Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1324 ggr
[tk1971]
1

Snart dags för fästingmedel

Ja, det är dags att tänka på fästingmedel. Jag har funderat på det där. Förra året fick min hund Frontline, men jag upplever det inte särskilt effektivt.

Idag var jag på apoteket och kom ut därifrån med Seresto. Valet föll på det pga att jag vill ha nåt som verkligen har effekt, och dessutom har det ju effekt hela säsongen.

Vad väljer ni? Vad har ni för erfarenheter av Seresto?

russin
0

Ingen erfarenhet av Seresto, bara av Scalibor som fungerade bra. Har dock bekanta som fått fästingar på sina hundar trots Scalibor eller Seresto.

Jag själv valde Bravecto förra året och var väldigt nöjd. Kommer troligtvis använda det även i år…..även om det blir svindyrt för 3 hundar.

Kallaterrier
0

Vi körde på Seresto ett år, men upplevde att effekten var dålig. Nu är det ju väldigt individuellt hur medlen funkar så det kan vara värt att testa för er.

Vi har kört på Bravecto i två säsonger nu och det fungerar fantastiskt bra på vår hund så det tar vi i år också.

poodlelicious
1

Inget alls. Väldigt ovanligt med fästingburna sjukdomar där jag bor så jag skiter i det.

Haztparken
0

Har ingen erfarenhet av Seresto. Tänker däremot använda samma som förra året, nämligen Nexgard. Var mycket nöjd med den till våra 3 hundar och då vistas vi mycket i skog som har fästingar och med 3 hundar som har mycket päls som man lätt kan missa en fästing i.

Karolina-H
0

Har kört på Seresto till mina hundar under ett antal år och har alltid varit jätte nöjd så kommer köra på det i år också

Codeavalone.blogg.se

andrea-w
1

Vi har ganska mycket fästingar och förra året använde vi Bravecto. Det fungerade hur bra som helst! Jag upplevde att vi hittade färre fästingar än innan dosen och de som väl följde med hem kröp antingen runt i pälsen utan att sätta sig eller så var de pyttesmå och stendöda. Plockade inte en enda stor blodfylld jäkel på hela säsongen. Kommer absolut använda det i år igen :)

taylor__lambert
0

Snart och snart, de är ju redan framme :p Jag kör på seresto, har kört på den enda sen den kom ut på marknaden, blir 3:e året för oss. Inte en enda fästing får han. Så ja, mycket nöjd.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

tillowin
1

Testade Bravecto förra året och jag är jättenöjd, så det kommer bli det i år igen.

Jag har en golden som badar konstant under sommaren, så det har varit ett himla meck med halsband och droppar tidigare. Har dessutom en gammal skruttig spaniel i familjen som dels har färstingsjukdom lite latent i kroppen, och som brukar ha ett sjå på sommarhalvåret - mycket päls, populär bland insekter, kliar och krafsar, och det har ofta känts som att han behöver ha ett halsband runt halsen och ett runt magen om man ska kunna få effekt… Och så lilla kooikern som inte brukar få så mycket, så jag brukar inte vilja ge så starkt.

Alla tre fick bravecto i somras, det höll i länge och det var så smidigt. De badade och härjade som de ville, och gammelspaniel var inte alls så irriterad i huden som han blivit tidigare så det skrämde kanske bort en och annan övrig insekt också. Plockade  ganska mycket krypande fästingar, men de enstaka som satt sig fast var ihoptorkade och döda när man hittade dem.

Petmade.se - Handgjort för hunden

[tk1971]
0

#7: Mja, här ligger snön kvar så jag tror att de är rätt stelfrusna fortfarande.

