Skvallerträning
Min hund är i både trotts och spökåldern och har blivit helt omöjlig, jag han nu precis en sådan hund som jag aldrig velat ha; ett litet skällande och hoppande monster! Han skäller på allt och alla, ibland för att han är rädd men oftast för att det rör på sig eller inte rör på sig beroende på situation. Möter vi någon ute på promenad blir han så inne i skällande att det är omöjligt att få med honom, att gå vidare. Har funderat lite på detta med skvallerträning, för som det är nu kan jag knappast ta med honom ut bland folk. Finns det någon bra sida där man kan läsa om detta eller om någon härinne är duktig på den metoden? Innebär metoden att jag alltid, för resten av min framtid, måste bära med mig godis eller vad det nu än är som kan avleda honom?
Min är också i spökåldern och skäller på allt möjligt. Uppfödaren sa att om han börjar skälla på saker som han annars aldrig brytt sig om förut är det bara att ignorera, det enligt henne, försvinner. Angående människor så tog jag med min till stan där det är så många människor att han inte vet vem han ska skälla åt. Däremot om någon kommer plötsligt, bakom busken eller hörnet blir han mycket mer 'paff' och skäller. Efter vi gått mycket i stan har jag märkt förbättring iaf. Jag har börjat skvallerträna min hund lite lätt mot katter, även mot hundar men är lite svårare då det är mer distraherande. Börja på ett längre avstånd när du ser föremålet som du vill skvallerträna honom för och klicka när han ser det. Om han inte är kontaktbar då är avståndet för nära. Stegvis kan man minska avståndet och avståndet mellan dig och din hund! Belöning kan ju variera beroende på vad din hund gillar men så länge det är en träning för hunden så är ju belöning det bästa. Skvallerträning verkar super bra o lära sin hund då det enligt de jag pratat med är väldigt avstressande för både hunden o ägaren. Hunden slappnar av mer och lägger ansvaret till ägaren. En sa också till mig angående spökåldern att det underlättar för en del att faktiskt fråga personen som hunden skäller åt att kanske stå och prata en stund och ignorera hunden, det kunde få hunden att faktiskt förstå att den personen var ju inte farlig . Slyngeltiden är verkligen inte det roligaste, ibland funderar man ju på vart ens hund försvann! Men det är ju känt att många hundar i denna ålder ligger ute på blocket av en anledning… Kämpa på och lycka till!
Tack för ditt svar och information. Ja, just nu är han jättejobbig men jag ger inte upp, skulle inte byta honom för allt i världen. Om jag nu lyckas skvallerträna honom, blir jag då fast med att alltid ha godis med mig eller kan man ha det bara då och då? Vill inte bli en levande godis och leksaksbehållare :-/ Ang att få den person han skäller på att stå still för att han ska se att dom inte är farliga; Det tråkigt är ju att han, som på bland annat mina arbetskamrater (vissa av dom) skäller efter fötterna på dom. stannar dom och står still står han lugnt bredvid men när dom börjar röra sig så är det samma visa. Sätter dom sig på huk skäller han som en tok en stund och sedan går han fram och kelar med dom. För att ta ett av alla exempel på situationer som han för tillfället inte är så rolig att ha å göra med.
Nu är ju min absolut inte 100 på det än men i början av denna träning måste det vara 'värt' att välja dig framför en spännande hund. Min älska tex korv, han skulle göra vad som helst för det så det är min bästa förstärkning när vi tränar det här och första gångerna fick han ett par bitar för att verkligen förstå att hos mig händer det roliga saker när en annan hund eller katt dyker upp. En mer erfaren hund där denna träning sitter till tusen kanske inte behöver just samma typ av belöning utan ibland en klapp, beröm, ibland en godis eller nått annat possitivt. nu har ju jag inte kommit dit än och det kanske är individuellt men jag kan tänka mig det. En liten valp som lärde sig sitt som liten fick en klapp och godis men sen när det sitter är det mer ett komando som kommer automatiskt när man ber om det. Här är en tråd om skvaller som jag hittade :) http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d712e7eb9cb46221d0449f3-skvallertraning
Hur gammal är killen ? Har han fungerat bra förut med det han skäller för nu ? Något jag också läst i bok som heter 'kontaktkontraktet' ( mycket bra bok för övrigt!) var om en hund som morrade åt alla som gick förbi henne. Då hade det hjälp att släppa godis varje gång någon gick förbi henne och tillslut Såg hon personerna som gick förbi henne till något positivt eftersom det trilla ner godisar.
Jobbigt med spökåldern.. ha tålamod!! De går som tur är över till slut. Jag började skvallerträna på människor som vi mötte till en början och även större fåglar som satt vid vägkanten. Hundar har vi även försökt med men det går inte lika bra då hon lätt tappar koncentrationen, då funkar pipleksak bättre. Skvaller träningen har gett stora resultat nu då hon tar kontakt med mig direkt hon ser en människa. ( hon ville hälsa på alla som gick förbi förr ) sen får du ju en hund som tar kontakt med dig mer under promenaden, framförallt är det ett stort plus då du har hunden lös. Min hund tar kontakt med mig självmant och jag säget bara att hon är duktig och inge mer med det. Klart hon får en godis nån gång ibland men inte alltid. Hon är väldigt nöjd med att jag berömmer med rösten också. Men ibörjan är det bra o inte va snål med godis / leksak. Så skvallerträning är ett otorligt bra redskap för att få en följsam och uppmärksam hund!! :) lycka till med träningen!
Tack för era svar, då känns det som något vi skulle kunna prova. Han är 9 månader alldeles strax, han har inte skällt på allt som han skäller på nu förutom vissa fötter. Ska nog testa skvallerträning för jag måste göra något, jag blir tokig! Dessutom vill jag inte att andra ser mig som en sådan där slapp småhundsägare som låter dom hålla på som dom vill. :-(
För mig finns inget som heter trotsålder, för hundar trotsar inte 🙂
Däremot har jag själv en valp i spökåldern med allt vad det innebär.
#7 skönt att du sluppit, jag har iallafall en vovve som blir tokig när han inte får som han vill, tex när han tigger och inte får något, vilket han aldrig fått, så skäller han först och hjälper inte det så sätter han sig och ylar. Jag vet inte vad man ska kalla det för, men jag liknar beteendet med ett barn i trotsåldern, dom blir sura när dom inte får som dom vill.