Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2379 ggr
CayKantos
3

Fram och tillbaka..

Undrade om någon annan har vart i den situationen vart man är mellan två raser och en dag känner man bara att den ena fasen är perfekt och en självklarhet, men dagen efter händer det med den andre och då är man plötsligt tillbaka på ruta 1… Om no har känt som mig, vad gjorde ni åt det för att få bestämt er? Som det ser ut nu kommer jag nog inte mycket längre och få helt enkelt fortsätta kolla på dom kennlarna jag är intresserad i. Om en parning jag gillar visar sig får det la helt enkelt bli den rasen ;D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
1

Jag tittade ordentligt på raser när det blev klart att familjen (eller mera jag och mor min) skulle skaffa en hund till. Border Collie, Tollare, Labrador, Flat och Aussie var de mest omtalade. Men tillslut så var Aussien övervägande perfekt för det jag ville ha den till; agility på hög nivå samt kennelverksamhet i framtiden. Sen gör det ju inget att de är otroligt vackra hundar.
Kommer aldrig ha en annan ras, är helt frälst. 

Tillslut så kommer du nog landa vid den ras som hjärtat och hjärnan drar dig mot. :)

CayKantos
0

Ja det hoppas jag IAF, står ju mellan Kelpie och Aussie som är ganska lika men ändå har några punkter dom är olika.då beror det på linjer oxå såklart!

Instagram

Fisherling
1

Just det, Kelpie valde jag ju också emellan! Tror jag drog mig för den rasen för jag läst mycket om nerviga, skälliga individer. De som jag träffat också har varit lite överallt och ingenstans. Jätteduktiga på plan, men inte alls lätta att ha och göra med utanför den. Verkade inte kunna koppla av. Nu kan det varit individer och situationer, men, jag fick ingen bra känsla, så då blev det Aussie. :)

[AnimeV4]
0

Jag är i precis samma sits, så jag förstår vad du menar!🤦‍♂️

CayKantos
0

#3 Roligt att du skiver det, alla säger motsatt till mig 😂 Men ska helt enkelt bara försöka möta uppfödare, hundar och ägare så mycket som möjligt :D

Instagram

CayKantos
0

#4 Ja, inte lätt! Vilka är du imellan? 🤦‍♂️

Instagram

[AnimeV4]
2

#6 Just nu är det whippet och dalmatiner. Det lutar mest åt whippet, men det är så svårt! Det värsta är att det lär dyka upp fler raser att fundera på🤦‍♂️

poodlelicious
0

Jag hade valt Aussie alla dar i veckan av den lilla erfarenheten jag har av raserna. De Aussie jag har träffat har haft ett helt annat inbyggt lugn.

tiger tok
0

Om du tycker om båda raserna lika mycket så kan du ju bara gå på utseende

CayKantos
1

#7 spännande, lycka till! För mig kändes Kelpie som perfekta rasen idag samt igår! Men i förrgår var det Aussie, vem vet vad det blir imon? XD #8 ja, och andra säger exakt motsatta ;) #8 & #9 vill gärna ut och möta fler hundar, inte mött en Kelpie än, samt skriva med fler kennlar :D det kommer nog till slut bli om en "perfekt" parning visar sig er eller att jag bara går på magkänslan. Men vill verkligen inte bestämma på utseende, självklart är det en faktor i mitt rasval, men ska inte begrunda mitt väl :D

Instagram

[AnimeV4]
0

#10 Nu har jag Eurasier på halsen också och fler lär det bli. Gah! Känner igen det där. Först skulle jag ha Chihuahua, sen stod det mellan flera raser jag inte ens funderar på nu och nu sitter jag här.. Inte lätt!😂Undrar om folk tycker att vi är knäppa..😊

CayKantos
0

#11 förstår! Har vart genom många raser för att komma fram til Kelpie och Aussie!

Allt startade med Dansk Svensk gårdshund, men jag gillar inte rigtigt små hundar, äve om dom är underbara! Men har vart genom och intresserad av sheltie, schäfer, Belgisk vallhund, keloie, aussie, kromis, pudel, vit herdehund, berger des pyrénées, hollandse herdehund, bordercollie, lakelandterrier, chodský pes, staffe, siberian husky, rhodresian ridgeback, dobermann, Drentsche patrijshond, mudi, japansk spets, boxer, grand danois, irländs varghund och Australian stock dog/working kelpie. (Har skrivit ner alla raser av intresse, därför jag kommer ihåg).

Många vill jag fortfarande ha, men först när jag känner jag har tid og kunskaper till dom, t.ex. siberian husky vill jag ju kunna dra med.

