Pudelfrågor
Vad ska man förvänta sig av en seriös pudeluppfödare i form av undersökningar, avelsdjur, etc.?
Varför görs det så få mentalbeskrivningar av pudlar, särskilt de mindre? Är det vanligare med BPH? I sådana fall, varför?
Hur pass skör är en dvärgpudel? Är det stor skillnad mellan en dvärg- och en mellanpudel?
Tack på förhand. 
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Har storpudel själv 🙂
Vad ska man förvänta sig av en seriös pudeluppfödare i form av undersökningar, avelsdjur, etc.?
På de mindre pudlarna ska man köpa efter avelsdjur som är ögonlysta UA och patella UA. På mellanpudel hade jag även kollat efter HD-fria föräldrar även om det inte är ett krav. Resten skulle jag säga är upp till köparen, vad den är intresserad av. Utställningsresultat, andra tävlingsresultat, mentalbeskrivningar osv.
Varför görs det så få mentalbeskrivningar av pudlar, särskilt de mindre? Är det vanligare med BPH? I sådana fall, varför?
Överlag så är det inte så vanligt att sällskapshundar mentalbeskrivs, men av vad jag har förstått det så har det blivit vanligare i och med BPH. BPH togs fram just för att vara riktat mer till sällskapshundar och inte brukshundar i första hand. Man kollar ungefär samma saker på både MH och BPH, men ett BPH har fler moment och inte lika inriktade på egenskaper som är viktiga för brukset.
Hur pass skör är en dvärgpudel? Är det stor skillnad mellan en dvärg- och en mellanpudel?
Det beror nog på vad man jämför med. Min storpudel leker gärna med dvärgpudlar men man får hålla ett extra öga så han inte blir för våldsam. Pudlarna är ändå rätt små under pälsen. Dvärgarna är ju dock rejälare än toyarna, och mellanpudlarna ännu lite mer rejäl. Storlekarna gränsar ju dock till varandra så en dvärgpudel kan ju vara nästan lika stor som en mellanpudel osv.
MH är inte utformat för sällskapshundar. I många fall kan det vara rätt taskigt att släpa med en sällskapshund till ett MH.
BPH är däremot utformat för sällskapshundar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
BPH är såpass ovanligt överlag fortfarande så jag tror ändå att fler gör mh.
En seriös uppfödare ska ha gjort de hälsotester som krävs, ställt ut och fått en okej bedömning och gjort en genomtänkt parning där föräldrarna kompletterar varandra.
Själv tittade jag mycket på meriterna på föräldrar och syskon. Tävlingsmeriter alltså. I bruks och agility. Finns mycket att välja på bland de mindre storlekarna om man vill ha mycket motor.
Det kan skilja 1 centimer på dvärg och mellan. En liten mellan bli såklart lite skörare. Viktigt att hålla dem ordentligt musklade. Själv ville jag ha en mellan för att ha lite mer hund att ta i.
#1 Tack för svar! Är HD ett utbrett problem hos mellanpudlar?
Jag är uppvuxen i en bruksfamilj, så jag är väl lite skadad sedan barndomen. 🤪 För mig låter det konstigt att inte mentalbeskriva hundar man avlar på. BPH har jag aldrig sett, jag vet bara att det är ett alternativ till MH.
Är det någon skillnad mellan dvärg- och mellanpudel förutom storleken? Är tandproblem vanligt förekommande?
#2 Vad är det som är taskigt? Spökena/dockan/skramlet? För de andra momenten är ju inte otäcka på något sätt (om man inte har en väldigt skotträdd hund, men då kan man välja bort det momentet). 🙂
#3 Tack! Jag är intresserad av en variant som ändå inte får ställas ut här i Sverige (harlekin), och utställning är hur som helst ointressant för mig. Jag vill ha en arbetsvillig, trevlig liten hund att jobba med. Inte tokhårt, men på lagom nivå. 🙂 Jag velar mellan dvärg och mellan. ^^ Vad brukar vikten ligga på hos dvärg- respektive mellanpudel?
