Valpfrågor
Hej på er! Jag vet att det finns tusentals trådar om valpars beteende, men det känns alltid skönt att få formulera sina egna frågor och funderingar. Så jag hoppas ni håller till godo. :)
Jag har nyligen hämtat hem en whippetvalp, och även om hon inte bott här så länge ännu är det är väldigt viktigt för mig att det blir rätt från början. Så här kommer lite frågor. De kan verka väldigt basic, men det var länge sedan jag hade en valp. :)
Hur gjorde ni med vila/lek? Hon är väldigt pigg och springig, och jag vill gärna att hon tidigt ska lära sig att koppla av och att när jag tar det lugnt och leken är slut så ska hon med lugna ner sig. Just nu så hoppar hon hysteriskt upp i mitt ansikte och biter/slickar när jag sitter still eller lägger mig ner i för att sova. Om jag, som många hundkunniga sagt till mig, lugnt och bestämt håller fast henne, pratar lugnt med henne och klappar/kliar henne samtidigt försöker hon oftast krångla sig ur greppet, gnyr och verkar nästan få panik. Ska jag ändå hålla fast henne så? Jag är orolig för att hon ska tappa tilliten till mig om jag tvingar henne. Hur hjälper jag henne bäst att varva ner?
Hon tappar lätt fokus. Somnar hon eller ligger och gnager på ett ben så reagerar hon direkt om någon annan kommer gående, om nån kommer ut från toan eller vad som helst. Då vill hon dit och hälsa. Hur kan man "bryta" detta?
Hur vänjer man tidigt av med hoppande? Hon är ju överexalterad när nån kommer, och hoppas som en tok. Är det bara att ignorera och belöna när hon lugnat sig, eller finns det något annat knep?
Kommer komma på många fler frågor de kommande veckorna. Alla här inne vet ju hur den första, skälvande tiden är…X)
Tack på förhand!
Jag får väl säga att köp gärna boken I huvudet på en hund av Bruce Fogle. Han är ruskigt bra. Bästa boken jag läst. Sen har jag ju läst Cesar Millan som många kommer påpeka är dåligt, men man behöver inte ta efter allt. Vad som fungerar på en annans hund kanske inte fungerar på din. Man måste läsa av många olika författare och se vad som fungerar. Jag har läst många olika hundtränares böcker och plockat ut de som fungerar på just min hund och för mig själv.
Hur frågan är väl, hon är fortfarande valp. Inte ens ett barn kan hålla fokus för länge. Men med rätt motivation så kan dom det. Det är bara att hitta vad hon blir motiverad av. Kanske små morotsbitar under träning? När hon tappar fokus. Ignorera tills hon visar fokus igen och beröm. Man måste lära snabbt att det inte är ok att hoppas och bitas osv. Om hon är jobbig så ha alltid ett halsband på så att situationen går att kontrollera, men det mesta ska egentligen kontrolleras med kroppsspråk och röst. Hårt nej. Bitande har jag lärt mig att man ska trycka ner tungan och ha testat teorin vilket ledde till ett snabbt resultat. Många jag känner säger samma om denna metod, men jag vill mestadels gå på kroppsspråk och röst.
Hoppandet på människor. Det är egentligen, ignorera och vända ryggen till. Det är vad jag fått lära mig och det är det som fungerat på våran hund vi hade. Hon slutade rätt snabbt med hoppandet efter detta. Vi lärde henne istället ett tecken då många inte kan acceptera att man får hundar att sluta hoppa på en. Vissa tycker ju tyvärr att detta beteende är gulligt. Så när vi ville att hon skulle hoppa upp på oss klappade vi på magen och lärde även våra gäster detta. Fungerade superbra. Alla de som ville att hon skulle ställa sig på två klappade på magen. De som inte ville gjorde det inte.
