Min valp äter dåligt
Sen några dagar tillbaka har min 12 v gamla valp börjat att äta dåligt. Hon får mat 3 gånger om dagen. Ibland är de knappt så hon rör frukosten, knappt en halv dl av två. På em äter hon kanske några kulor. Och kvällen inget alls eller knappt en halv dl. Hon vaccinerades i onsdags, kan de ha något samband med de? Hon har lugn och ro när hon ska äta, och är inte stressad eller ska leka utan lugn. Jag har inte maten framme hela tiden. Utan har hon inte ätit på 20 min nej då tar jag bort maten, och det är hon medveten om. Bör jag vara orolig?
Det kan lätt bli så när valpen inte längre har konkurrens om maten. Tinja slutade äta nästan helt under ett tag och det var riktigt jobbigt. Fick sitta och mata henne ur handen för att hon skulle få i sig något. Det höll i sig väldigt länge, tills hon var kanske fem sex månader. Varje dag vägrade hon äta frukost, så den ställde jag fram till middag. Slutade oroa mig och bara lät henne äta när hon ville.
Sen började jag jobba i stall, och eftersom hon sprang lös hela dagarna så verkade hon bli hungrigare, för snart åt hon både frukost och middag.
Gör inte för mycket åt det. Ta undan maten om hunden inte äter, ställ fram den till nästa måltid.
Sen är det ju viktigt hur mycket godis hon får emellan målen. Hon kanske helt enkelt är mätt på eftermiddagen?
Hade samma problem med min hund när hon va valp… Men det blev bättre när jag flyttade in hos min kompis och hennes hund. Kompisens hund va väldigt matkär och min Pikacho lärde sig rätt fort att om hon inte äter upp maten så tar kompisens hund den. Efter det har hon alltid ätit :)
Så länge valpen inte är mager så behöver du inte oroa dig ett dugg. Valpar har olika växtfaser, olika matlust och just nu kanske den helt enkelt får för mycket mat 🙂