Cane Corso, Beauceron?
Undrar lite över dessa hundar. Så ni med erfaranheter av desa raser skirv allt ni kan komma på om dem :) Hur är dessa som hundar? Kan man köra agility med dem? Är Cane Corso släkt med kamphundaran på något sätt?
Personligen tycker jag Cane Corson är lite för lugn och klumpig för agility, men antar att allt går om man bara vill. Det enda negativa jag hört om rasen, är att det tydligen ska vara svårt att ha flera tikar tillsammans och att de är enmanshundar, men som tur är så passar det många människor utmärkt, även om det inte passar mig. :) Cone Corso är en vakthund och inte en kamphund, så vitt jag vet. Känner till två stycken av den rasen och bägge två är mycket trevliga, lugna och personliga.

Så dem kan bli svåra att ha med andra hundar? Joo de är väl intw den optimala agility hunden hahah 😉 men tänkte mer lite agility på skoj typ 😊
SKK säger om Beauceron att den "är smidig nog för agility".
#2 Enligt det jag vet, kan det vara svårt att ha flera vuxna tikar tillsammans, men ingenting är väl omöjligt, antar jag. :)
Jag kör lite agility för skojs skull med en briardhane, så nog går det med en beauceron (de raserna är "kusiner"). De är ju dock brukshundar och kräver att man jobbar med dom.
Jag har träffat två kastrerade cane Corso hanar. Båda väldigt trevliga mot människor och funkade med de flesta andra hundar. Lite klumpiga, visste inte att de var så stora. De kräver aktivering då de från grunden är vakthundar. Man vill inte ha en understimulerad cane Corso…
"Lycka och jubel att äga en pudel!"