Antal hundar
Jag har gått och funderat lite på detta med antal hundar. Nu såg jag en tråd på facebook som fick mig att börja fundera igen. Man får ju inte äga mer än 9 hundar om man inte har tillstånd för det. Men är detta per person eller per hushåll? Jag försökte leta på jordbruksverket men kunde bara hitta detta:
"Det här gäller för hundar
Tillstånd krävs för den som
- håller tio eller fler hundar äldre än tolv månader, till exempel har hand om egna hundar eller fodervärdshundar"
Står varken om det är per person eller per hushåll där. Min fundering är då om man nu säger att man äger 9 hundar och sedan flyttar ihop och blir sambo med en som också har 9 hundar. Måste man då söka tillstånd även om man inte behövde de innan? Skulle bli väldigt glad om någon vet vart i lagen eller på jordbruksverket detta står.
Vill förtydliga att jag inte planerar att skaffa så många hundar men jag är nyfiken av mig.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Intressant, det här visste jag inte ens. Både jag och sambon drömmer om att ha ett gäng slädhundar när vi blir "vuxna", har svårt att tro att vi kommer att ha fler än 9 hundar men följer detta med spänning ändå 🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#1 Jag antar att man inte har några problem att få tillstånd till att ha slädhundar. Men visst är det lite intressant för det är ju jätte stor skillnad på om man får ha 9 st hundar per vuxen eller om man får ha 9 st hundar i hushållet. Jag kan ju själv tycka att det är konstigt att man enligt jordbruksverket och lagen i så fall anses klara 9 hundar själv som ensamstående (ser inget som skulle göra att det inte är lagligt iaf). Men om man flyttar ihop så klarar inte 2 personer att ha 9 hundar var. Ja får inte riktigt ihop det och nu vill jag ha andras åsikter och gärna lite fakta. Har grubblat på detta i några månader nu. 🤪
Jag tyder det som att man inte får stå som ägare på fler än så.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#3 Så du tyder de som att man då skulle kunna ha 18 hundar 9 på mig och 9 på min sambo? (endast exempel för att göra det enklare). Jag har verkligen försökt hitta en förklaring men har ingen aning om vad som är rätt och fel här. Men intressant är det. :)
Som det är formulerat skulle jag tro att det faktiskt är per person. "Den" måste syfta på er person, knappast ett hushåll. Vore det per hushåll borde det ha stått så.
Jag skulle nog också gissa på att det är per person. Eftersom det även innefattar foderhundar och så, så kan det nog vara krångligt att reda ut per hushåll tänker jag.
Om man läser hela den sidan så ska lokalerna godkännas av länsstyrelsen, oavsett om det är en privatbostad eller inte. "Den" kan lika gärna vara ett företag eller förening som en privatperson. Så antalet vuxna människor spelar ingen roll, det gäller för 10 hundar som bor på samma plats.
#7 Precis! För att få ett sådant tillstånd så kommer dom ju och mäter bostaden för att se att så många hundar får plats att leva på den ytan man har. Annars kan man ju vara två vuxna i hushållet som har 18 hundar utan tillstånd vilket så inte är fallet. Så nej per person tror jag inte det alls handlar om utan om hushåll.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Enligt 16 § djurskyddslagen "Hund Följande verksamheter med hund ska anses vara av större omfattning: hållande av 10 eller fler hundar äldre än 12 månader, uppfödning av 3 eller fler kullar per år, upplåtande av 3 eller fler hundar per år, försäljning av hundar från 3 eller fler kullar per år från egen uppfödning, försäljning av 3 eller fler hundar per år från annans uppfödning, samt förvaring eller utfodring av 4 eller fler hundar."
Aaah, #7 och #8 det var ju smart tänkt. Så är det ju säkert förstås. Undrar om de mäter för t.ex. 14 hundar då även om t.ex. 5 av dem är ute hos fodervärdar? De borde väl göra det, så man inte ska sätta ut "foderhundar" som man sen kan plocka hem när länsstyrelsen har åkt :P
#7 och #8 Så kan det säkert vara tänkt men då kommer ju min fråga i #0 tillbaka. Om det är så att två personer som tidigare haft 9 hundar var flyttar ihop måste de då söka om tillstånd för att få flytta ihop och bli sambos?
Jag har själv ingen aning om hur man bör tolka texten. Det är ju inte jätte vanligt att någon har så många hundar utan att faktiskt ha ett företag och då gå under de andra anledningarna till varför man måste ha tillstånd.
#11 De måste ha tillstånd för att få bo med alla 18 hundar på samma plats ja :)
#11 Ja precis dom måste då söka tillstånd av länsstyrelsen som då kommer och godkänner deras hem för det antalet hundar. Dom är väldigt noga och mäter och kollar alla utrymmen där hundarna får vara så att det är tillräckligt stort.
Ja, det var ju skillnad när man läste hela texten. Jag utgick bara från citatet.
Som någon skrev ovan så är det nog lätt att få tillstånd, speciellt om man har en speciell tanke bakom det, misstänker att gränsen är uppsatt för att lättare kunna dra gränsen för "hundsamlare" och hjälpa dom och djuren i tid.
#15 ja så kan det ju säkert vara. Gränsen måste ju sättas någonstans. Ja detta med plats är ju väldigt intressant. Någon som vet om det finns någon annan regel som säger hur mycket plats man måste ha i hemmet för antal hundar under 9st? Detta startade en ny frågeställning i mitt huvud. Det är ju stor skillnad att bo i tillexempel student korridor med rum på 15m2 och en villa på 200m2. Finns det något som säger hur många du lagligt får ha i rummet på 15m2? Där du ha alla 9 där med? Någon som vet vart det står specificerat hur stor yta du måste ha för att ha mer än 9 hundar? Antar att de måste finnas riktlinjer för det någonstans.
Det är per hushåll, iallafall när vi har haft kontroller hos oss så har vi frågat och de sa att man får ha 9 hundar per hushåll utan tillstånd.
# bra då va den tolkningen utredd då :) men nyfiken som jag är undrar jag fortfarande hur det hade funkat rent praktiskt i ett sådant extremfall som i exemplet ovan. :)