Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 1615 ggr
taylor__lambert
0

Utställningar?

Någon som vet om det finns utställningar i Stockholm (förutom hundmässan i december)? Är framförallt intresserad av grupp 1 och 8.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Changrila
0

Kolla på www.skk.se samt rasklubbararnas hemsidor.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

taylor__lambert
0

Jag har kollat på rasklubbens hemsida (den ras jag är mest intresserad av) men sidan är så luddig att jag inte hittar nått alls. Kollade på skk där rasklubben stod med men kommer bara till rasklubbens första sida. Är helt förvirrad, sitter vid ipad också så allting kanske inte syns?

Herveaux
0

Vilka raser är du mest intresserad av att se?
Vilken rasklubbs hemsida är det som bråkar med dig?

// Harley

taylor__lambert
0

#3 den rasklubb som är luddig är afbv.se (belgisk vallhund). Jag är intresserad av Tervueren, Groenendael, Flatcoated retriever, jakt golden, jakt cocker, jakt labrador, bruks schäfer (även om jag kanske inte kan ha det), Collie, Australian Shepherd (inte speciellt intresserad, men något).

tillowin
0

Kolla på SSRK också, de brukar lägga ut en lista med sina utställningar runt om i landet :)

Petmade.se - Handgjort för hunden

Lona
1

#4, Det lär dock vara ganska meningslöst att gå på utställning för att träffa jakttypen när det gäller spaniel och retriever (och förmodligen för att träffa bruksschäfer) 😉.
Kolla främst med SSRK när de har så kallade WT (working tests, en inofficiell provform som ofta är lite mer avslappnad än de officiella proven) och andra jaktprov så hamnar du bland rätt folk och hundar 👍.
Hur det ser ut på spanielsidan med prov vet jag inte riktigt men de lär inte vara på utställningar.
Labbeklubben är heller inte så jättestor idé att kolla på då de flesta jaktlabbemänniskor håller sig därifrån, klubben kör mest på utställningstypen.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

taylor__lambert
0

Ja när de gäller de jaktavlade raserna vet jag att det är svårt att hitta utställningar ;) men på vissa har jag redan hittat bra kennlar som jag kan tänka mig ta valp ifrån, men ligger dock väldigt långt från mig men kan ju vara värt! Det är mest utställning för Tervueren, Groenendael, Flatcoated retriever, Collie och Australian Shepherd som jag kollar efter, eller faktiskt just nu letar jag efter endast Tervueren och Groenendael för de verkar svårast att hitta

Lona
0

Nu är inte belgarna lika delade som en del andra raser men om det är bruksvarianten av grönis och terv du är intresserad av så kryllar det inte av dem heller på utställningar 😉.
Utställningstypen skulle jag direkt avråda från, inte bara för att jag rent allmänt är emot exteriörinriktad avel där mentaliteten kommer i kläm utan för att de faktiskt är sämre mentalt - och en dålig belgare är en ren katastrof.
Det handlar inte bara att de är sämre att jobba med utan att de ofta även har rejäla brister i vardagen; rädslor och diverse pusselbitar som saknas, till exempel att de har samma motor som en bruksavlad men ingen broms eller ratt 😮.

taylor__lambert
1

#8 trodde dom inte var delade alls, ahahah, där ser man. :p Även om de inte är delade lika synligt som andra raser så syns det ju som sagt på mentaliteten om något! Jag ska kolla om det finns närliggande kennlar och se om jag kan få träffa deras individer, ställa frågor osv. Jag vill ju kunna se rasen i andra situationer än just utställning men tänkte att utställning var en bra väg att gå :p

Lona
0

Jodå, de är delade även om det inte är skottsäkra väggar mellan typerna 😃.
I Uppland (Bergshamra) har du kennel Newstory med brukstervar (www.newstory.se).
I Upplands-Väsby finns Ullhedens med terv + malle, det är ofta mycket malleblod i Camillas tervar (det kan födas tervar i en mallekull men inte tvärtom) (www.ullhedens.com).
Båda kennlarna har hållit på länge och fått fram bra hundar 👍!