Så du ska nog hitta det rätta till slut! Säger detta, när du hittar 2-3 raser du faller imellan, det är då det svåra börjar 😂

Instagram

[AnimeV4]
0

#12 Känner igen den där vandringen, haha!

Ja, att hitta potentiella raser ifrån början var ju relativt lätt jämfört med detta i slutändan. Gah!😃

CayKantos
0

#13 ja verkligen 😎

Instagram

andrea-w
2

Men tänk så här istället: vilken hund vill du ha FÖRST? Visst är det svårt och viktigt att välja ras, men du kommer ju säkert skaffa mer än en hund i ditt liv. Själv har jag en 1,5-årig unghund och är redan så valpsjuk att jag håller på att dö… Haha! Och nästa hund blir nog en annan ras, eftersom jag nu har en bättre förståelse för vilka egenskaper jag letar efter i en hund.

Och även om det inte blir helt rätt ras till slut så blir det nog bra ändå. Vår nuvarande hund är till exempel väldigt självständig,  har mycket jaktinstinkt och är svårbelönad. Och full av hormoner förstås… Men jag har ofta känt att jag velat ha en hund med lite mer will to please i grunden, som går att ha lös och tycker det är kul att träna mer än 15 sekunder i taget. Men då tänker jag på hur mycket jag lärt mig av att bygga en relation med det här lilla fluffot och hantera hans uuunderbara valp- och unghundsperioder… Och just därför har jag börjat se honom som världens bästa läromästare (fast tvärtom :P) och den bästa förstahunden jag kunnat be om. Lite OT men det jag försöker säga är att det blir nog toppen hur som helst; du verkar ju ha en jättebra uppfattning om vad du är ute efter och vad du vill göra med hunden. Så singla slant om första hunden vetja och så skaffar du den andra rasen om ett par år - för varför välja en när man kan ha båda?! ;)

CayKantos
0

#15 Ja, båda raserna kommer jag nog skaffa, men det är ganska viktigt för mig ändå att jag känner jag får det helt rigtiga till en början. Därför det nog kommer bero på vilka kullar som kommer hända när jag kan skaffa hund. Men tyvärr har jag inte möjlighet att skaffa en till hund så snabbt igen då den lägenheten jag ska bo i bara tillåter 1 hund per hushåll 😭 Så får vänta tills jag flyttar om typ 3-5 år 😕

Instagram

andrea-w
0

#16 Jo visst ska det kännas så rätt som möjligt från början, absolut! :) Men det kanske känns lite mindre stressigt om man tänker "okej, den här gången blir det den här rasen/kombinationen". Det hjälper mig i alla fall nu när vi börjat fnula på hund nummer två (långt borta dock) samtidigt som jag går och kärar ner mig i precis varenda hund jag träffar… Men precis som du säger så är det väl lättast att välja mellan kullarna när det väl blir dags. Åh jag vill också planera valpköp igen, fyyy vad kul och mysigt! Är nog i riskzonen att bli en crazy dog lady med typ 48 hundar av olika raser, totalt omöjligt förstås men vilken dröm😃

CayKantos
0

#17 Hihi, jag med 😎

Tycker inte det är så "roligt" längre då jag bara vill ha hund nu! Men kommer nog först bli aktuellt till höst/vinter, kanske först våren 2017 😭

Har dock KAAAANSSKEEEE möjlighet med valp denna sommaren, men tror det blir svår att hitta kelpie eller valp såhär sent, och då en parning man ska gilla oxå..

Instagram

Zvintos
1

Jag sitter i ungefär samma sits. Jag har ett par raser jag kan tänka mig som nästa hund och vilken det blir varierar från dag till dag. 😛 Så jag kommer nog göra så att när det väl passar med valp, blir det den rasen där jag hittar en kombo där allting känns rätt. 🙂

[AnimeV4]
0

#15 Smart tips! Försöker tänka på det men det är fasen inte lätt alltså! Särskilt inte när man aldrig haft hund innan och kan bedöma ifrån tidigare erfarenhet vad man vet till 100% vad man kan erbjuda.

#19 Välkommen till klubben!😃

FjantYoda
1

Valde mellan Russkiy Toy och Prazsky Krysarik 

Det som fick mig att välja Russkiy Toy var delen där det stod "Social" i beskrivningen och hade mer koll på dom som ras, så kändes den helt enkelt bättre. 

