Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1522 ggr
TypisktMaria
0

Okontaktbar utomhus

Har en omplaceringshund på snart 2 år och han ( okastrerad) har redan haft flera ägare innan mig. Dock verkar de tidigare ägarna inte försökt uppfostra honom speciellt mycket ute, så jag har en del att göra nu.  Jag har haft honom i lite drygt 3 månader och jag har fortfarande inte fått honom att lyssna  speciellt bra på mig utomhus. Har försökt med kontaktövningar med godis men godiset är han inte alls intresserad av utomhus utan allt runt omkring är så mycket intressantare.  Har försökt träna inkallning i rasthagar men han lyssnar kanske 1 av 20 ggr där.  Inomhus lyssnar han hur bra som helst, men här är det ju inte heller en massa dofter från andra hundar.  
Har även försökt med skvallerträning men ser han en annan  hund eller ett barn, så blir han helt okontaktbar ( vill inte ha godis heller) och vill bara springa fram till dem. Till hundar Skäller/gnäller han på och varje gång han inte får hälsa på hundarna som vi går förbi så kastar han sig framåt och vill kuta därifrån så fort som möjligt. Har även läst här att man ska vara "den roliga" så har gått runt i skogen och låssas gräva fram godis, han kommer fram ibland men är inte alls intresserad av godiset. Någon som har erfarenhet av liknande problem?

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

Hogwarts
0

Har du testat med leksak? Om han är intresserad av det.

VildaVittra
0

Har du provat att belöna med riktigt rolig lek, där du också hoppar och studsar?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

TypisktMaria
0

#1 : Glömde visst att nämna det, har testat många olika leksaker men han är inte speciellt förtjust i någon :/  Enda gångerna han tycker leksaker är kul är när man duschat honom . Räcker med att man tvättat hans tassar i badkaret då kan leksakerna vara lite intressant :P

Följ oss på

TypisktMaria
0

#2 Har testat det också, funkar när vi möter barn men inte när vi möter hundar :/

Följ oss på

Hogwarts
0

Har du testat att få honom att sitta ner tills den andra hunden passerat? Det funkade för mig och min hund, och sen med tiden blev han mer kontaktbar.

TypisktMaria
0

#5 : Får försöka, dock känns det som att alla hundar jag möter gör det ( och de har alltid mycket bättre kontakt med sina hundar, så de sätter sig på en gång), är inte risken stor att båda sätter sina hundar ned och ingen kommer nånstans? xD

Följ oss på

Hogwarts
1

#6 De andra kanske gör det för att underlätta för dig? :)

taylor__lambert
0

Har du testat dogparkour? Det hjälper inte på en gång vad gäller möte av männiksor/hundar men däremot bygger den upp en väldigt bra relation mellan hund och förare vilket jag tycker ni borde satsa mest på just nu, sen kan de övningarna även användas för att klara möten med annan hund/människa.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

ipopuma
0

Börja med tinysteg? Om han lyssnar bra inne gå närmre hallen. Sedan ha en öppen dörr. Sedan flyttar du ut en bit och sen längre o längre ut. Vrt inte hur du bor men då tar du ju allt pö on pö

TypisktMaria
0

#7. sant! så långt har jag inte tänkt haha xD

#8  Det har jag inte testat alls! Han gillar att hoppa upp på stenar osv iallafall :P även fast han inte direkt stannar kvar längre än någon sekund :P  Har du tips på några lätta övningar? :) eller någon bra sida där man kan läsa mer om det? :D

Följ oss på

TypisktMaria
0

#9 Jo vi håller på o tränar i trapphuset just nu :P det går riktigt bra, han drar dock i kopplet , men han klarar av att sitta ned medan jag går några steg ned, dock tar han det inte direkt lugnt när man säger att att han kan komma. Då är det 0-100 på 1 millisekund typ xD

Följ oss på

Hogwarts
0

Dogparkour är jättekul! Tränar det med min hund och när jag säger ''upp'' blir han jätteexalterad och springer till den saken han ska hoppa upp på.

taylor__lambert
0

#10 du kan bland annat gå in på hundparkour.ifokus, där finns många tips på övningar om du klickar på "utmaningar". Eller kolla på andras bildtrådar för att få inspiration! Det finns också lite introduktion på hur man kan börja.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

TypisktMaria
0

#10 Tack så mycket! Ska genast kolla in det! :)

Följ oss på