Afbvs sida var ju ingen hit direkt…
Kikade igenom de kennlar som fanns med på deras lista över Stor-Stockholm och Uppland, av de som hade en fungerande hemsida fanns det faktiskt ingen gröniskennel som jag kunde rekommendera.
Det finns säkert fler kennlar än de som är med på Afbvs sida men jag har inte jättekoll på grönis och inte de nyare belgarkennlarna.

Jag vet inte hur haj du är på att kolla MHn och annat men hojta gärna om det är något du vill ha hjälp med eller synpunkter på!

Finns det någon speciell anledning till att du var tveksam över bruksschäfer? Om man är rädd att en bruksschäfer är för mycket så är nog en belgare det också.

Attans, nu saknar jag Långnäsorna ❤️.

Denna kommentar har tagits bort.
taylor__lambert
1

#10 Tack för länkarna ska kolla upp dom imorn ^^ tyckte skks lista med uppfödare verkade hyfsat bättre, har dock inte kollat in på kennlar så mycket ännu. Jag vill ha bruks schäfer, men jag är väldigt allergisk emot schäfer, har träffat över 20 individer, exteriör och bruks. och inte tålt en enda av dom :/ Annars skulle en schäfer passa bra för mig. Så det är ju också nått som kommer undersökas när jag träffar raserna. Belgarna känns ju som snäppet "värre" än schäfer vad gäller att hålla den psykiskt och fysiskt stabil :p MH är jag inte vidare duktig på alls :p jag förstår diagrammen men vill veta hur de bedöms med siffrorna, hur man avgör vilken siffra hunden får.

Lona
1

Varning för ett mastodontinlägg 😃!
Nu ska vi se om jag lyckas förklara det här på ett vettigt sätt eller om jag bara snurrar till det ännu mer.
Har du koll på vilka moment som ingår i ett MH? (Om inte, så borde det finnas på SBKs hemsida.)
Varje delmoment bedöms med en siffra på 1-5.
Siffran beskriver inte vad som är "bäst" för momentet utan helt enkelt hur mycket hunden agerar/reagerar (lite olika beroende på moment).

1=Hunden har inga stora reaktioner; till exempel så visar den inte stor rädsla på just det momentet, men det kan också vara att den inte hälsar, inte visar så värst mycket lek/kamplust med mera.
Sedan stiger aktiviteten med siffran; 5 innebär att hunden har stora reaktioner eller leker/kampar mycket, är aktiv.

Man kan alltså inte säga att 1 är bättre än 5 eller tvärtom utan det beror på respektive moment, på vissa saker vill man ofta ha en relativt hög siffra, till exempel hälsning (hunden hälsar glatt på testledaren), lek och gripande (hunden leker gärna och har ett bra gripande) samt nyfikenhet (hunden är nyfiken och går gärna fram till "läskigheter").
På andra moment vill man däremot ha en låg siffra, till exempel hur stor rädsla hunden visar (låg siffra=hunden blir inte särskilt rädd) eller kvarstående rädsla  (hunden har släppt den eventuella rädslan).
När det gäller skott så innebär 1 att hunden i princip inte reagerar och att den lätt kan fortsätta leka medan 5 innebär att hunden blir rejält rädd (eller att föraren avstår skott helt).

Man kan inte lägga ihop alla siffrorna som man gör på Korning där ju högre poäng är desto bättre utan man får titta på respektive moment och var kryssen sitter.
Känd mental status innebär inte ens att hunden behöver ha gått igenom hela MHt utan det kan till och med vara brutet.
Om testledaren bryter under beskrivningen för att hunden till exempel inte kan avreagera och "släppa" en rädsla så får den alltså ändå Känd mental status vilket är ett krav för att få regga valpar efter en brukshund.
Om däremot ägaren/föraren bryter MHt så räknas det inte som Känd mental status utan MHt får/måste då göras om.

Jag kan rekommendera Mentalitetsboken (tror jag att den heter) av Kenth Svartberg och Curt Blixt!

