Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1086 ggr
nowalee
2016-03-16 13:31
0

Samojed

Har sökt runt lite både här och andra ställen men är inte riktigt nöjd med det jag hittat, så jag testar fråga själv ; Ang Samojeden, hur är det med jaktinstinkten där? Har läst lite om en del som haft problem att ha sina lösa i skog osv, är det något typiskt eller hur man själv lägger ner tid? För mig är det nämligen viktigt att kunna ha hunden lös och lägger givetvis ner tid på träning men äger just nu bara raser som det är noll jakt i vilket underlättar! Så överlag, hur är samojeden generellt att ha lösa? Är dem svåra att träna i just detta syfte?

Annette
2016-03-16 13:34
0

Grannen har en Samojed. Den verkar ha noll jaktinstinkt. Ligger lös på deras gård och kan möjligtvis gå en tur runt byn.

[Temmy]
2016-03-16 15:09
3

Jag har samojed. :) Helt hopplöst att ha henne lös om det kommer en hare eller ett rådjur, och då har jag tränat inkallning från start. Tyvärr så är min generella uppfattning att de flesta kan vara svåra att ha lösa, inte alla, men många. 

Om det är jätteviktigt att kunna ha hunden lös så hade jag nog satsat på en vuxen omplacering, istället för att chansa på en valp.

nowalee
2016-03-16 15:47
0

#2 ja det var det ja nästan hade förväntat mig, är nog helt enkelt inte riktigt rätt ras för mig :) vi bor i ett litet samhälle där jag har hundarna lösa på gården oavsett om en annan hund går förbi eller om ett rådjur korsar gården stannar dom inom tomtgränsen. Sen varje ledig tid spenderas ännu mer ocentralt i stugan och det är liksom vår allas fristad men delas med desto mer vilda djur som såklart inte ska behöva jagas av hundarna :-)