Allmän lydnad!!
Hej, i tisdags hämtade vi hem vår 10 månaders Landseer valp. Eftersom hon är stor och stark redan nu och kommer bli ännu större och starkare så måste hon lära sig lite vett och etikett. som det ser ut nu så hoppar hon upp på alla och kramas och pussas. Bara tur att jag hunnit stoppa henne när hon tänkt hoppa upp på mormor. Min lille bror har hon fällt ett anta gånger ;) Jag och min sambo tycker de är väldigt charmigt och mysigt när hon verkligen kramar en med tassarna men vi fattar ju att de inte är hållbart att ha en hund som hoppar omkull folk så fort dem kommer nära. Vi skulle därför vilja lära in kram på kommando och sen få bort hoppandet när man inte är beredd. Hur ska vi på bästa sätt gå till väga ska vi först lära in kommandot och sen få bort hoppandet eller tvärt om? Sen går hon väldigt bra i koppel så länge de inte kommer hundar eller katter, då vill hon fram och leka. tips även där?
Alla tips med träning av positiv förstärkning motas tacksamt, jag använder mig av denna typ av träning då jag anser att de ska va kul o träna inte massa skrikande hit och dit.
Lär in hoppande på kommando, och sen lär du henne att allt hoppande förutom på kommando möts utan beröm och med en lugn och bestämd nedputtning. Varje gång hon gör det på kommando så berömmer ni rikligt. Gör det lätt att göra rätt :P
Innan hon kan göra rätt så skulle jag rekommendera att ni ber henne att göra något, t.ex. ligga ner, i de sitationerna som hon vill hoppa, för att inte orsaka förvirring.
Hundar och katter skulle jag starkt rekommendera skvallerträning! Går ut på att du lär in enorma mängder kontaktövningar, och ber sedan om kontakt vid intressanta saker (hundar och katter) och berömmer då enormt. Gör det roligare att vara med matte än att försöka leka med det andra djuret :)

Tack för tipset:) Börjar lära in kommandot kram i morgon så vi kan börja träna bort hoppande när det är oönskat så fort som möjligt :) Jaa får över kontakt övningar och berömma varje gång hon går duktigt förbi en hund eller katt :)
Jag lärde in kommandot "kram" genom att först lära in "på", på betyder att sätta upp båda framtassarna på någonting, de kan vara en sten, stubbe, min utsträckta arm, köksbordet mm. Sedan bad jag min hund att sätta sig framför mig och så sa jag "på" och klappa lite på mina axlar för att vägleda lite. Ganska snabbt bytte jag kommandot till kram när han la tassarna på mina axlar, eventuellt hjälpte till lite med en handsignal genom att klappa lite på axlarna, de lärde han sig rätt snabbt. 🙂
ser inga problem med att jobba med båda sakerna samtidigt 🙂
Här är en video med tips mot hoppande: