Mot fästingar
Vad rekommenderar ni mot fästingar på nakenhund?
Tål ej frontline
B-vitamin hjälper ej
Lavendel hjälper ej
Bärnstenhalsband tror jag skulle hjälpa dåligt eftersom hon är naken
Bravecot vill jag inte ta i försthand :) Men får prova om det inte finns andra alternativ.
(obs! Hon har inte sin sele på sig i trädgården, så saker man fäster i sele fungerar bara på promenader)
(nej tänker inte spraya med vitlökskok)
De har vaknat till liv nu här i Blekinge :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Örthalsband? :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
#1 något tips förutom petwise? :)
#1, Jag skulle dock vara lite försiktig med örthalsband - många av dem innehåller irriterande eller allergena substanser, bara för att det är naturligt innebär det inte att det är hudvänligt 🙂.
TS, Dum fråga kanske men hur känslig är en nakenhundshud? Rent spontant känns det kanske inte optimalt med halsband som Scalibor och Seresto, tänker jag?
Fördelen är förstås att de går att ta av om det behövs men jag skulle nog köra på Bravecto 👍.
(Använder Scalibor på min hund men hon har ju päls…)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3 nej scalibor kommer inte ens innanför dessa väggarna ;) inte ens på de med päls ;) Känsligheten är nog olika skulle jag tro. Hon är rätt känslig hund Bravecot vill jag inte prova i förstahand så vill ha andra tips än det :)
Gammelgubben (13 år) här hemma kommer få Bravecto i år igen (fick förra året och det höll i sig längre än vad som utlovades). Han är puff/pudel men brukar vara "naken" rakad så han får mest fästingar i kalufsen på huvudet.
De få som satte sig dog ganska fort (tycker det är skönt att veta att de dör ifall man skulle missa någon). Men vart stor skillnad från att plocka över 30 stycken efter enbart en promenad till någon enstaka under resten av sommaren.
Labben fick också Bravecto förra sommaren och lär få det i sommar igen (även om hon sällan får fästingar).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#5 som sagt är det inte förstahandsval så vill ha tips på annat än det :)
Måste fråga varför det inte är ett förstahandsval? Tror inte att det finns så mycket mer än det du radat upp. Jag har iaf tänkt ge det till Alicia.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#7 fortfarande skeptisk till det samt att hon har känslig mage och frågar veterinär och de tycker jag ska prova annat i förstahand . Bland annat
Googlade lite och hittade fixodida zx. Finns som tablett och pulver. Verkar vara naturliga ämnen i det.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#9 hade till den stora men värdelöst till henne så vet inte om jag vill testa igen . Man bör börja i god tid med det innan fästingarna tar fast med :/
Ok då förstår jag lite bättre :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#6 Det enda andra vi haft som funkat var Scalibor halsband och det funkade i sex år på labben men sjunde året blev hon jättedålig av det.
Alla övriga grejer som min moster testat (pulver och örthalsband, bärnstenshalsband och sånt) har inte varit ett dugg effektiva.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#12 ja det är så olika :) Är hellre utan än använda scalibor men är jag det :)
NexGard är som Bravecto fast mycket snällare för hundar med känslig mage. Därför rekommenderade min vet det till min pudel Dafne pga hennes mage. Så förra året fick alla 3 hundar här hemma det och det funkade finfint både med magar och mot fästingar :)
#14 frågade veterinären och se nämnde det med. Men att det är bra om annat fungeradei förstahand men att de trodde att den tabletten skulle bara bättre för henne i så fall. Så funderat på den 👍 Vad har du fått ge för tabletten ? :)
#15 Hm kommer inte ihåg exakt men runt 300 har jag för mig. Vet inte om den lilla hundens var billigare eftersom han ju fick mindre mängd men annars låg det runt där, vilket jag tycker är ett bra pris :)
#16 beror på hur många tsbletter ? Tänker inte på bravecot nu :)
#15 - pris på Nexgard beror på storlek på hunden. Ett 3 pack kostar mellan 200-300 kr (beroende på apotek) och sen tillkommer veterinärens receptarvode.
#17 Där är 3 tabletter i en Nexgard förpackning. Man ger 1 tablett per månad, alltså håller det i 3 månader. Tabletterna för små hundar är mindre, alltså mindre mängd, därav också förmodligen billigare om jag minns rätt :)
#19 Ville dubbelkolla så det inte var för 1 tablett haha! Tänkte det är inte direkt billigt xD
#18 Yes vet, men frågade vad hon gav för sina för att få ett capris att gå efter :)
#20 - kan tipsa om att beställa via apotea.se (fungerar bra även med recept om man har e-legitimation). Dom är klart billigast jämför med andra 🙂
#21 Tack :) Ska se med vad veterinären tar för att skriva ut tabletterna med :)
När de tre månaderna gått, måste man ha nytt recept = ny "receptavgift"?
#22 Vi gav också nexgard förra året, arvodet hamnade på 80kr tror jag :) Dock började vi med tabletterna i juli då han var för liten innan så vet inte om det kostar varje gång. Dock höll effekten längre än enligt vad som stod på förpackningen,Helix fick med 6 veckors mellanrum om jag inte minns fel.
#23 OK ja det är ju inte så farligt, tänkte så det inte var 150-200 kr eller uppåt för varje recept hehe :)