Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5073 ggr
[tk1971]
2

Primperan --> personlighetsförändring?

En del av er vet att min hund utreds för sina magbesvär, och har ordinerats Pepcid och Primperan under 3 veckor. Jag tror att Pepcid är en rätt harmlös medicin, men kan Primperan ge hallucinationer eller liknande biverkningar? Jag minns t.ex. att när jag tog det nån enstaka dag för länge sen blev jag otroligt sömnig och ville bara sova (men några hallisar hade jag inte…!)

Saken är den att hunden blivit personlighetsförändrad när vi är ute och går. Detta är alltså en jackis i sina bästa år. Men hon vill inte gå längre. Jag måste dra henne runt på rundorna - bokstavligen. Hon stannar upp, ser sig om och kollar särskilt bakåt, och ibland ser jag att hon darrar. Som om hon såg saker som inte jag ser. Jag har försökt titta om hon haltar, men det är svårt att säga.

Självklart har jag kontaktat djursjukhuset idag. Den ansvarige veterinären är inte där idag, men jag har lämnat ett meddelande till henne att jag hemskt gärna vill prata med henne i telefon.

Jag oroar mig för att hon har ont nånstans och jag vet inte om det. Och tänk om det är en tumör nånstans som håller på och växer och orsakar smärta? Självklart tänker jag då på förra hunden som fick cancer i levern som hann växa sig alldeles för stor innan den upptäcktes.

Maria
0

Jag visste inte att man kunde ge Primperan till hundar.

Jag är själv överkänslig mot Primperan och jag får enorma myrkrypningar i kroppen och en allmän olustkänsla.

Hoppas att det löser sig för din vovve.

/Maria

hemul
0

Ingen trevlig medicin det där, vad det låter.

Du kan känna dig dåsig, yr eller ha ofrivilliga rörelser (kramp, ryckningar) och onormal muskelspänning som orsakar snedvridning av kroppen efter att ha tagit Primperan. Detta kan påverka din syn och även påverka din förmåga att köra bil och använda maskiner.

_Följande biverkningar kan förekomma:

Mycket vanliga (kan förekomma hos fler än 1 av 10 användare)
    dåsighet.

Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare)
    depression
    ofrivilliga rörelser som tics, skakningar, vridande rörelser eller muskelsammandragningar (styvhet, stelhet)
    symtom som liknar Parkinsons sjukdom (stelhet, skakningar)
    rastlöshet
    blodtryckssänkning (särskilt vid intravenös administrering)
    diarré
    svaghetskänsla.

Mindre vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 100 användare)
    förhöjda nivåer i blodet av ett hormon som kallas prolaktin, vilket kan orsaka: mjölkproduktion hos män och hos kvinnor som inte ammar
    oregelbundna menstruationer
    hallucinationer
    nedsatt medvetandegrad
    långsam hjärtrytm (särskilt vid intravenös administrering)
    allergi
    muntorrhet
    hudutslag

Sällsynta (kan förekomma hos upp till 1 av 1000 användare)
    tillstånd av förvirring
    kramper (särskilt hos patienter med epilepsi)
    högt blodtryck
    nässelutslag_

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19720825000013

[tk1971]
0

Nu har jag pratat med veterinären. Det var precis som jag trodde, det är troligen Primperan som är problemet. Då tabletten är så liten får hon helt enkelt lite för hög dos. Och ja, hundar kan får hallucinationer av det.

Nu blir det jädrigt krångligt. Istället för 1/4 tablett 2 gånger/dag ska jag krossa en hel 10 mg-tablett och blanda med 5 ml vatten. Av det ska jag ta 0,5 ml och ge 3 ggr/dag.

Om jag räknar rätt så minskar dagsdosen från 5 mg till 3 mg.