Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1245 ggr
Corgitok
0

Passar en vovsing oss än?

Jag och min syster  (14 och 16 snart ) är galet kära i hundar, och har aldrig haft egna hundar. Vi har hundar i Sydamerika hos min mormor men dom får vi tyvärr inte träffa ofta då de bor i en helt annan kontinent.

Min mamma och pappa har haft hund  många gånger, och ingen i familjen är allergisk mot något. Vi bor i ett parhus just nu men jag tror att det blir en flytt till en villa i snar framtid. Vi har all tid som behövs förutom när vi är i skola och föräldrarna på jobbet om vardagarna. Mamma jobbar dock halvtid så hon kan gå ut med hunden då och då när vi är i skolan. 

Tror ni att en hund funkar att skaffa eller behöver jag vänta tills jag är vuxen pga skolan?  Speciellt då det är en Welsh Corgi Pembroke som vi är väldigt intresserade av.  

(Inte 100% om vi skaffar hund men vill vara säker på att vi duger bra för en hund)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Fridaaaa
4

Jag tänker att gymnasiet sen brukar kunna ta mycket tid och så. Avvakta lite till?
Och sedan att era föräldrar är med på det såklart :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hemul
1

Visst kan ni ha hund, bara hela familjen delar ansvaret. Jag fick själv hund när jag var 9. Men ni är äldre. Har ni tänkt på vad som ska hända om inte alltför många år när ni flyttar hemifrån? Vem ska ha hunden? Du, syrran eller föräldrarna?

[Tisstassen]
1

Jag tycker tvärt om, att gymnasietiden hade varit super för min del att ha vovve, hade jag fått för mina föräldrar under den tiden så… Men jag bor väldigt nära skolan+ har inte så mycket lektioner, vanligt med inställda lektioner och arbete hemma ^^ Dock har gymnasieperioden varit år för mig där jag festat mycket och varit med kompisar pojkvän osv och det kan va så att du då måste prioritera vovven i vissa lägen och missa kul fester osv, men det underlättar så klart om hunden är främst dina föräldrars ansvar. Det som jag tycker är trixigt att få ihop är valptiden… Det är så himla många veckor som man itne kan lämna den ensam hemma, inte ens någon timma. Det räcker liks inte bara att skaffa valp under sommarlovet och sedan återgå till skola och jobb i augusti. Låter bra att din mamma jobbar halvtid dock, kan absolut funka om nu hela familjen vill skaffa hund :) Håller med #2 att det kan vara bra att göra det tydligt vems hunden är eftersom en vovve lever lääänge

JappeKelsy
1

Vi är också 4 i hushållet och jag studerar det första året på gymnasiet och min bror börjar nästa år. I december skaffade vi vår första valp och hittills har vi inte stött på några svårigheter. Vi skaffade vår hund då det var jullov, så under några veckor kunde hela familjen vara hemma med hunden. När skolan började så var det våra föräldrar som tog hand om hunden, och på eftermiddagen framåt kvällen var det jag och min bror som rastade henne.

Det är viktigt att det alltid är någon som är hemma med hunden under den första tiden (vanligtvis någon månad). Jag har ganska mycket plugg eftersom jag studerar på den naturvetenskapliga linjen, men jag tycker inte att hunden stör studierna eller att studierna stör hunden, hoppas du förstod där, hehe.

Hoppas jag kunde vara till hjälp! Att skaffa hund är verkligen en utav de bästa valen vi gjort!

Turast
4

Man kan inte veta hur länge man måste vara hemma med hunden i början . Om man skaffar en 8 veckors valp och sen är hemma "mågon månad" som #4 säger så är hunden knappt 4 månader och innan 4 månader får man bara lämna valpar kortare stunder (gå till tvättstugan, handla) . Det är inte ens säkert att hunden är tillräckligt ensamhetstränad för att vara ensam på så kort tid. Vissa hundar klarar aldrig av att vara ensamma.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Corgitok
1

Tack för all information och tips!

Vi tänkte att vi skaffar en hund i sommarlovet som är 10 veckor för att ha mycket tid med hunden. Sen när det är skola kanske mamma eller pappa tar men hunden till jobbet. Annars kan mamma rasta hunden nån gång då hon som sagt jobbar halvtid. Och har jag eller syrran längre raster kan vi åka hem och rasta då skolan 10 min bort med cykel. Tror ni det håller ihop?

Hört att det finns hunddagis men att det kostar 3000/mån och jag tror det blir lite väl mycket i längden.. :/

feminot
0

Det låter bra tycker jag :) Men ni måste ju veta vem som får hunden sen, när ni gått ut skolan o vill flytta till eget. Jobbigt om de blir bråk mellan er för det :o

Förlägen

Corgitok
0

Tror föräldrarna har hunden under hela dennes liv men vi får väl se.

Fridaaaa
0

#6 Låter bra men om dina föräldrar inte kan ha med hunden, behöver ni en backup-plan. Tänker, 4-4,5 månad gammal hund kan inte vara själv fler timmar pangboom :)

Dagmatte brukar finnas med, inte lika dyrt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wellcraft
1

Vissa hundar kan aldrig vara ensamma trots träning. Så ekonomi för dagmatte eller dagis ska finnas.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Corgitok
0

Vi har pengar, det är bara att pappa tycker 3000 kr per månad för hunddagis är onödigt men det får väl bli dagmatte isåfall.