Mvh,
Moa
#4 Kul med pudel! Har själv två Storpudlar :) älskar de tvåfärgade! Man får ställa ut tvåfärgade i Sverige bara att dom blir diskade pga färgen men en bedömning får man på hunden och det är det en del uppfödare av tvåfärgat som gör :) Mellanpudlar sägs vara de mest aktiva utav de 4 storlekarna, kräver mer. Är inte lika vanliga som de andra 3 storlekarna. Det du får tänka på eftersom du vill ha en tvåfärgad är att det inte finns så många utav dom här i Sverige just pga den diskvalificerande färgen så du hittar ett större utbud utomlands (Norge har en del) vilket automatiskt gör det lättare för dig att hitta en frisk och bra pudel som passar just dig! Vet inte om du kanske redan har någon/några uppfödare i tankarna? :)
#4 För att en sällskapshund sällan har forutsättningar att klara av de typer av moment, och då pratar jag inte enbart om det som anses som "skrämsel".
MH är utformat för brukshundar.
Att göra MH på sällskapshundar kan få en del konsekvenser, men resultaten kan även vara missvisande för valpköpare.
Brukshundar är riktigt tuffa & hårda hundar i många fall, det finns en klar anledning att BPH tagits fram.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#5 Aha, okej.
Jag är totalt lost när det gäller hundutställningar, har aldrig ens varit på någon. Vad är det som bedöms och hur kan bedömningen låta?
Det finns några uppfödare av harlekin här i Sverige också. 🙂 Det finns en fb-sida som heter "Flerfärgade pudlar i Norden" där det finns en lista med uppfödare av harlekin och black and tan, så jag har förstås kollat runt där en del. 😊 En av kennlarna har köpt in en sjukt söt liten tik från Tyskland, så jag håller koll på bland annat hennes kennel. Jag har även varit in och kollat på den tyska uppfödarens fb, men jag skulle förstås helst köpa valp från en uppfödare inom Sverige, om jag hittar någon som passar mig vill säga.
Finns det någon harlekinuppfödare du kan rekommendera/avråda ifrån?
#6 Vill du förklara vad det är du menar att de inte skulle klara av?
MH är till för att beskriva en hunds beteenden i olika situationer, inte enbart brukshundars. Alla hundar registrerade i SKK kan anmälas till det. Dessutom behöver en hund varken vara tuff eller hård bara för att den är av bruksras. Det finns många mjukisar även bland dem. 😉 På samma sätt som det finns riktiga tuffingar i grupp 9.
Eftersom jag aldrig har varit med om ett BPH någon gång läste jag lite om det nu på SKK:s hemsida, samt tittade på videon. Som ett MH light, typ. "Snällare" skrammel och docka. Jag hade gärna sett underlagsbiten även i MH, och gärna fler typer av underlag.
Bytesbiten är borta, vet ej varför då de flesta hundar har mer eller mindre varierande jaktlust, varav vissa bara vill jaga medan andra även vill gripa och döda. Även aktivitets/passivitetsbiten verkar vara borta, dumt nog. De momenten skulle jag sakna om jag valde att göra ett BPH. Matintressebiten känns lite onödig, men det kanske bara är jag som inte ser poängen med det. 🙂 I övrigt är det ju praktiskt taget likadant eller liknande. Spökena är ersatt av en person i rock och hatt, men ser nog lika skum ut i en hunds ögon. Mindre hotfullt med bara en skum figur i alla fall.
Med andra ord, varför skulle en pudel inte klara ett MH men ett BPH om det inte är de hotfulla/överraskande momenten du syftar på?
Och en sista nyfiken fråga: Hur modig är en pudel egentligen? 🙂
Tack på förhand!
Mvh,
Moa
#4, HD bland mellanpudlar förekommer, det är därför nu spk trycker en del på att fler ska röntga sina mellanpudlar. De är ju så små hundar och jag skulle tro att ytterst få skulle få problem av sin HD, men många mellanpudlar tränas ju aktivt i tex agility.
Hur tänkte du med tandproblem? Inget jag hört talas om skulle vara något särskilt på pudel, men som med många småhundar får man hålla lite extra koll på tandsten.
Jag tror att skillnaden mellan dvärgpudel och mellanpudel ligger mest på individnivå, men skulle jag hårdra det så tycker jag mellanpudlarna är lite tuffare och oftare mer hund än dvärgarna. Med det tänker jag mer motor och jobba med men även mer aktiva över lag.
En parentes är att jag gick mh med min storpudel. Tyckte det var otroligt intressant och givande :) Han är väldigt mjuk och inte särskilt tuff.
#8 Med tandproblem tänker jag mycket tandsten eller tandlossning. Låter bra om det bara är tandsten man behöver hålla koll på. 🙂
Mellanpudel börjar låta mer och mer intressant, haha. 😃
Så roligt! Hur gick det för honom? 🙂
Mvh,
Moa