Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 892 ggr
Aaangelica
2016-03-09 20:17
1

Utställning

Hej! Jag har en valp här som jag funderar på att börja ställa ut. Jag är helt ny inom detta område då jag aldrig ställt ut innan & heller aldrig varit på en utställning, så jag känner mig såklart lite vilsen. Har ni några tips på vad man bör tänka på, träna på, hur en utställning går till, vilken ålder bör man börja ställa ut hinden vid m.m? Ja egentligen precis alla era tips & info om hur utställningar fungerar! Kan man besöka utställningar med sin hund men sitta i "publiken", & isåfall - kostar det något? Tack på förhand!

tillowin
2016-03-09 20:32
0

Mitt bästa tips är absolut att besöka en utställning och titta på! Det är allra oftast gratis, en del stora utställningar kan ta inträde ibland om det är typ på en idrottsplats eller så men det brukar som sagt oftast vara gratis vad jag har upplevt. 

Hunden är också oftast välkommen om det inte är väldigt begränsad plats, tänk på dock att man måste ha med sig vaccinationsintyg och visa upp, och hunden måste vara minst 4 månader för att få komma in på området :) 

Då ser du hut bedömningen går till, det är bra att antingen ha med sig någon eller sätta sig bredvid någon som verkar ha koll så kan man lyssna lite på vad de gör ;) på vissa utställningar ropar de inte ut så mycket och då kan det vara lite svårt att hänga med i när de byter klass och så. 

Generellt så funkar det så att din hund bedöms både själv och sen tillsammans med de andra hundarna i sin klass, dels vill domaren se hunden röra sig i trav (du får instruktioner, oftast något varv runt ringen och sen fram och tillbaka genom ringen), och dels stillastående då domaren också känner igenom hunden och kollar tänder och så 🙂

Petmade.se - Handgjort för hunden

Jamie+Engla
2016-03-09 21:12
0

Finns en hel uppsjö med grejer man ska tänka på när man börjar, vill du ha hjälp av vana utställare besök oss gärna på Hundutställning iFokus. Denna helgen är det utställning i Strängnäs fredag till söndag, nästa helg är det lördag och söndag i Malmö. Kom gärna in till oss på Hundutställning iFokus och besök gärna SKK.se för mer info. Diskutera med oss och få svar på enskilda frågor :) /Medarbetare på Hundutställning IFokus

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning