Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2031 ggr
tillowin
0

Hund i bil

Vi ska åka bil en längre sträcka med hunden i veckan, och har då fått låna svärföräldrarnas bil eftersom vi inte har någon egen. Det är dock ingen kombi, så jag funderar lite på hur vi ska göra med hunden. 

Jag tänker att hon kanske kan åka i baksätet, men i så fall måste hon ju sitta fast för att det inte ska vara livsfarligt (och olagligt). Jag har ingen bilsele, men tror ni att man skulle kunna sätta fast henne i den vanliga selen på något vis, så att det blir någorlunda säkert? (Har en stadig hurtta-sele som sitter bra, men den är ju knappast krocktestad förstås)

Eller är enda alternativet att i så fall att införskaffa en bilsele (som jag misstänker inte är alltför billiga….)? Hur åker era hundar, om det nu är någon som någonsin åker med hunden i bilar utan vettigt bagageutrymme? :P

Petmade.se - Handgjort för hunden

poodlelicious
0

En bilsele kostar bara 180 spänn.

tillowin
0

Va? Jag trodde de gick på typ 6-700 i alla fall… Haha, låter som att jag behöver läsa på lite 🤐

poodlelicious
0

De som är krocktestade kostar så mycket så du är inte ute och cyklar :) Jag provade en krocktestad men den var så stor och tung så det funkade inte på min tunna lilla pudel. Den jag har nu är typ som en vanlig sele fast det finns en rem som man fäster runt bilbältet. 180 kr på arkenzoo.

Lona
0

När jag har mammas bil så fäller jag baksätet eller tar ut det så får en bilbur plats men det beror ju på bilmodell och burstorlek (och hundstorlek)🙂.
Om det överhuvudtaget är möjligt att göra något liknande så kanske det finns någon bur du kan låna?
Hur stor är hunden?
Bästa bilselen är All-safe men den kostar därefter också, tror den ligger på från 600:- och uppåt beroende på storlek och inköpsställe.
Billigast brukar den vara på Zooplus.se .
Å andra sidan kan ni ju använda den i fortsättningen också om ni lånar bil eller får skjuts av någon.
Annars funkar säkerligen Hurttaselen lika bra som de billigare bilselarna, det enda är att du måste lösa fastsättningen. När jag har glömt att ta med All-safefästet så sätter jag helt enkelt ett vanligt, ganska kort spännband mellan säkerhetsbältet och selens koppelfäste.
Ha såpass längd så hunden kan lägga sig ner men inte mer.
Att man sätter det i bältet och inte bältesfästet gör att hunden får mer flexibilitet, om man smäller så låser ju bältet, såvida man inte har en väldigt liten hund möjligtvis.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

LinaK
0

#1 Vilken sele är det som kostar så lite?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

tillowin
0

#4 det är en golden, och jag tror tyvärr inte det går att knöla in en tillräckligt stor bur, annars hade det ju kanske varit bäst. 

Jag har i och för sig funderat på att skaffa en bilsele just för såna tillfällen tidigare, men hittills har vi alltid haft tur och kunnat låna kombi så det har inte behövts. Jag tänker ju också att en icke-krocktestad sele borde väl vara ungefär detsamma som den selen hon redan har, sen om det räcker vet jag inte… Nog för att hon är ganska smal, men en golden är ju lite stort att få i nacken om nu olyckan skulle vara framme!

Lona
0

Sitter hunden lös om ni lånar en kombi? I så fall är det sannolikt säkrare att sitta i en bra bilsele så det är inte en helt dum investering.
Jag har faktiskt använt min mer än jag trodde, skaffade den till husbilen men den är bra även vid andra tillfällen 👍.
Dock förstår jag om den blir klumpig på en väldigt liten hund, den är rejäl på alla sätt och vis. På min jaktlabbetik sitter strl M som en smäck.

Hildgrim
0

En vanlig sele eller en billig icke krocktestad bilsele hjälper nog bara om ni kryper fram. Då sitter hunden säkrare på golvet på passagerarsidan. Investera i en allsafe sele. Det är alltid bra att ha om såna här situationer dyker upp. :)

Maleficum
0

Här finns en del videos på när de testar olika bilselar för hund http://www.centerforpetsafety.org/test-results/harnesses/2013-harness-crash-test-videos/ Det visar också att det bara är ett ytterst fåtal selar som faktiskt funkar (flera går till och med sönder) En sammanställning av testerna http://www.scribd.com/doc/249293894/Pet-Safety-Center-for-Pet-Safety-dog-harness-crash-test-results#fullscreen . Vet att jag läste ett annat testresultat för ett bra tag sen (kan tyvärr inte hitta det igen) och där blev endast en sele helt godkänd (minns inte vad den hette men den fästes både med bilbälte och i de säkerhetskrokar man sätter barnstolar i) och endast en annan som blev nästan godkänd och det var allsafe selen, varför den inte blev helt godkänd var pga fästanordningen att den blir för lång, däremot om man fästa bilbältet direkt igenom selen så räkna dem den som godkänd.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ambrose
0

