Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1294 ggr
[Nirvana-music]
0

Mobbar valpen

Våra tre äldre hundar av samma ras "mobbar" våran valp när de är i hundgården, därav får valpen inte vara där. 

Mobbar kanske var lite av att ta i men de omringar honom och trycker ner honom tills han piper/skriker och är allmänt elaka. 

Är det för att visa vem som bestämmer och lära valpen eller något slags flockbeteende? 

Kan tillägga att de vuxna hundarna är en hanhund och två tikar, valpen är en hanvalp.

LinDajSon
0

Vad händer om du ryter till åt dem och visar att det inte är ok?

[Nirvana-music]
0

Har gjort det, då tittare de upp eller går iväg, sen när man lämnar hundgården börjar samma mobbning igen.

[Nirvana-music]
0

Är man dock tillsammans med hundarna eller när de är lösa i huset eller på gården så leker de och busar med valpen. Men i hundgården då är det inte så.

[Stockholmsbruden]
0

Du måste agera innan de börjar visa beteendet. Ge dem en lätt stöt och är de går iväg kan de få belöning, att ryta åt sin hund hjälper aldrig. Du måste visa vad de får göra inte vad dem inte får göra

fridarebecka
1

Vad händer om du plockar bort någon av de äldre hundarna istället för valpen? Är dom lika elaka om valpen bara får vara med en eller två av dom äldre i hundgården?

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Mysisa
0

Ser på din hemsida att du har två dräktiga tikar. kan vara en massa hormoner pga dräktigheten som spökar hos dessa två och vuxna hanen hänger bara på helt enkelt.
Har detta pågått länge? Hur är hanen när han är ensam med valpen?

minavitas.wix.com/kennel

[Nirvana-music]
0

#6: kan ju självklart stämma, våran vuxna hane är annars väldigt lugn med valpen (han bryr sig inte ett skvatt annars) Tänk att man inte tänkte på det.

Joyous
1

Jag skulle hålla valpen från de vuxna hundarna när de är alla tre och låta den umgås med de vuxna en och en när du är där och kan styra upp. Har ingen aning om ras och storlek på dina hundar men det känns som bäddat för framtida konflikter om du låter situationen fortsätta. Fungerar valpen bra med samtliga hundar på tu man hand så hade jag sen börjat låta de vara tillsammans men alltid bevakade av mig. Säg ifrån om någon går för hårt på eller om de vuxna gaddar ihop sig. Lite konflikter hundarna emellan hör till men jag tycker inte det känns okej när alla tre ska lägga sig i, de drar lätt igång varandra.

Mysisa
0

Prova att se hur det går med var och en av de vuxna hundarna i hund gården ensam med valpen. Jag skulle börja med hanen. Funkar valp och hane kan du prova tikarna en och en. Sen prova valp hane + en tik så att du ser vem som startar mobbningen. Förmodligen tycker ett hormon monster att valpen är skit dryg och behöver uppfostras. Hon ska ju faktiskt ha valpar snart o vill inte ha en alldeles för ouppfostrad unghund med valparna. Sen hakar de andra helt enkelt på. Jag tror att det här problemet kommer att lösa sig självt när valparna är ca 5-6 veckor o tikarna ser fördelen med en lekledare i flocken. Fram till dess, håll bråkmakaren under uppsikt och lämna dom aldrig ensamma tillsammans

minavitas.wix.com/kennel