Postar detta inlägget så jag inte råkar radera det fortsätter nedan!

taylor__lambert
0

#13 långa inlägg tackar jag allt för ^^ Jag vet ju hur ett MH är uppbyggt, alltså vad det är till för och så och har lite koll på vad de innehåller för moment men inte allt, men vet inte riktigt hur den som håller i det bestämmer vad det är för siffra dom ska sätta, kan ju tänka mig att alla bedömer olika?  Det är väl mest det som surrar i mitt huvud :p

Lona
1

#14, Aha! Det finns en speciell mall att gå efter som beskriver hundens reaktioner, var sjutton har jag sparat den jag gjorde till Skroffan tro?

Snor en länk från Collieklubben, finns på andra ställen också men det var den första jag hittade. Strunta i de olika färgerna samt x och o, det är bara rasens önskade profil.
http://svenskacollieklubben.se/mental-rasprofil/
Om man då tänker att hunden i moment 1a undviker kontakt och drar sig undan så blir det en 2a.
Om hunden i moment 6a ("dumpen", overallen som plötsligt flyger upp) till exempel flyr (föraren skall släppa kopplet) upp till 5 meter så blir det en 4a, flyr den mer än så så blir det en 5a.

Tanken är att det skall vara så standardiserat som möjligt och att beskrivaren inte skall lägga in egna värderingar i det. Ponera att hunden i 6a egentligen inte blir rädd men får för sig att sticka iväg för att den kanske känner ett kaninspår så får den alltså en 5a i alla fall.

Man kan alltså inte rakt av säga att "1=inte rädd alls och 5=jätterädd" och att beskrivaren själv skall tycka om detta utan hen går helt enkelt på hur hunden agerar, vad den gör.

Fortsättning följer, fråga om något är oklart 🙂!

Lona
3

För att göra det hela lite mer konkret har jag tagit två olika belgares MHn och lagt till lite kommentarer.
Nu har jag inte använt helt korrekt uttryck som används i MHdiagram, utan jag är mer ute efter att åskådliggöra lite hur hundarna agerat.
Båda är tervhanar och utställningschampions, båda har gått i avel. Den ene har rena utställningslinjer, har gått mycket bra på utställning och varit populär som avelshund.
Den andre har mer brukslinjer bakåt och har även tävlat bruks på elitnivå, han är dessutom Korad.
Kika på mallen från Collieklubben i inlägget ovan så ser du hur hunden agerat 🙂.

Hund A:
Känd mental status
1a.Kontakt hälsning :   4
1b.Kontakt samarb. :   4
1c.Kontakt hantering:   4
2a.Lek 1 leklust :   4
2b.Lek 1 gripande :   4
2c.Lek 1 grip/dragk :   4
3a 1.Förföljande :   3
3a 2.Förföljande :   4
3b 1.Gripande :   5
3b 2.Gripande :   5
4.Aktivitet :   2
5a.Avst.lek intresse:   2
5b.Avst.lek hot/aggr:   1
5c.Avst.lek nyfiken :   5
5d.Avst.lek leklust :   5
5e.Avst.lek samarb. :   3
6a.Överr. rädsla :   3
6b.Överr. hot/agg :   1
6c.Överr. nyfikenhet:   5
6d.Överr. kv. rädsla:   1
6e.Överr. kv. intr. :   1
7a.Ljud rädsla :   1
7b.Ljud nyfikenhet :   5
7c.Ljud kv. rädsla :   1
7d.Ljud kv. intresse:   1
8a.Spöken hot/agg :   1
8b.Spöken kontroll :   5
8c.Spöken rädsla :   1
8d.Spöken nyfikenhet:   5
8e.Spöken kontakt :   4
9a.Lek 2 leklust :   4
9b.Lek 2 gripande :   3
(Moment 10 har trillat bort, han hade en etta på skotten.)

