Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1054 ggr
Hogwarts
0

Stor och liten hund

Hur är det för er som har både stor och liten hund? Förstår den stora hunden att den måste vara försiktig med den lilla? Vågar ni lämna dom ensamma hemma?

Fridaaaa
0

Vi lämnar vår SB med våra småhundar hemma :) Inte ett dugg orolig.
Och ja hon vet att hon ska vara försiktig, sedan kan ju saker hända ändå men hade aldrig skaffat liten hund om jag inte vetat att det fungerar :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thea_thea
0

Förstår den stora hunden att den måste vara försiktig med den lilla? 

Nej!

Vågar ni lämna dom ensamma hemma?

Ja!

TjockaBerta
0

De leker våldsamt men det är halvportionen som bestämmer. Jag har inga problem att lämna dem ensamma. Dessutom är den större otroligt snäll.

>>>Malum domesticum<<<

[Nalle-]
0

Jag har också en stor och en liten. Den större växte upp med den lilla och leker överlag hyfsat lugnt med småhundar - men man får ha lite av en tumme i ögat på honom så han inte blir för i gasen. Den lilla börjar bli lite äldre så jag vill inte alls att den yngre ska vara hårdhänt med honom. De är ensamma hemma tillsammans utan problem, de sover mest då.

tillowin
1

Den stora förstår inte nej, men den lilla ser till att tala om det klart och tydligt och styr samvaron med järntass 😉

Petmade.se - Handgjort för hunden

Lona
1

Vi har fem labbar och en borderterrier, tur att terriers är tåliga…😛
Till vardags är det inga problem men när de leker, oj, oj, oj!
Nu är det förstås väldigt ofta terriern själv som drar igång det hela ute på tomten men det blir ganska tufft och hårdhänt fast det ser (och låter) ofta värre ut än vad det är.
Dock kom de två yngsta labbarna springande med vad jag trodde var en leksak mellan sig häromdagen, det visade sig vara borderterriern 😮. Han var dock på't igen så fort de släppt. En labbemun är kanske inte så illa mot en grävlings.
(Och nej, de brukar inte få leka hur vilt som helst med terriern.)

Hade tidigare en isländsk fårhund på 9 kg + en rhodesian ridgeback på 32 kg. Ingen pytte- eller jättehund kan man tycka men det gick illa i alla fall.
Den stora råkade sätta sig på den mindre så illa att islandshunden pajade ett korsband i knät, fick ett skevt bäcken och en spricka i lårbenet.
Det var dock extrem otur, Raskva måste helt enkelt legat med benet helt skevt under sig på något vis.

Ja, våra hundar är tillsammans när de är ensamma, nu när vi passat en pyttehund (chihuahua x dvärgpinscher) så har den dock fått vara i ett annat rum när vi lämnat hundarna.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JoannaLi
1

Jag har en labrador, och han sköter sig ursnyggt med t.ex. grannarnas chihuahuor. Tycker att de är underliga små leksaker som rör sig, men förstår att man inte kan ta i för mycket. Skulle absolut kunna lämna dem ensamma.

Catta-
0

Har en på 23kg och en på 4-5kg. Den stora vet inte att hon är stor.. Hon kan inte leka med den lilla utomhus utan springer bara över henne.. Inne går det bra och de kommer överens fint. De kan vara ensamma tillsammans

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Sugar Mist
0

Haft en aussie på 30kg tillsammans med en dvärgpudel på 6kg, funkade bra. Han låg på rygg medan hon sprang och slet i öron och päls på honom, inga problem att lämna dom ensamma för dom låg bara och sov.

Border Collien skiter fullkomligt i dvärgpudeln, inga problem att lämna de heller

-

Mysisa
0

Vi har en ganska stor schäfer tik och fem st prazsky krysarik (och två katter) hemma. Schäfern förstår väldigt bra att hon måste vara försiktig med småttingarna. Min dotters prazsky går inte ihop med schäfern alls och dom ryker ihop så att det blir slagsmål ibland. Men stora starka schäfern är tom försiktigare när dom ryker ihop påriktigt än vad småttingarna är när dom leker. Vi lämnar inte alla i samma rum oövervakade om vi lämnar hemmet just på grund av att min dotters hund inte ska attackera schäfern utan att vi finns o kan gå imellan. men vi brukar se till att det är minst två hundar i samma rum för sällskapets skull.

minavitas.wix.com/kennel

[Forest]
0

Gå efter magkänslan är mitt tips känns det bra så ser jag inget hinder. Hundar ser varandra inte alltid som tryggt sällskap som dom ser oss tvåbentingar som, vissa trivs bättre vara lämnade i ett rum än ha hela hemmet att vara i. 

Vi har ingen stor hund.

tillowin
1

Hahahaa #6, bilderna jag fick upp i huvudet av två labbar som glatt kommer bärande med en missnöjd liten terrier 😂måste älska retrievers ibland alltså 😃

Petmade.se - Handgjort för hunden

ipopuma
0

Första frågan. De läser ju av varandra och de förstår ju varandra. Och den ena vill inte leka och bar ha det lugn och ro och de accpetera de andra det och den andra vill leka skulle det bi för intim får hon ju säga till och då får de ju acceptera det.

Ja vi lämnar dem ensamma. Ser inte skillnaden att lämna två små/stora hundar tsm än en stor och en liten

[Forest]
0

13 Är du helt säker? Fd grannen lämnade sin jrt och sin amstuff hemma, när hon kom hem var jrt svårt skadad och gick inte rädda.  Dom hade inte haft ett gnabb innan vad som utlöste det visste hon inte men hon antar att jrt ville ha sin bädd i fred och det smällde till redlöst.