Min hund vägrar gå
Har en tik som hatar när det är blött, kallt och blåser ute, och nu är deg vår och blött överallt! Problemet är alltså att hon vägrar gå, vi tar oss till närmsta gräsfläck och sedan tillbaka in igen typ, tycker ni det är ok att knappt gå ut med hunden nu eftersom hon blåvägrar att gå trots regnoverall och skor? Känns ju fel att dra med henne när hon inte vill, jag menar jag tar ju med henne ut för hennes skull, och vill hon inte gå så känns det fel att tvinga henne..
Jag hade inte tvingat henne. Om hon gör vad hon ska när ni är ute så varför dra runt på henne efter det bara för att ni ska promenera? Då kan man aktivera mer inne istället de dagar/perioder det är sånt väder.
Jag vet inget om hundar men det är inte så att det är regnoverallen och skorna hon inte gillar? Tänker på en envis ponny som jag försökte övertala om att ha täcke på sig. Han tackade nej.
#1 lite så jag tänker också, hon gör ju aldrig ifrån sig inne och är ju en äldre dam som helst bosätter sig i ett skönt hörn av soffan och sover, hon kräver liksom nästan ingen aktivering så, utan promenaderna är mer för miljöombyte, känna andra dofter och röra lite på småbenen, men hon dör ju inte av att vara inne heller :) #2 nja, hon har haft regnoverallen många promenader förut och även inne utan problem så det är inte där "skon klämmer" men nu är det vattenpölar exakt överallt så hon blir blöt hur vi än promenerar så det är därför hon vägrar gå (hon gick i regnoverall o skor för någon vecka sedan innan det började smälta ute). Man kan säga att jag och vovven tycker ungefär lika om väglaget just nu, endera sjöar eller 1dm slask överallt.. ;)
Hade det vart min hund då hade hon lydigt fått följa efter mig i väder och vind från dag 1.
Men då är jag mycket aktiv med mina hundar och härdar upp dem.
Men du är ju inte jag, och går du bara ut med henne för hennes skull så strunta i att tvinga henne.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#4 Ja hon brukar få följa med ut jämt, men nu senaste året så har hon blivit mer frusen o.s.v. Hon är ju rätt gammal så nu för tiden när det är kallt tar vi bara kortare promenader och jag håller koll på hur hon reagerar under promenaden men nu senaste dagarna har det varit extremt och vi har knappt kommit 50 meter från dörren, men då har hon ju i princip fått simma i vattenpölar vart vi än gått också..
Jag hade "tvingat" hunden om det vore min hund, så länge den inte vägrar av hälsoskäl såklart. Jag tänker som så att jag vill kunna ha med mina hundar på tex fjällvandringar och dagsturer och då tänker jag inte bli fast mitt på fjället för att min hund vägrar gå pga dåligt väder. Men om inte du eller din lider av att inte vara ute i regnet så stanna inne ni 🙂
Såg nu kommentaren #5, om det är så att hunden blivit kinkigare med åldern så kanske det är bättre att låta den slippa gå ut. Kanske är det så att hon faktiskt tycker att det är riktigt obehagligt att bli kall och blöt.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Jag hade kunnat skippa någon enstaka dag pga av ösregn eller så, men annars hade jag försökt hålla igång hunden. Hade velat bevara de muskler och rörlighet som finns kvar så länge som möjligt. Om hunden fryser trots päls och regntäcke kanske men kan ha ett lager till som värmer.

Det beror nog på. Mina hundar får följa med i vått och torrt, varmt eller kallt, jag vill att de ska fixa alla typer av väder och kunna träna på en dyngsur brukshundsklubb. Däremot hade jag en liten herre som med åren blev känslig för just regn och rusk. När han pensionerades från tävlingar så blev saker och ting lite mer på hans villkor. Nu gick han visserligen alltid med om jag ville, han vägrade aldrig, men det märktes på honom att det inte var kul eller uppskattat när det var äckelväder. Jag brukade låta honom slippa om han tydligt visade att han ville vara kvar hemma :)
Jag hade nog bara tagit med hunden på kortare promenader om hon inte vill. En tanke är dock om hon kanske börjar få ont i leder och liknande, att det blir kanske värre just när det är kallt och blött? Det kan ju vara läge att ge henne något tillskott för lederna och se om hon blir piggare på att gå ut.
Jag har två hundar. en yngling som jag går långa promenader med i alla väder (och som tycker det är lika trevligt vare sig det är regn eller sol) och en liten farbror som aldrig varit särskilt förtjust i långa promenader, särskilt inte i dåligt väder. Så jag brukar faktiskt lämna honom hemma ibland om jag ska ta en långpromenad och det är riktigt ruskigt ute, både för att han helt enkelt inte vill och för att jag bara blir irriterad när han sätter sig på hasorna och vägrar gå ;)
nja det är mer att hon inte vill bli blöt och kall för hon tycker det är obehagligt (har alltid hatat vatten). Och leder är der inget fel på skulle jag tro då hon glatt går när vi vänder och hoppar o studsar som vanligt ;) Tänkte mer om det är ok att bara gå en liten bit när det är sådant väder, hon har ändå ingen direkt överskottsenergi direkt när vi kommer in, om vi däremot tar en promenad på 5km eller med så sover hon i minst 5h efter för hon blir helt slut ;) Men då är det ok att bara gå kortare promenader som det är nu, då slipper jag ha dåligt samvete :)