Klicker! đ
Jag köpte spontant en klicker idag för att en del har sagt att jag borde testa de med min ena hund. Han har rediga koncentrationssvÄrigheter.. Jag trÀnade inkallning med honom nÀr jag kom hem (o passade pÄ o testa den). NÀr han vÀl kom till mig efter flera försök sÄ klicka jag o han fick godis. Sen blev det bara bÀttre och bÀttre! Han kom fram till mig iaf 7-8 gÄnger av de 20 jag försökte (i annat fall sÄ kommer han inte förrÀn han sprungit runt i en timma :p). Iaf.. Sen nÀr vi gick in testade jag sitt o ligg med klickern, o han va sÄÄÄ fokuserad :D Ville bara skriva av mig för jag Àr sÄ glad och lÀttad över att vi kan ha funnit nÄgot som funkar :) Ni fÄr gÀrna dela med er det ni kan om klickertrÀning! (TrÀnade inkallningen i ett inhÀngnat omrÄde) En söt och utmattad Bonzo pÄ bilden :D

Se till att du hr klickat in honom ordentligt sÄ att han verkligen förstÄr innebörden av klickern :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte pÄ salamandern. Den sover.
SĂ€ger som #1
Men se ocksÄ till att handen med godis inte rör sig samtidigt som du klickar, klick och dÄ strÀcker du fram handen för belöning.
Kolla gÀrna pÄ kikopup pÄ YouTube, hon förklarar vÀldigt bra och ger tips till saker att trÀna med hunden :)
Instagram
@TwoPawsAhead â @M4rkPhotography
Samma hÀr! Har ocksÄ precis börjat med klicker och det var som en ny vÀrld.

NÀr jag börjar klickertrÀna sÄ sÀtter jag mig pÄ golvet och klickar/ belönar nÀstan allt hunden gör under det första passet, detta Àr för att fÄ en hund som frÄn början Àr aktiv och erbjuder aktiva beteenden. Jag gör inget sÀrskilt för att lÀra hunden betydelsen av klicket, mer Àn att alltid ge belöning i anslutning till ljudet. Klicka för ett eller flera beteenden? Jag brukar undvika att klicka för flera olika beteenden under samma pass dÄ jag tycker att det snarare förvirrar hunden. Jag vill att hunden ska kunna anvÀnda klicket som en riktlinje för att den Àr pÄ rÀtt vÀg och om man dÄ har som vana att klicka för vÀldigt mÄnga beteenden under samma pass sÄ upplever iaf jag att man fÄr en hund som gÀrna kör igenom hela registret av beteenden om och om igen, i hopp om att det ska ge utdelning. Om vi trÀnar backa och hunden upprepade gÄnger fÄtt belöning för detta sÄ vill jag inte att den helt plötsligt börjar köra hoppstÄ eller ligg DÀremot kan jag lÀra in flera olika beteenden parallellt. Jag kan klicka för ett beteende under ett pass och klicka för nÄgonting helt annat under nÀsta pass. Detta gör jag för att hunden inte ska bli för lÄst vid ett och samma beteende. Jag vill ju ha en hund med en stor repertoar av olika beteenden som den kan plocka fram utan att jag behöver be hunden om det och dÄ Àr det en nackdel om hunden bara kört enstaka beteenden under en lÄng tid, eftersom hunden lÀtt lÄser sig och blir osÀker pÄ vad den ska göra. Jag har en lista med olika beteenden som jag brukar försöka trÀna pÄ under de första mÄnaderna. De behöver inte sitta perfekt men jag vill iaf att hunden ska kunna erbjuda dessa. NÀr vi sen börjar jobba mer mÄlmedvetet sÄ vet jag att dessa saker finns dÀr och att hunden kan plocka fram dem. Om du vill kan jag lÀgga upp den listan pÄ "bra att ha"-beteenden? En annan sak Àr nÀr man ska lÀgga kommando/signal pÄ beteendet. Vissa vÀljer att vÀnta med detta tills beteendet sitter och hunden utför det exakt rÀtt. Jag har med min yngsta hund valt att lÀgga pÄ signal ganska tidigt, just för att hon har rÀtt svÄrt för att lyssna och ta till sig om jag lÄter det gÄ för lÄng tid. Jag brukar börja smyga in kommandon redan efter nÄgra pass nÀr hon kan utföra beteendet upprepade gÄnger, trots att utförandet kanske Àr lÄngt ifrÄn perfekt. HÀr gör du som du vill och vad som passar er bÀst. Ytterligare saker att tÀnka pÄ Àr belöningsplacering, vart belönar du, detta kan vara avgörande för hur snabbt hunden lÀr sig. Jag brukar ocksÄ ha som vana att anvÀnda ett frikommando, alltsÄ ett ord som betyder att hunden ska fortsÀtta jobba med mig men att den fÄr lov att bryta sin position och sÄ jobbar vi med omvÀnt lockande. Till sist. Vill du lÀra in ett aktivt beteende dÀr du vill att hunden aktivt fortsÀtter jobba, exempelvis backa, kryp, dutta med nosen pÄ föremÄl osv sÄ tÀnk pÄ att inte bli kvar för lÀnge pÄ samma steg. Detta Àr ett misstag som jag sjÀlv ofta gör eftersom jag inte vill gÄ för fort fram, jag fortsÀtter belöna ett steg som hon redan kan. Risken med det Àr att hunden fÄr svÄrare att ta sig vidare. SÀg att du vill lÀra hunden att dutta med nosen i din hand upprepade gÄnger, fastna dÄ inte för lÀnge vid en eller tvÄ nosduttar, utan se till att ni hela tiden gÄr lite framÄt. Sen kan man naturligtvis backa i trÀningen men det Àr viktigt att utvecklas. Pju, vad lÄngt det blev :)