Hundar som älskar vatten!
Jag vill få reda på mer om raser som verkligen älskar att bada. Har du en sådan ras, kan ni beskriva dess personlighet? Tack!
Jag har en Golden Retriver, hon är tokig i att bada, kastar sig i alla pölar och diken. Hon är lättlärd och villig att lära sig. Snäll men lite envis. Det är min tredje Golden. Älskar att pussa och pussas. Kommer och säger till när det är dags att gå ut. Då sitter hon och tittar på en, tills man reser sig upp och följer med. Hon känner av alla sorts känslor, om jag är ledsen sitter hon nära och tittar uppmärksamt på mig och försöker trösta. Är jag glad, då är hon glad. Verkligen en känslohund.
Jag har en Labrador Retriever, även om han inte är ett praktexemplar när det gäller att älska vatten.. Han tycker det är fine, men jag antar att jag är skadad från vår förra Labbetik, Milla. Hon satte ribban högt med sin kärlek till vatten.. Hon ÄLSKADE vatten och badade hela dagarna igenom sommaren, jobbade på helt själv med att simma och dyka efter tång som hon sedan la på stranden, och så ut igen. En vana hon fått sen hon observerat farmor och föräldrarnas krattande av tång när vi var små, för att vi skulle kunna bada.
Hon var en riktig liten arbetsmyra. Mamma brukar jämföra hennes energinivå med en Border Collie, trots att hon var sällskapslinjer, och sa alltid till mig när Benji, en jaktlabbe, var ung och galen att "tänk, Milla var minst tio gånger värre". Förevigt hungrig, Milla var expert på att smyga in i köket och sätta sig vid bordet utan att någon märkte. Hon snodde åtaliga mackor från folks händer genom åren.. Försvarade oss barn från allt ont och elakt, en gång morrade en hund mot mig och hon gick emellan med ett djupt morr och bestämt skall, trots att hunden var dubbelt så stor som henne. Hon visste när vi var ledsna och tröstade ömt, och kunde leka in i evigheten. Varenda vattenpöl skulle plaskas i, varenda ungt träd skulle ryckas upp ur marken, och varenda hund visste att hon var drottning i kvarteret. Sedan blev hon mamma när hon var fem år till tio underbara små valpar, som hon onekligen kände igen i de kommande tio åren.
Hon blev nästan 15 år gammal. Bilden är från 2011. Bless her soul, min älskling.