Man kan ju träna passivitetsträning, med att hon behöver inte alltid bry sig om ingen ropar hennes namn. Kolla lite på sådana övningar och testa dig fram. Våran hund var med sådan och jättestressad på grund av detta. När vi märkte hon höll på för mycket så förpassade vi henne till korgen. Sen efter ett tag ropade vi på henne och berömde när hon kom. Hon lärde sig snabbt detta att vi ropar om det är något och hon slutade stressa runt efter ett tag.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Jag tycker inte du ska hålla fast henne och klappa henne för att hon ska lugna sig. Om du klappar kan hon tolka de som att hon gör rätt Vad händer om du bara ligger och ignorerar henne? Kan du kanske vänta tills hon tröttnar (för att hon inte får någon respons) och när hon coolar ner och tar det lugnt, då kan du ju klappa och berömma? :) Hoppandet tror jag är viktigt att man är konsekvent, att man verkligen inte tillåter hoppandet alls, antingen ignorerar eller säger nej, beror på vad om passar dig och vovven, men kanske inte lära in något sånt trix som #1 förens vovven verkligen vet att hoppande inte är ok, FÖRUTOM när den är är inbjuden ^^
#2 Precis som du säger. :)
Att hålla fast kan egentligen trigga det är ju därför man ska använda röst och kroppsspråk. Mycket viktigt. Att klappa en stressad hund är som att uppmuntra. Att plocka upp en hund när den skäller, ja det ger andra signaler som bara får hunden att tänka att det är verkligen något att skälla och vara rädd för. Då förvärras allt. Det fungerar på människor men hundar är inte människor därför är det bra att ha böcker om hundens kroppsspråk och hur en hund tänker i olika situationer. Därav föreslog jag min bok. Den är toppen. Har även för mig att i slutet av boken finns beskrivning hur man går till väga steg för steg med vissa moment. 😎
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Låter bra, jag kanske också borde läsa den, det är ju inte så himla många månader kvar för mig innan det blir valp hemma! ;)
Jag kan tipsa dig att läsa Eva bodfäldts "kontaktkontraket" en otroligt bra bok om positiv förstärkning och gav (iallafall mig) många svar på alla möjliga dilemman man möter som hundägare. Tycker hon har en väldigt sund syn att se på hund och hundägare, att man är kompisar och ska skapa en bra relation och ett starkt band med sin valp/ hund.
Kompisar är bra så länge du är ledare och visar din hund att du tar problemen och vet vad en ledare bör veta för att leda sin flock.
#5 Ska kolla upp denna bok också men jag hoppas hon har en sund inställning till ledarskapet som en hund behöver. Jag är lite skeptisk när du bara skriver att man ska vara kompisar.
Klart man måste vara tydlig i ledarskapet och uppfostran. Dock tycker jag inte att tydlighet och den här "alfagrejen" är samma sak. Tror man tjänar på att skapa ett starkt band och bra grundrelation genom att leka mycket och ha kul tillsammans med hunden och inte fokusera så himla mycket på att man "måste visa vem som bestämmer" så kommer den med träning (såklart) lyda och lyssna på dig för att den vill det, komma till dig för att det händer roliga saker runt dig och inte för att den är rädd för dig. #6
Tack för alla bra svar!
Vad gör/gjorde ni med er valp på dagarna? Förutom lekandet, kissandet och sovandet? Jag tänker att jag vill gärna att hon ska förstå att allt inte" kretsar "kring henne, hon är en del i "flocken" men ingen huvudperson. Jag går runt och gör allt jag brukar göra. Lagar mat, sitter vid datorn, läser osv, och låter henne sköta sig själv. Hon är ju med, och jag har mer koll på henne än vad hon märker, men jag pratar inte hela tiden med henne och jag ger henne ingen uppmärksamhet när hon försöker få mig att se hénne. (Om det inte är lektid dvs. ) Ibland blir hon lite gnällig och gryn innan hon kan slå sig till ro. Antar att det är normalt. För en kan ju inte ge 100 uppmärksamhet till en valp dygnet runt? Känns bara så elakt att ignorera henne. X)
En hund ska aldrig vara rädd för sin ägare. Då har ägaren gjort fel och förstått fel ang ledarskap. Om man måste inte, man ska va ledare för att hunden ska må bra. Man måste kunna ledarskap rätt för att det ska bli rätt. Precis som en vargflock. Det är där de kommer ifrån det ska man inte glömma.🙂
Grattis till din valp! Jag förstår dina frågor, är också inne på min första valp, Felix 4.5 månader gammal!
Mitt tips till dig är att läs mycket, dela allt du läser på hälften och följ din magkänsla med resten.
Alla som du möter har åsikter om hur man ska "uppfostra" en valp. Vad får den göra, vad får den inte göra osv..
När det gäller konsten att koppla av, hur länge har ni haft valpen? I början av sitt liv var valpen aldrig ensam, hade alltid sina syskon runt omkring. Om Felix låg och sov och jag gick från ett rum till ett annat så följde han efter mig som en svans. I början när han sov så lämnade jag inte rummet för att han skulle få sin sömn.