Rent allmänt kan man se att han har höga siffror på kontakt och hälsning, lek, jakt, gripande och nyfikenhet. Han hälsar gärna på testledaren och engagerar sig i denne, han leker gärna och aktivt och har ett bra gripande.
Han är nyfiken och vill gärna kolla vad som pågår, han går fram och undersöker utan att behöva direkt stöd från föraren.
Han har låga siffror på hot/aggressivitet; han visar små eller inga hot/aggressionsbeteenden.
På rädslebitarna har han låga siffror på just rädsla och kvarstående rädslor; han blir inte särskilt rädd eller så har han inte reagerat alls.
Han har heller inga kvarstående rädslor; han har alltså släppt det hela.
Skotten har han en 1a på; han är oberörd, kikar eventuellt till lite v ad som hände men har inga problem att fortsätta vara passiv eller att leka.

Hund B;
Känd mental status
1a.Kontakt hälsning :   3
1b.Kontakt samarb. :   3
1c.Kontakt hantering:   3
2a.Lek 1 leklust :   3
2b.Lek 1 gripande :   3
2c.Lek 1 grip/dragk :   2
3a 1.Förföljande :   4
3a 2.Förföljande :   4
3b 1.Gripande :   3
3b 2.Gripande :   4
4.Aktivitet :   4
5a.Avst.lek intresse:   3
5b.Avst.lek hot/aggr:   1
5c.Avst.lek nyfiken :   1
5d.Avst.lek leklust :   2
5e.Avst.lek samarb. :   1
6a.Överr. rädsla :   3
6b.Överr. hot/agg :   1
6c.Överr. nyfikenhet:   2
6d.Överr. kv. rädsla:   4
6e.Överr. kv. intr. :   2
7a.Ljud rädsla :   3
7b.Ljud nyfikenhet :   2
7c.Ljud kv. rädsla :   2
7d.Ljud kv. intresse:   2
8a.Spöken hot/agg :   3
8b.Spöken kontroll :   4
8c.Spöken rädsla :   3
8d.Spöken nyfikenhet:   1
8e.Spöken kontakt :   3
9a.Lek 2 leklust :   2
9b.Lek 2 gripande :   3
10.Skott :   5

Här kan man se att hund B är lite mindre kontaktbenägen, och har lite mindre leklust.
Han har inte alls samma nyfikenhet som hund A, han behöver mer stöd från föraren för att våga gå fram och undersöka (vilket sannolikt hänger ihop med att han har ett större rädslepaket överlag).
Han blir räddare än hund A, och vad som är anmärkningsvärt här är att han även har kvarstående rädslor. Han har alltså svårt att "skaka av sig det läskiga".
Han har en 5a på skotten vilket innebär att han är skotträdd. Han kan inte återgå i lek efter skott och de har eventuellt fått avbryta.
En femma kan också betyda att föraren har avstått skott men det står i så fall på Hunddata. så var det inte i detta fallet.

Min personliga åsikt är att hund A har gjort ett trevligt MH.
Han är glad, aktiv och engagerad samtidigt som han är nyfiken och orädd.
Helt klart över rasens medel.
Hund B reagerar jag främst på att han har vissa kvarstående rädslor. Hans låga nyfikenhet bidrar till att han har svårt att släppa rädslorna.
Jag hade också gärna velat se högre siffror på 5c-5e men det är mer ur arbetssynpunkt.
Femman på skotten är inte bra.

Nu kan jag väl i och för sig säga att jag är lite partisk i det hela; Hund A har jag träffat och såg även hans MH vilket rakt över såg mycket trevligt ut. Han har också lämnat bra avkommor.
Hund B hade jag inte valt en valp efter, främst grundat på hans rädslor. Han har en lång rad utställningstitlar vilket bara bekräftar att utställningsframgångar inte säger ett smack om hundens mentalitet.

Några allmänna synpunkter angående MH är att man kan jämföra moment 2a+b med moment 9a+b. Det är precis samma utförande på dem vilket gör att man eventuellt kan se om hunden är "belastad" av MHt, att det har varit jobbigt för den och att den inte kan släppa en del rädslor.
Är siffrorna mycket lägre på mom 9 än på mom 2 så kan det vara en liten larmsignal.
Att skotten ligger sist är inte en slump; en hund som byggt på sig har svårare att klara skotten än en som gjort MHt utan att beröras särskilt mycket.
Har den en etta på skotten så är det alltså ofta även ett gott betyg på att den klarat MHt utan att tycka att det var alltför jobbigt.
(Min terrier tyckte att MH var skitkul och hade gärna tagit en runda till…)
Värt att beakta är också att raser med ursprung som vallhundar (till exempel belgare, collie, aussie) ofta har rätt stora reaktioner när det gäller rädslor. De kan lätt "flyga i luften" men en mentalt stabil hund inser direkt att det inte var något farligt och kan avreagera snabbt.

