Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1575 ggr
Hogwarts
0

Spåra med hund

Hur började ni spåra med era hundar? Har velat börja med min hund ett tag men inte riktigt vetat hur, och nu när det är så fint väder så tänkte jag att jag skulle testa med honom efter skolan.

Kallaterrier
1

Första gången vi spårade, det gjorde vi på vår valpkurs, då lade vi ett rakt spår, kanske 20 meter med en godisbelöning i slutet (eller leksak eller vad ens hund gillar bäst. Tänk på att lägga godiset i en burk med lock så att inte någon annan äter upp det). Jag tror att vi lade spåret på en äng. Därefter hämtade vi hunden, visade henne spåret och berömde om hon följde det, visade igen om hon tappade det tills vi var framme i slutet och det blev stort jubel när hon kom till slutet. Första gången körde vi i halsband och koppel, men därefter blev det sele och långlina. I början körde vi med bara ett par meters lina. Efter första gången så förlängde vi helt enkelt distansen, lade någon vinkel och jobbade vidare.

Jag lägger in en länk till en spårartikel och till en bok som jag tycker är kanon om man bara vill hobbyspåra. Boken kan vara lite svår att få tag på, men den finns på begagnatmarknanden.

Lycka till, spår är jättekul!

https://vovve.net/Bruks/spar.asp

http://www.bokborsen.se/Barvefjord-Ulla/Alla-Hundar-Vill-Sp%C3%A5ra/4422060

RedMonsters
0

Det finns flera olika vis att lära in ett spår. Jag har använt mig av två olika metoder på tre hundar. Den ena metoden går ut på att lägga ett kort spår med godis eller leksak i slutet. Efter att man lagt spåret så hämtar man sin hund och går en vanlig promenad, man korsar spåret och ser om hunden intresserar sig av det. Om hunden inte gör det så gör det ingenting, hunden trodde ändå att ni bara var på en promenad. Det är bara att testa en annan dag. Visar hunden ointresse trots att man gjort så flera gånger så kan man hjälpa hunden genom att skrapa lite med handen på marken, vid spårstarten. En annan metod är "godisspår". Man lägger helt enkelt små godisbitar i varje steg och visar då hunden spåret. Allt eftersom hunden kan spåra så ökar man avståndet mellan godksbitarna genom att lägga godisbitar i vartannat steg, var tredje, var fjärde, osv. I slutet lägger man en leksak. Den här metoden använder jag i samband med ovanstående metod, för att få ned farten på mina yrväder. Jag hjälper aldrig mina hundar i spåret, jag vill att de skall jobba självständigt utan att bli beroende av mig, även när det kommer svårigheter. Om hunden blir ofokuserad och tappar spåret, stå still och titta mot den riktning spåret är. När hunden finner spåret följer du bara efter! Lycka till!

Medarbetare på brukshundraser.

Mysisa
1

Jag brukar börja med godisspår som #2 beskriver. Efter 3-4 spårtillfällen (beroende på hur hunden går i spåret) lägger jag in vinklar i spåret. Därefter går det av bara farten. Jag tar successivt bort godiset ur spåret och ber någon annan att lägga spåret så att det blir mer utmaning för hunden. Jag hjälper aldrig mina hundar med något när dom spårar. Tittar dom på mig så kan jag säga "sök" men inte mer. Hunden har bättre luktsinne än vad jag har. Jag kan inte hjälpa hunden att ta upp spåret hur mycket jag än vill om någon annan än jag gått spåret. Så redan från start måste hunden lära sig att lösa uppgiften själv. Jag tycker att spåra är en super bra aktivitet. Tog hem en hund från Tjeckien för 3 år sedan som var osäker i sig själv. När jag började spåra med henne blommade en helt ny hund upp. Hon fick ett jobb som både hon och jag visste att bara hon klarade av. Självförtroendet blev skyhögt när hon förstod att hon kunde.

minavitas.wix.com/kennel

Ambrose
0

Här finns ett svar jag skrev på en liknande fråga inne på Brukshundraser.ifokus.

Mest inriktning IPO-spår, så du får en betydligt noggrannare spår av detta :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se