålla koll hela tiden när hunden snusar i gräset. En unge e ganska liten… Värst av allt var en person som jag känner med en blandras (vältränad) som tyckte det var roligt när hunden komm med en blodig mun me ngo smått tillbaka, för hunden hade ju bara hitta något gott att äta fy faan… Å så e jägare "onskan" själva… Hrmmm.. Principer.
#21 precis.
Eller så kan man ta denna händelse : En hund som gått lös och aldrig dragit efter vilt under sina 10 långa år, kom som ett skott på inkallning, en dag drog den efter en hare och sprang över en väg och vart påkörd. an ska aldrig säga aldrig, en hund är ett liv som också den kan få egna tankar och få för sig saker.
Och vilket liv hade den hunden föredragit? Att leva till över 10 men att aldrig ha fått springa lös? Jag tvivlar.
#24 finns hundpark för det ändamålet samt spårlina och flexi koppel. Eller är det bättre att hunden kommer släpandes på ett rådjurs kid som luggit i busken och tryckt? Dessutom skall vi inte låta bli att nämna alla hundar som inte kan vara lösa och lever ett hur bra liv som helst trotts det. Tex. Aggressiva hundar, hundar med jakt i sig eller alla hundrädda människor som får hjärt snyrpp när en valp 8v valp kommer springandes. (Tro mig det finns tom folk som är det) Jag själv är trött på att ryta åt folk med välskolade hundar att de ska koppla hunden snabbt som fan. Förra veckan hoppade en o kopplad hund i skogen på mina hundar för att leka. Och mina behandlas för skabb just nu. Fatta vad sur ägaren blev på MEJ när jag berättde att deras tik kan ha fått smitta!? Jag har hundarna kopplade alltid när det inte är jakt och går t.o.m över 12km om dagen! Och under jakten jagar min sambo på VÅRA marker med lov inte på grannens.
Kan inte se att taylor__lambert nämnde något rådjurskid. Tvärtom skrev hon att hunden aldrig drog efter vilt.
Kan ju också dra en annan händelse om en annan hund i detta område, som också gått hela sitt liv lös, som gick på en hund, bet den i ryggen sen dess har jag inte sett den hunden längre. Hunden som bet är dock numera alltid kopplad. Detta är dock inte samma sak för den händelsen har inget med vilt att göra, jag kan säga att det den hunden gjorde förväntade jag mig aldrig att det någonsin skulle hända. Men det gjorde det.
Sen så är det också som så, som jag skrev i tidigare inlägg, att där jag bor råder koppeltvång 24/7/365 förutom på hundrastområden som finns utmarkerade på en karta.
Den hunden jag skrev om i #23 var lös på en plats den inte fick, den jagade dessutom vilt. Jag känner ägarna privat och hade ett flertal gånger sagt att de borde ha hunden kopplad, just för att en hund är en hund och kan få för sig något.
Som hundägare ska man se till att en hund aldrig drar efter vilt, incidenter tycker inte jag ska få ske, hunden ska endast jaga under jakt. Som hundägare ska man också veta om de lokala föreskrifter och inte strunta i dom, det är ett ansvar vi hundägare har och som vi borde rätta oss efter, för gör en hundägare fel drar den ned alla andra i skiten som gör rätt för sig.
En hund lider knappast av att gå i koppel hela sitt liv.
Jag har aldrig min hund lös, om vi inte är hos svärmor som bor väldigt bra till, han håller sig där på tomten.
Däremot träffade jag häromdagen på en kvinna som gick med sin hund lös men kopplade den när vi möttes, hon tyckte att jag minsann ska släppa min hund lös så han får ha lite kul. Jo tack men jag släpper inte en hund lös i stan, det finns så många faror även om han är väluppfostrad..
Jag ogillar de ägare som har sina hundar lösa här så att de springer fram till min hund. En hund hoppade upp och hugg min hund i sidan, det gick inte igenom pälsen och min hund litade på mig men, nästa gång kanske min hund hugger tillbaka. Eller så blir min hund aggressiv mot andra hundar. Jag tycker folk kan få göra som de vill, om de har koll. :)
Det närmsta lös min daghund går är med långlina på 15 meter. Enda undantaget är när vi är på hundstranden där alla hundar är lösa.