Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1628 ggr
Dinas
0

Rashjälp?

Tar gärna emot tips och hjälp i sökandet efter den rätta rasen. Har en del olika önskemål men kan tänka mig kompromissa, det absolut viktigaste som jag är ute efter är en hund som har viljan att vara nära och enkelt skall gå att lära vara lös i olika situationer samt vara öppen och glad i andra människor och djur. Mängden pälsvård har ingen som helst skillnad så länge det inte är en trimhund (som skall ryckas). Hunden bör uppskatta närhet och kel och vara samarbetsvillig, jag vill träna en del hundsporter, främst lydnad, freestyle och agility, troligen främst honbynivå, möjligen tävla om det fungerar bra. Agilityn kan jag dock prioritera bort ifall det inte passar hundens fysik, men rasen i övrigt passar mycket bra. Det får inte vara en ras som är känd för att kunna ha rädslor, vara stresskänsliga, skälliga m.m. En mycket stabil hund är jag ute efter, som man kan ha med sig lite överallt. Är mycket intresserad av en Golden retriever, sneglat lite på storpudel och Bearded Collie, har du någon av dessa? Berätta om dem! Beardisen är jag dock osäker på om den blir lite för aktiv, hur mycket kräver de? Någon ras jag missat?

Achatina
1

Tänkte på storpudel (alt mellanpudel) när jag läste din text. Finns säkert andra raser som är mindre vanliga som skulle passa.

CayKantos
0

Tänkte oxå pudel 😃

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[linda1989]
0

Japansk spets skulle passa om du vill ha en lite mindre. Min är inte alls skällig, skäller inte ens när grannarnas hundar skäller =)

Dinas
0

#3 Spetsar är inte av intresse, de faller mig inte i smaken och passar nog inte riktigt in på mina kriterier. Det får gärna vara en hund åt drt större hållet.

[Giiisella]
0

Någon spaniel?

Dinas
0

#5 Hittills har jag inte riktigt fallit för någon, den kommande hunden får inte vara för flamsig och allt för energisk/ivrig, vilket jag ofta upplever spanielarna som. Många spanielar skall ju också trimmas.

[Giiisella]
1

Ok 😊 Golden retriever som du skrev verkar ju annars oxå stämma in på vad du söker. Har ingen erfarenhet av dem själv, men de jag träffat verkar vara lugna/stabila, familjekära, men ändå lite liv i om man vill träna och så ju 😊

ipopuma
0

Av det jag har sett av beardisar skulle jag inte rekka dem till dig då du söker en stabil hund. Att de är för aktiva skulle jag inte vara rädd för. Tror golden generellt har mer krut i baken.

Lona
1

Instämmer med #8, beardisar är väl inte direkt välkända för sin mentala stabilitet.
Tror att det är lättare att hitta en bra golden, vad gäller aktiveringsbehov så varierar det lite beroende på vilken typ du väljer.
Ingen golden passar som direkt soffpotatis - även om många får nöja sig med det - men de kan vara en perfekt "lagomras" som glatt hänger med på lite av varje och rent allmänt är goa' och glada 🙂.
Dock vill de flesta gärna använda näsan och även apportera men det är inte så svårt att klämma in ett spår eller lite apporteringsövningar emellanåt. Kul är det dessutom, i synnerhet om hunden uppskattar det 👍.
Man skall alltid vara kräsen när man väljer ras och hund, när det gäller golden så går det 13 kennlar på dussinet så man kan verkligen kosta på sig att vara petig när det gäller hälsa, mentalitet och exteriör.
En bra sida för att kolla diverse statistik är Rasdata.nu , det är samma uppgifter som på SKKs hund- och Avelsdata men med ett mycket bättre upplägg. Tror att alla SSRKs raser + en del andra finns med.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Nalle-]
0

Vill bara flika in att om du inte vill ha en hund som är flamsig så tror jag inte att storpudeln passar dig. Majoriteten är väldigt energiska och flamsiga och mognar sent, om än någonsin. ;) Då tror jag golden är ett bättre val!

fridarebecka
1

Jag är väldigt intresserad av Bearded Collie och hade tänkt satsa på tävling i rally och nosework, eventuellt lydnad och/eller agility också beroende på hur kul det är. Vill träna drag också. Jag är intresserad av den rasen för att jag vill ha en mjuk, glad och pigg ras som är "studsig" och flamsig utan att bli jobbig, raser/hundar som visar tydligt när de är glada charmar mig. Rasen är ju inte precis känd för att vara en ras med stenhårt psyke utan vissa är rätt känsliga, men det verkar som att detta är lätt att få en bra hund om man är noga när man väljer uppfödare och föräldradjur. Rasen är rätt delad och utställningsbeardisar är vanligare är tränings/tävlingsbeardisarna, så jag tror inte att det kommer bli ett problem för dig att hitta en kull av det lugnare slaget. Jag är inte säker på att alla individer inom rasen är lika flamsiga, men den uppfödare jag haft mycket kontakt med säger att rasen är rätt flamsig.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Achatina
0

PON kanske fungerar bättre?

Dinas
0

#12 Den har jag inte ens tänkt på? Någon som har erfarenheter av den? Lite skrämmer det mig dock att den beskriv som tidigare misstänkt mot främlingar, visserligen inte nu längre men behöver inte gilla allt och alla. Det är dock oerhört viktigt att nästa hund är öppen och glad i såväl nya personer och hundar/andra djur.

Achatina
0

#13 Har bara träffat en och han kom inte från en SKK uppfödare utan nån som bara tagit en kull. Han var riktigt trevlig, lite odresserad men om alla är som han var så är det nog en ras som passar de flesta som har lite hundvana (typ en hund som passar som hund två).

tillowin
0

Tänkte spontant på en golden när jag läste dina krav, kanske lite partisk för att jag har det själv ;) De verkar ju tyvärr ha fått ett rykte om sig att vara tråkiga och slöa, men en välavlad golden är verkligen inte det utan hänger glatt med på olika aktiviteter och fungerar inte som soffpotatis! :)

Petmade.se - Handgjort för hunden

Lona
0

Förutom golden så har du ju labben som också kan vara lämplig :-) .

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ipopuma
0

Fråga. Om du ska ha en sådan golden måste du väl kolla på jaktlinjer. Och en jakthund ska väl också få hålla på med jakt?

CayKantos
0

#17 inte nödvändigt, så länge man aktiverar och tränar istället, vissa jagt-övningar/lekar är oxå bra :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Dinas
0

#17 Jag ser ingen anledning till att jag skulle behöva välja en jaktvariant av rasen? I vilka sammanhang tänker du dig detta?

tillowin
0

#17 Förstår inte heller varför ts måste kolla på jaktlinjer? Jaktlinjer tittar man på om man vill träna jakt med hunden, möjligen om man vill tävla agility eller annars vara mycket aktiv med hunden och komma långt på tävling. Annars kan man väl lika gärna titta på dp eller utställningslinjer, de passar utmärkt till det som beskrivs i originalinlägget :) Skulle nog inte gå på rena sällskapslinjer dock.

Petmade.se - Handgjort för hunden

Achatina
0

Det finns dual purpose (DP) linjer hos golden och labrador och kanske andra raser med, som är utställning och aktivare linjer som passar hyfsat till utställning men bättre till ett aktivare liv men ändå inte utpräglad jaktlinje.