Men nu i veckan ska det bli mycket varmare väder så då blir det nog fart på dem, och då vill jag vara beredd.

taylor__lambert
0

#9 ja beror ju på vart man bor i Sverige förstås, men på många ställen har de nästan inte ens gått och lagt sig alls under vintern :p

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[AnimeV4]
0

Fy tusan för dessa små krypisarna! Skulle kunna stå ut med en mycket hårdare vinter (flyttat till Skåneland) bara för att få mindre av dem😟

Och jag som har noll koll på alla namn skulle uppskatta en lista på vad för slags medel det är. Spot-on, tabletter, halsband m.m😊

russin
0

Den lilla pyttesnö som fanns här, har precis försvunnit och både huggorm och fästingar är vakna nu…..och vi har ändå minusgrader varje natt  stort sett

Lona
0

Jag har kört med Scalibor sedan det kom, innan dess använde jag Exspot.
Tycker att Scalibor funkar bra, har fått ytterst få fästingar på hundarna under de år jag använt det.
Smidigare (och billigare) än Exspot och eftersom hundarna hittills inte fått några biverkningar så blir det Scalibor i år igen.
Funderade på Bravecto förra året men det är ju inte repellerande, det verkar funka lite olika med det där, en del hundar får inte med sig en enda fästing in medan andra dröser av dem även om de dör senare vid bett.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

russin
1

#13 - verkar väldigt olika ja. Här finns miljarder fästingar, men jag upplevde med Bravecto att dom fick lika få krypande fästingar med det som med t ex Frontline eller Scalibor. Utan medel är hundarna täckta av eländet.

Dock är jag lite inne på att variera lite med fästingmedel och kanske testa Nexgard i år - just för att inte bygga på med samma medel i kroppen ifall något skulle ske efter flera år.

Lona
0

#14, Jag har också funderat lite på det där med att variera preparaten för att inte riskera att på något sätt ackumulera skadliga ämnen i kroppen.
Samtidigt så tänker jag att om hunden har tålt ett visst medel tidigare och det har fungerat bra så kan det vara dumt att chansa på att byta…

russin
1

#15 - anledningen till mitt funderande, är att jag hört om flertalet som t ex haft Scalibor i flertalet år och helt plötsligt blir hunden dålig av det. Har hört om det med flertalet hundar och olika medel. Därav min fundering 🙂 Men hört ännu fler hundar som mått bra av samma fästingmedel i många, så det är ju bara en liten del som fått reaktioner så.

tulinia
0

På min veterinärklinik erbjuder dom vaccinering mot borelia för hunden. Har aldrig hört talas om det förut, är det någon som har provat? 
Jag är skeptisk till fästingmedel, men på en svart päls kan det vara svårt att se krypen. 
Jag vill inte stoppa några gifter på vare sig hunden eller mig. 
Bärnstenshalsband fungerar det någonting eller är det bara en myt?

Turast
0

Har aussie och collie och båda ska tydligen kunna vara känsliga mot "kemiska läkemedel", men vi kör på bärnstenshalsband och en hemmagjord spray. Både av den anledningen och att jag inte gillar att hälla på massa kemiska grejer på hundarna. Har fungerat super tidigare år men om de skulle få fästingar skulle jag självklart byta till något annat.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Zvintos
0

Tror det blir Bravecto i år på hanen, tiken kommer jag prova en sån där "tag" från catandog´s och se hur det funkar.

russin
0

#17 - det finns borreliavaccin till hundar ja. Fast å andra sidan är anaplasma lika vanligt, så fästingmedel behövs oavsett.

Lona
0

Ingen alternativmetod har funkat här, har testat bland annat bärnsten, hemmagjort hopkok och B-vitamin (som är den eventuellt verksamma substansen i Fixodida, betydligt billigare att köpa en flaska B-vit för häst än att betala ohemult mycket för en burk gammal torv/lera). Om man använder örthalsband (i synnerhet köpta utomlands) så tänk på att de inte är kontrollerade och ofta innehåller starkt irriterande ämnen som kan framkalla allergiska reaktioner, trots att det är "naturligt".

Hime
0

Har en hund som älskar att bada så det blir Bravecto i år igen. Var sjukt nöjd förra året då hon inte fick nån som satte sig & nästan inte tog med sig några in. 😃