Sen kom en kull upp med den perfekta valpen och han ligger just nu och sover mot mig😍

https://www.instagram.com/aros_yoda/

CayKantos
2

#21 Åhhh russkiy toy! Älskar den hundrase, vill verkligen gärna ha en, men dom är så små 😭 Vill inte du snälla bombardera mig med bilder och skriva hur din hund är? Känns som den är lite sällsynt. Kommer nog inte skaffa en pg.a. storleken, hade älskat allt med dom om dom bara hade vart större.. 😎

Instagram

Joyous
4

Jag håller med andrea-w. Jättebra att du är noga, men du verkar trots allt veta att du vill ha båda raserna? Med andra ord handlar det kanske mer om vilken av raserna du ska ha först. Antingen kan du ju bestämma dig för att den här rasen blir det, eller så håller du båda raserna öppna och låter hjärtat välja när rätt uppfödare och kombination dyker upp! Det är ingenting fel med att vara öppen för flera raser. Man måste faktiskt inte veta till 100% vilken ras man vill ha, viktigast är att man vet vilken typ av hund det är man söker.

LuLeLo
0

#23  Håller helt klart med dig. Linjer är superviktigt.

Tass Josephine

CayKantos
0

#23 ja det är så jag känner, det med att vara öppen för båda raser. Men ändå är jag nyfiken på att hitta ny information om raserna och möta fler folk :) Men som ni säger hade jag redan bestämt mig för att skaffa både raserna, om jag inte ändrar mkg sen alltså, får la se. Men det är så svårt med första, men ska kolla på planerade kull och så, tyvärr känner jag en väldig negativ känsla angående många Aussie uppfödare då dom varken svarar på mail, håller sin sida uppdaterade annars är der kennlar jag inte är så himla förtjust i :( På kelpiesidan har jag fått massor med svår och positiv backup, dom uppdaterar dessutom deras hemsida och det finns en del fler "bra" kennlar enligt mig. Men jag vill verkligen komma i kontakt med några Aussie uppfödare och höra lite om deras planer och åsikter på rasen. Skrev även till Aussie uppfödare för typ 7mån sedan, där fick jag också lite dårligt med respons, men lite bättre var det IAF. Nu fick jag kanske svar av 2 tror jag..

Instagram

Belphi
0

Jag vet om en aussie uppfödare som ska ha valpar i vår typ, där någonstans, beroende på var du bor i Danmark/Skåne området så ligger uppfödaren typ 3-4 timmar ifrån dig. Nu föder hon upp verkligen upp brukshundar, men hon är väldigt aktiv på sin sida, blogg osv, uppdaterar och så! Vet inte om det är ok att skriva ut namnet på kenneln däremot? Så du kan ju PMa eller så om det är av intresse!

ifoundnemo
0

När vi skulle köpa hund nr två så kom vi fram till två raser som var väldigt lika och som båda passade oss. Sen blev det att det fanns en kull som var leveransklar när det passade oss allra bäst från en uppfödare vi klickade med och då blev det den rasen :) inte ångrat det en sekund men vill fortfarande skaffa den andra rasen i framtiden :)

hemul
0

#25 Jag tror att det är mycket bättre att ringa än att maila. Mail blir liggande,  kan vara lite jobbiga att ta itu med. Känner också att man nog uppfattar ett telefonsamtal som mer personligt och på något sätt seriösare, att den som kontaktar är allvarlig med sina planer. Är ju också lättare att diskutera fram och tillbaka i telefon. Det ena ger ju det andra och nya frågor uppstår. I mail är det mycket svårare att ta upp varje ny tråd. När man samtalar kan en ny fråga vara utredd på några sekunder. Jag satt och ringde runt rätt mycket i somras. Fick mycket klarare bild av de olika raserna än jag tror jag hade fått via mail. Risken är ju att man bara får det som redan står på raskubbens sida tillbaka, även om i andra formuleringar.

FjantYoda
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

#22 Ska försöka att inte bomba ihjäl ;) 

Aros är liten, glad, intensiv, tuff, busig, social han tycker det är självklart att han ska få gå fram och pussa på alla han ser och förstår inte riktigt att inte alla tycker han är skitsöt eller iallafall inte vill hälsa på han och att man inte kan hälsa på folk som cyklar förbi. 
Jag har fått sluta duscha själv för han ska stå utanför duschen på sånt avstånd att han inte blir blöt såklart och så ska jag luta mig fram så han kan pussa mig på näsan ;) 

Nackdelen är väl att han har endel humör, han hatar om man råkar väcka han, då blir han skitsur och ligger och muttrar i en evighet och kan vara lite tjurig om inte han får bestämma 

Men samtidigt så är han en väldigt rolig hund att jobba med, han förstod klickern direkt och att ha kontakt med matte kommer naturligt, tar jag fram någon aktiveringsleksak så klurar han ut hur man ska göra väldigt snabbt. 

Och för det mesta så är han väldigt glad!

https://www.instagram.com/aros_yoda/