Sträv, Broken eller Slät?
Skrev ett inlägg redan i JRT i fokus men tänkte här kunde finnas någon kunnig också så jag kopierar samma inlägg hit nedan:
Hej på er alla kunniga Russell ägare! Jag har nu googlat i någon timme angående JRT olika hårlag ( räknar altså även in Parson Russel och Working Jack Russel) men får inte riktigt klart för mig vad som kännetecknar de olika hårlagen i ung ålder. Jag pratar altså om hur jag kan skilja på vad håren kommer bli utgående från hur valpen ser ut vid 8 veckor ungefär.
Just nu har nämligen min kompis sin första kull valpar på sin WJRT som jag skulle spontant anse som broken i pälsen.(bifogar bild ) Hon är parad med en släthårig WJRT och vad jag lite kan se så är där flera som verkar bli broken men vissa som kan bli släta. Nu skulle det bara va roligt att veta hur man kan se skillnaden lättast. Just nu är valparna 6 veckor.
Bifogar bilder på alla valparna så kan vi tillsammans lite reflektera nedan om vad man tror de kan bli ! :) Är de någon av dem ni vill ha fler bilder på så har jag så kommentera isåfall! :)
P.s Ursäktar i förväg om de är i opassande kategori visste inte riktigt var jag skulle lägga frågan :)
Bild 1: Kille
Bild 2: Kille
Bild 3: Tjej
Bild 4: Tjej
Bild 5: Tjej
Bild 6: Tjej
Bild 7: Mamma (före och efter trimmning)
Bild 8: Pappa (ensam i profil)
Kan tyvärr inte ett dugg om pälsanlag på valpar men vill (bara måste) kommentera ändå 😃
O M G vilka söta valpar!!! 😍 Får diabetes och dör lite av att se bilderna! 😃❤️
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#1 Hehe javisst är dom söta? Fast alla valpar i 6 veckors åldern är väl söta ;)
Och ingenfara om du inte kan, hoppas de finns någon annan som kan här inne! :)
putt
Jag kan inget om det här men jag tror att 1, 2, 5 och 6 är släthåriga, men jag gissar bara.
Jag skulle säga att mamman är sträv..
Min är broken, i vuxen ålder är det rätt lätt att se och framförallt känna, eftersom pälsen är betydligt hårdare än vad den är på en slät, hårstråna är även längre på vissa ställen.
När dem är små är det svårare.. Men min hade även då lite hårdare päls, främst på ryggen.
Nr. 4 ser iaf ut att vara broken, med tanke på dem långa hårstråna i ansiktet, ev 3:an också. 🙂
#4 Tack för dina gissningar!
#5 Jo tänkte detsamma men eftersom min kompis sa hon var broken så antog jag bara det! Kan ju kanske vara väldigt kraftigt sträv på broken skalan på nått sätt. Vet inte, eller så har hon fel helt enkelt! Fin hund du har! Jätte söt!
jasså du lagade ett inlägg hit haha :D O nu har jag lagt upp ett angående mitt funderande! hehe ojdå. Ingen fara ^^