Men dom slutar med det efter ett tag, när dom känner sig tryggare med att du inte försvinner. Numera går Felix och lägger sig i vardagsrummet medan jag är i köket, det är ju där soffan finns ;)
Att få valpen att koppla av, passivitetsträning kommer också i stora drag att komma av sig själv. Men det är självklart också en sak som är otroligt bra att träna på. Att hunden ska kunna sitta lugn på ett tåg, buss, bankomatkö är viktigt.
Börja med att träna små grejer, valpen får inte sin mat innan hon kan sitta lugnt och vänta, valpen får inte gå genom ytterdörren innan hon kan sitta lugnt och vänta. I början kan de räcka med att de tar de lugnt i en sekund, men då får du vara snabb att ge belöningen i den sekunden.
övningen "lugna händer" har fungerat bra på Felix. Han sitter eller står mellan mina ben och jag lägger mina händer på hans bringa. Jag pratar inte med honom, jag klappar inte, jag tittar inte på honom. Jag bara har mina händer löst på han. Om han försöker gå ökar mitt tryck, är han stilla så är det inget tryck alls. Det funkar bra för oss, mina händer har blivit en signal för honom att nu ska vi vara lugna.
Hoppandet har jag inga bra tips för, vi har en studsboll här hemma ;)
Men i slutändan lyssna på din magkänsla, hur vill du träna? Vad tycker du är viktigt? Vill du ha en glad och lycklig hund som följer vissa regler så kommer du att hitta ditt sätt. Hitta en instruktör som har samma "tänk" som du har och gå en valpkurs, men samma sak från valpkursen, sålla. Allt kommer inte att passa din valp. Desto fler olika sätt du lär dig att träna en hund, desto större "valmöjlighet" har du när du ska hitta just erat sätt!
Lycka till!
#8 lek lek och lek. Börja träna i leken. Sitt, ligg, stå, stanna, tassen, loss. Ha roligt. Kramas, brottas. lär valpen vad hon heter, träna inkallning.
En viktigt sak som är bra redan från början som jag glömde nämna i inlägget ovan är - Vänj valpen med att du tittar på tänder, klipper klor, pillar i pälsen, tittar i öronen.
Du får en bra kontakt med din valp, samtidigt som hanteringen i framtiden blir lättare.
Hahah å vad jag känner igen mig i det du skriver. Nu i efterhand så saknar jag min lilla mini valp (har en unghund nu som håller på att upptäcka allt annat förutom matte). De är små och du är dens nya förebild och trygghet, de gillar att få din uppmärksamhet genom lek kärlek och kontakt. Min var väldigt bitig som valp så jag blev ibland tokig på hur ont det kunde göra att leka eller gosa med honom. Jag gjorde så att jag lekte med honom för att sen ställa mig och diska, sätta mig vid bordet och helt enkelt låta honom gå ner i varv innan leken börja igen, om han hoppade gnydde eller nafsa så ignorerade jag det . Om man tränar att passivitet leder till nått positivt ( ex leken fortsätter, jag får min mat, en godis) så faller bitarna på plats tillslut men det tar tid:) att de springer efter ljud och inte riktigt kan koppla av är rätt vanligt vad jag hört, min var / är lite så fortfarande, delvis lugnar de ner sig med åldern men man kan också öva in ett stanna för att utnyttja det. Med min kille så övade vi in att han ska stanna på övervåningen när vi kommer hem ( bor i radhus med en dörr och sen en trappa upp till rummen). Om de hoppar så vänd ryggen och hälsa först när valpen lugnat sig och har tassarna på marken. passivitet leder till nått possitivt! Med tiden kan du kanske lära valpen klickerträning? Det är enligt mig mycket lättare att lära hunden ett önskat beteende Genom klickers. Valpar har riktigt mycket energi och min började sova mer när han blev uppmot 4-5 månader än när han var mini! Jag gjorde det jag alltid har gjort, tvätta, kolla tv, passa på att dammsuga så han fick se en sån också. Absolut såg jag till att lära känna honom och ta med honom på dagliga äventyr med nya saker att se men att 'koppla av ' kunde inte min stava till haha. Att hålla fast så de somnar? Hmm tror jag gjorde det en gång då han var riktigt övertrött under julen, då tyckte vi alla att det var bäst om john blund tog över. Annars har det med tiden löst sig, monsterryck är ju vanligt och min flög runt som en galning på kvällarna för att avsluta med en härlig pöl i sängen. För oss underlättade det att ta undan alla leksaker , ibland minska ytan genom att gränsa av vissa rum och inte ge honom någon uppmärksamhet. du kommer nog finna en balans i det och det gäller att testa vad som passar just din valp:) lycka till och grattis till din nya vän!