Jisses, nu är hjärnan mos 🤦‍♂️ 😃

taylor__lambert
0

Väldigt intressant och guldvärt inlägg! Om du skulle föreslå en bruks schäfer kennel, som åtminstone ligger nära Stockholm. Vilka skulle det vara? :)

Lona
1

Jag har faktiskt rätt dålig koll på schäferkennlar (och geografi!) men kika på http://www.svenskbruksschafer.com/Kennelforteckning-A-O och se vad du hittar.
Alla som är med där kanske inte är bra(?), definitivt finns det fler som är bra men som inte är med men det är en bra utgångspunkt i alla fall.
Camilla på Ullhedens som jag länkade till ovan föder även upp schäfer. Jag har ingen aning om hur bra hennes schäfrar är men jag har svårt att tänka mig att hon avlar på "skräp" med tanke på hur bra hennes belgare är 👍.

Om man skall generalisera väldigt grovt så skulle jag vilja påstå att det viktigaste att se upp med när det gäller belgare (i synnerhet terv och grönis) så är det mentaliteten, framför allt med olika rädslor, men på schäfer är det hälsan.
HD/ED går ju att få info om på Hund- och Avelsdata men annat som klådor mm kan vara svårt att veta vilka linjer som har om man inte är insatt i rasen.

hemul
0

Hänger inte med riktigt. Är det schäfer och belgare som gäller, eller andra vallisar också? Svenska gårds- och vallhundsklubben brukar ordna vallhundsutställning i Uppsala i september (tror jag). Det kanske är nära nog om raserna intresserar? Det är en lugn utställning med få besökare, så goda chanser att hälsa på vovvar och prata med uppfödare och ägare.

http://sgvk.se/raser/

hemul
0
taylor__lambert
0

Schäfer står högst upp på listan, problemet där är min allergi. Så min intresse lista ser ut så här 1. Bruks schäfer 2. Flatcoated retriever 3. Jaktgolden och jaktlabbe 4. Jaktcocker 5. Tervueren 6. Groenendael 7. Collie 8. Australian Shepherd

hemul
0

OK, då har du inget att hämta i Uppsala då. Sorry att jag inte hade pejl.

Lona
0

TS, vad vill du göra med hunden 🙂?
Vad har du för önskemål när det gäller mentaliteten?

Arbetskapaciteten på de raser du listar är nog ungefär lika, beroende på vad det är man vill göra givetvis och vilka linjer de kommer från.
Det är dock en milsvid skillnad mellan temperamentet och även träningstänk på till exempel en belgare och en jaktlabbe, jag har levt, tränat och tävlat med båda 👍.
(Med "träningstänk" menar jag inte att ena typen behöver andra metoder egentligen men man får jobba med olika bitar hos hunden och plocka fram eller dämpa egenskaper beroende på vilken ras man har.)

taylor__lambert
0

Framförallt vill jag ha en hund jag kan utvecklas mer med inom hund, även om jag har lärt mig något otroligt mycket med den jag har just nu så vill jag lära mig mer!

Jag vill ha en hund som har mer "will to please" än min nuvarande hund. Jag vill kunna ha en hund som kan tränas och tävlas i de flesta sporter, mest agility, lydnad och freestyle, men jag är även intresserad av bruksgrenarna även om jag där inte är speciellt inläst på vad och hur man gör.

Jag vill också ha en hund som med stor sannolikhet skulle kunna bli en tjänstehund då jag i framtiden vill jobba inom FM eller som tulltjänsteman, vilket jag vet att några av de raserna inte kan bli pga sina mentala brister jag vet att rasens majoritet har.

[Nirvana-music]
0

Kommer ställa ut hundar i grupp 8 i Norrköping