Bil och hund
Jag går i körkortstankar och undrar hur ni andra har era hundar i bilen?
Helt lös (som jag sett vissa hunddagishundar får vara, ska inte säga vad jag tycker om det), i bur eller med speciell bilsele? Funderar på att isf skaffa en bilsele kanske då jag vill ha en kortare bil. Har en bilbur men den skulle nog inte få plats om jag vill ha en viss typ av bil. Är sele någorlunda säkert vid ev krock, vad säger ni?
Hunden måste vara bakom lastgaller, bilsele eller bur enligt lag
Jag har lastgaller till vår stora, och bur till de små :)
Ska man ha bilsele, rekommenderar jag allsafe, bara den och en till som är krocktestad :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kompisen kör med bilsele då det underlättar om hon skulle använda annan bil eller likn Går att använda på bussen oxå då om man nu önskar det 🤪
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Sele kopplad till bältet, funkar utmärkt.
I min bil (Citroën Berlingo) så har jag en rejäl hundbur i bagaget. Lånar jag någon gång mammas bil ett längre tag/för att köra en längre sträcka så går det att fälla baksätet och få in buren där med.
Annars har Nikka en Allsafe-sele som jag främst skaffade för våra husbilssemestrar men som givetvis även är bra om man åker med någon annan eller när hon löper och inte kan dela bur med pojkarna.
Allsafe är dyr men krocktestad, frågan är väl hur bra det går om man smäller på motorvägen - men utan sele eller bur hade det förstås slutat illa i vilket fall.
Dessutom handlar det inte bara om hunden; jag vill inte ha ett ton labrador i nacken vid en krock!
Zooplus.se har bra priser på Allsafe 👍.
Kör jag mina daghundar så sitter de ofta i en vanlig hopfällbar bur vilket inte är säkert alls men hindrar dem från att skutta omkring eller bita sönder något.
Tycker att det är upp till deras ägare; antingen får hundarna stanna hemma om jag ska någonstans eller så får hon själv sörja för en säkrare bur/sele.
En fördel med bur är dels att den skyddar bilen någotsånär och dels att man kan ha bakluckan öppen utan att hunden hoppar ut.
Jag avråder från lastgaller + grindar bak, har en vän som voltade på motorvägen varpå sidorutan bak krossades och hunden hoppade/flög ut. Det gick bra, men vilken mardröm att ha sin chockade hund springandes på en 120-väg…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Fast hundselen verkar kopplas till bilbältet. Verkar det som att den skulle hålla emot vid en krafig inbromsning?
Jag har en liten hund som har en särskild bil-sele som är kopplad till bilbältet.
#5 Selen vi använder sitter fast i den grejen man fäster bältet i, så håller lika bra för hunden som för en människa som skulle vara bältad där.
Heter det De eller Dem?
#5, Ja, Allsafe sitter fast i bilbältet vilket gör att det blir flexibelt för hunden att röra sig - krockar man så "låser" ju bilbältet automatiskt. Selen är rejäl och jag tror att den skulle hålla även för en ordentlig krock men jag vet inte hur HUNDEN håller, om den kan knäcka bröstbenet eller något kanske? Dock skadas den ju även i en bur om man krockar illa. Det är väl mest halvallvarliga krockar både burar och selar funkar för kan jag tänka mig, folk dör ju också om det vill sig illa, trots bälte, airbags och andra säkerhetsåtgärder.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Så det låter som att jag skulle kunna göra så, köpa tex Allsafe selen. 🙂 Men bör hunden åka bak eller fram då? Och sitter de stadigt på ett bilsäte, visst lutar bilsäten lite bakåt och hursomhelst?
#8 BAK. Det är mycket säkrare för hunden.
Det finns ju lite olika sorters bilselar, min kompis har en sådan vart det sitter som en sele på hunden som då har en sorts koppel/krok man sätter fast i bilselen efter man har knäppt fast bilselen som man gör om man själv ska sitta där. Dom kan ju inte hoppa ner på golvet och så, men dom kan ju lägga sig, stå, sitta och vända/röra smått på sig :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Jag skulle i alla lägen försökt ordna med en bra, krocktestad bur. Är det en liten bil går det ofta att fälla sätena bak så att det blir helt platt. Tänk också på att kolla säkerheten på själva bilen, hur bra den klarat krocktester osv. Folksam har bra statistik över sådant.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Har bilsele som kopplas till bältesknäpparen till min 3,5 kgs hund som är väldigt trygg i bilen och ligger ner hela tiden och det funkar hur bra som helst för oss. Hade jag haft en större hund eller en mer stressad hund som skulle vara mer benägen att försöka röra på sig så hade jag haft en hundbur istället. Men en bilsele är ju alltid bra att börja med så får du se vad som passar dig och din hund bäst :)
Har en skåpbil med dubbelbur i bak. Dock har jag även en sån där bilsele ifall jag blir tvungen att ha en hund fram på passagerarsätet, men det är inget jag gillar
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.