Hund med magkatarr?
Hejsan! Har en engelsk cockerspaniel hane på 3,5år, som för några veckor sedan börjat mani-slicka sina framben… Han var inne och tog bort tandsten, och dem kollade i halsen på hans tonsiller för någon månad sedan pga han stank ur munnen och lukten försvann ett tag fast nu luktar han illa igen ur munnen. Han slickar sig hela nätterna, klapplrar med tänderna, sväljer, rapar, är bubblig i magen och har börjat klia sig om munnen… Funderar på om han kan ha fått magkatarr? Han spyr även galla ibland, gula kräkningar. Tänkte ringa vetrinären, men tänkte om något varit med om något liknande och har tips? Mvh Orolig matte
Kolla in min hemsida :)
Det där låter ju inte normalt. Jag vill inte ställa diagnos via nätet, du bör boka tid hos en veterinär. Det kanske är nåt ofarligt och harmlöst, själv hade jag otur med förra hunden och tvingades bli "guldkund" på djursjukhuset pga hennes tarmsjukdom. Den började med att hon gick ner i vikt, åt dåligt, hade episoder då hon slickade helt maniskt på textilier och hetsåt gräs och små pinnar ute.
Bättre att kolla upp det tidigt än att hunden kanske får lida i onödan, om det kan avhjälpas med mediciner.
Under tiden du väntar på veterinärtid kan du testa att dela upp måltiderna så att hon får mat fler gånger där ett mål är sent på kvällen så att nattvilan utan mat inte blir så lång. Det gör förhoppningsvis att han inte spyr galla, men kolla upp det hos veterinär ändå då att det inte är något annat som spökar.