Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1234 ggr
pomchiharry
0

Kennelhosta!?

Hjälp!

Vår lilla kille verkar ha fått kennelhosta nu när han börjat på dagis. Han är bara nio månader och det skär verkligen i hjärtat när man hör honom hosta tills han nästan kräks. 

Jag har googlat lite men skulle gärna vilja höra får er andra mer om kennelhosta. Typ hur fort visar sig symtomen? Hur länge sitter de i? Borde vi vara oroliga eftersom han är så liten? 

Vi kommer givetvis ta kontakt med vet, men de är skönt att få höra från någon som har varit med om det själva med. 

Tack på förhand!

[justforyou]
0

Min vän fick kennelhosta på två av sina hundar efter en utställning, 

Han omvaccinerade hundarna med ett annat nyare vaccin, men hade fortfarande hundarna på dagiset, fast inte i närheten av de andra hundarna. 

Det tog cirka 2-3 veckor så var hostan borta.

taylor__lambert
1

Smittan sprids ca 14 dagar innan symptomen visar sig på hunden. Vilket innebär att den kan ha smittat andra. Det kan ta 2-3v innan symptomen är borta och efter det tror jag det är en inkubations tid på 1v. Jag skuller inga och prata med Vet eftersom hunden är så ung och inte fått sin 1 års vaccination. En hund med vaccination får betydligt mildare symptom.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

pomchiharry
1

Tack för svar! Men hur funkar de? Hostar hunden hela tiden eller kommer de och går? :/

taylor__lambert
0

Ja det brukar hostas ganska mycket. Det kan variera beroende på individ och om hunde är vaccinerad. Oftast brukar det vara hostningar som också medför vitt slem en del hundar kräks också och så finns det dom som går runt med det men aldrig visar symptom.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Lojs
0

De hostar ofta som värst i 3-4 dagar är min erfarenhet, väldigt olika från individ till individ, vissa kan hosta en enda gång bara, andra hostar rejält i flera dagar. 
När vi har haft det så har det tagit ganska exakt en vecka mellan att de varit i kontakt med smittan tills de börjat hosta.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Frida B
0

Det med att hundar skulle få mildare symptom när dom är vaccinerade stämmer inte! Nimbus är fullt vaccinerad och han låg utslagen på golvet och hostade så att han nästan tuppade av, tror han var ca 2 år då. Fullt vaccinerad hela livet, haft kennelhosta en gång innan det.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

pomchiharry
0

Åh ni är bäst stort tack för alla svar!!! :)

TjockaBerta
0

Minns hade kennelhosta samtidigt. Den enda var över tio år och den andra valp. Båda vaccinerade. De hostade i några veckor, någon gång så de storknade men det var väldigt milda symptom.

>>>Malum domesticum<<<