Vad har ni i bokhyllan?
Hejsan! Jag har samlat på mig en hel del litteratur. Förhoppningsvis är jag inte är ensam om den saken. Av ren nyfikenhet vill jag höra med er vad ni har för litteratur. Jag är nämligen på bokjakt igen och har svårt att hitta recensioner. Det jag undrar är vilken litteratur ni har mest utav vag gäller hund, ifall ni valt vissa böcker över andra & varför, och om ni rekommenderar något såklart! ;) Själv har jag en uppsjö utav böcker som tar upp hur man kan handskas med beteendeproblem. Men även en hel del om hundägarskapet i det stora hela. Det skulle ju sitta bra med någon valpbok också, om man nu kunde välja någon. Här är några utav de böcker jag har: * Kontaktkontraktet (Eva Bodfäldt) * Calming Signals (Turid Rugaas) * Släpp kontrollen lös (Leslie Mcdevit) * Juridik (Ulla-britt Schwang) * Lyckliga lydiga hundar (Anders Hallgren)
Åh, en massa böcker - en del bra, andra riktigt dåliga. Jag är inte hemma nu så jag kan inte räkna upp vad jag har. Det kan ju självklart vara bra att förkovra sig, men med åldern har jag lärt mig att köra min egen stil. Och tydligen har det gått hyfsat, när vi lämnade hunden på hundstället idag när vi reste iväg verkade de väldigt förtjusta i henne : ) Och snart kommer (kanske) ytterligare en utmaning - om det finns en liten tikvalp till oss i den blivande pumimammans mage.
Har rätt lite böcker hemma, enda som finns här just nu är Hundens språk och tankar av Per Jensen, den tycker jag är rätt intressant, hade gärna velat ha någon fler av hans böcker!
https://www.instagram.com/aros_yoda/
#1 Alltid bra att ha ett eget tillvägagångssätt ju! Jag har haft äran att passa en Pudel då och då och se vilka arbetssätt som passar bäst (i alla fall på honom) vilket verkligen är guld värt! :) Lycka till med valpen! Pumi är ju en cool ras ;) #2 Trevligt! Jag har fått 'tjuvläsa' i 'hunden som skäms' som också är skriven utav Per Jensen. Den kan jag varmt rekommendera! Jag kommer säkert att beställa någon (eller flera) utav hans böcker efter att jag hittat en lämplig valpbok :)
Rekommenderar verkligen the culture clash av Jean Donaldson, jag har inte kommit särskilt långt men hittills är den otroligt tänkvärd
feral jesus
Din hund - Agneta Geneborg, Kerstin malm Kul aktivering för din hund - Kristin wolf Hundens språk och tankar - per Jensen Hjärngympa för hunden - Claire arrowsmith Stora boken om att skaffa och leva med hund - Åsa ahlbom, Anders Hallgren Vardagsuppfostran med känsla och respekt - Åsa ahlbom Läsvärda böcker jag är glad för :)
Hunden som skäms - Per Jensen
Från valp till stjärna - Maria Brandel
Vardagsstress och aktivering - Yrsa Franzen-Görnerup
When pigs fly! Traning success with impossible dogs - Jane Killion
The perfect puppy - Gwen Bailey
Breaking bad habits in dogs - Colin Tennant
Shadow Att skapa en skugga - Gunilla Wedeen & Bengt Rödseth
Spårhunden och lukterna - Lars Fält m.fl
Kontaktkontraktet - Eva Bodfält
I samspråk med hunden, lugnande signaler - Turid Rugaas
Lugn och fokuserad hund - Åsa Jakobsson
Hundmassage och stretching - Kerstin Haase, Jörn Oleby
Sedan har jag några etologiböcker av Per Jensen. Jag har inte läst igenom hela hans bok Hunden som skäms, men jag tycker hittills att den är väldigt fin på något vis. Och intressant såklart! Om man vill pyssla med spår tycker jag att Spårhunden och lukterna är väldigt, väldigt läsvärd! Jag tycker att den känns mycket välskriven. Vi har precis (idag) börjat träna enligt instruktionerna i boken.
Från valp till stjärna är bra, Shadowboken är läsvärd liksom When pigs fly. Äh, vad tusan. Jag gillar alla böcker på ett eller annat vis. Böcker är ju typ det bästa som finns. 😃

Har totalt över 60st hundböcker så orkar inte göra någon lista och de flesta av dem tycker jag är riktigt bra dessutom, beroende på vad man är ute efter.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!