Jag tycker att ni bör skaffa en Mim Allsafe bilsele. Krocktestad, och visst, den kostar en del, men det är betydligt dyrare och mer smärtsamt att behöva köpa ny hund ifall olyckan är framme. En ordentlig bilsele kan ni ha hela hundens liv framöver, så passa på att investera i en sådan :) De är dessutom väldigt ordentliga och komfortabla, så ni kan ha det till annat än bara bilen :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

poodlelicious
0

#5 Den heter Karlie. Skillnaden mellan den och en vanlig, förutom att det finns en fästanordning för bältet, är att den har en spärr i alla knäppen. Man trycker på en röd knapp så är knäppet låst. Jag hade gärna haft en allsafe men den vägde typ lika mycket som hunden så det blev inte bra.

TjockaBerta
0

Nu har ts en större hund så selens vikt är inget problem. Min dvärgpudel har all-safe och det fungerar utmärkt.

>>>Malum domesticum<<<

Fisherling
0

Har för mig att jag läste någonstans att typ inga bilselar är krocktestade?

[Forest]
0

Ska du skaffa sele så kan jag varmt tipsa dig om den krocktestade selen all-safe, vi har den till våra (två toypudlar på 3 kg och dvärgpudel) Är det så att ni ska åka och inte vill köpa dyr bilsele så skulle jag personligen köpa ett löst fäste som brukar finnas i zoobutikerna för att sen ha den selen ni redan har,  billigare tror inte jag ger samma trygghet iaf så just därför :)

13  http://www.zoo.se/varumarke/allsafe_mim

tillowin
0

Jag ska ta en sväng till djuraffären idag och se vad de har att erbjuda! Har de Allsafe hemma så blir det kanske en sån ändå, att den ev. är klumpig gör nog inget på en så stor hund (tänker att det snarare är bra om den är rejäl  med breda remmar)

När hon åker kombi sitter hon antingen bakom lastgaller eller i bur, och det blir definitivt en kombi när vi så småningom har råd att köpa bil ;)

Maleficum
0

#13 Om du kikar på mitt tidigare inlägg (#9) så ser du några av de selar som är testade . Däremot är det i princip ingen som klarar testerna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Forest]
0

15 hoppas ni hittar någon passande :)

Zadeira
0

Vad säger lagen egentligen? Som jag fattat det ska hund sitta fast och inte vara lös i bilen, men jag har funderat kring det där om vad som "räcker". Räcker det rent tekniskt sett enligt lagen att jag binder fast hundens koppel så att han inte är lös i bilen. Eller måste man ha en sele som är godkänd enligt vissa krav? Nu förstår jag ju också att man inte binder fast hunden i ett halsband, men skulle det enligt lag räcka med en vanlig promenadsele som man fäster i bältet med en sån där bältes-clip?

Nu vet jag många som till och med kör med hunden lös i bilen och som aldrig blivit bötfällda för det trots upprepade stop av polis. Jag är på jakt efter en billig sele att ha i bil de fåtal gånger min daghund och jag åker bil med mina föräldrar för jag vägrar ha hunden lös av många anledningar, men känner att jag gärna vill ha en sele så att han i alla fall sitter fast i bilen. Vid krock kan man nog inte räkna med varken det ena eller andra, men känner att lagen vill jag i alla fall följa och ha hunden säkrad på ett godkänt sätt.

Lona
0

#18, Det finns, såvitt jag vet, inga speciella lagar eller förordningar som bestämmer hur hunden skall sitta fast utan hundar går under samma kategori som annan last - och den skall vara säkrad.
Den lagen handlar alltså inte om hundens säkerhet utan är för att skydda förare och mänskliga passagerare från omkringflygande föremål vid tvära inbromsningar eller en krock.
Med andra ord så skulle du i princip kunna sätta fast hunden i halsbandet, ja (vilket som sagt INTE är en lämplig lösning).

Däremot finns det lagar/förordningar om burstorlek, hur länge hunden får vistas och transporteras i bil och så vidare.

Zadeira
0

#19 Då har du uppfattat det precis som jag. Givetvis är det önskvärt att hunden är säker också i den mån det går, men om man då åker så sällan som jag gör så får man anse risken som liten och då räcker det att köpa en billigare bilsele så att hunden i alla fall är säkrad.

poodlelicious
0

#18 Lagen är skriven för oss människor. Anledningen till att hunden måste sitta fast är för att den inte ska flyga omkring och skada oss människor. Hundens säkerhet är helt ointressant om man bara ser till lagen.