Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1423 ggr
Svartsynt
0

Hur många djur?

Av ren nyfikenhet undrar jag:

*Hur många olika djur har ni? 

*Vilken ras är det på djuren? 

*Om ni har flera sorters djur, hur fungerar de ihop? (mest intresserad av att veta hur det funkar för er med hund/katt, hund/kanin, katt/kanin)

*Om ni har flera sorters djur, hur gjorde ni för att vänja dem vid varandra? 

*Hur bor ni? (hus/lägenhet/på landet/i stan?)

*Bor era djur ute eller inne?

*Hur många människor är ni som hjälps åt att ta hand om djuren?

*Hur gör ni med djuren när ni åker bort?

tiger tok
0

2 hundar, 6 kaniner, 2 katter, 4 får, 3 getter, 4 hästar. Alla bor ju såklart inte tillsammans! Men när man t.e.x tar in en kanin och en häst står uppbunden så är dem in alls rädda för varandra, snarare tvärtom! Men vill poängtera att djuren bor på gården där jag är ledare så dem är absolut inte mina!!!

[Forest]
0

Bor i lägenhet, i mindre stad.  Vi är 3 personer som alla tar ansvaret för djuren, dottern på 14 år har minst ansvaret om hundarna men stort ansvar om katten (hennes katt) . Har tre små pudlar och vi har en katt men är ibland även djurvakt till kanin eller andras hundar.  Våran ena hund är mer nyfiken men kaninerna får vara i fred eftersom vi sätter kompostgaller för dörren. Katten ser kaniner inte som byten. Grannens kaniner är ute sommartid och hundarna pussar gärna på dom och tvärtom. 

När vi åker bort så bor sonen här med sin flickvän och tar hand om katten, eller så kommer en vän hit. Hundarna följer ofta med, annars får dom vara hos en uppfödare som hundarna känner väl två av hundarna kommer från henne. :)

Agda
0

En egen gråhund, plus att mina föräldrar har en golden retriever och en finsk stövare. 17 holländska kaniner, 10 angora och 2 satinangora har jag också (föder upp och spinner ullen).

Kaninerna bor i stall och hundarna inomhus (vi bor på en gammal gård på landet), så de brukar inte få träffas. Golden Ida har varit väldigt bra mot kaniner, hon har ignorerat de flesta och de med hängöron har hon gillat (jag hade en dvärgvädur när Ida var ung, Ida kunde busa med den kaninen). Stövaren har varit rädd när jag tagit in kaniner lösa inomhus, gråhunden gillar att skälla på kaninerna när de varit ute i hagar.

Jag minns faktiskt inte hur det gick till när Ida och dvv kunde vara tillsammans, men Ida var då ensam hund på gården och kaninen kunde vara lös (omhändertog honom som vuxen), så Ida ville nog ha en lekkompis. Ida kunde skutta runt kaninen och när kaninen tyckte att hon var för nära så hoppade kaninen upp och bet Ida i halsen (jag tror att kaninen satte sig fast några sekunder också). Ida slutade inte busa för det, men höll sig några meter ifrån honom igen tills hon återigen var för nära och blev biten. Ida hade mycket päls runt halsen, så det blev aldrig något riktigt bett, det var nog därför hon alltid fortsatte 😉 När Ida inte var leksugen så kunde båda lunka omkring på gården. Kaninen var bara lös under uppsikt, annars bodde han i en liten slags hundgård.

Vi är tre stycken som har hand om hundarna, jag själv tar hand om kaninerna men får hjälp av pappa om jag behöver. Åker jag iväg tar pappa hand om kaninerna, åker mina föräldrar iväg tar jag hand om deras hundar. Åker vi allihopa bort (vilket händer ytterst sällan) så finns det släktingar som kan sköta om djuren.

Zwinto
0

Har bara en hund och han är en goldenblandis.

Köpte en katt sommaren 2012. Hunden har umgåtts med katter förr, dock på säkert avstånd. 😃
Katten fick sitta i sängen och hunden på golvet. Han fräste en gång, efteråt fjäskade han järnet för hunden. Sen gick det inte att skilja på dem.  När katten hastigt gick bort var han förstörd. Så nu är det bara vi två.

Bor i lägenhet så han bor ofc inomhus. Om min pojkvän är här så rastar han hunden, allt annat gör jag. Nu är inte jag iväg så mycket, men en kompis till mig sitter hundvakt. 🙂

Det är inte alltid lätt at le vackert!Skrattar

taylor__lambert
0

Bor i lägenhet på förorten så alla djuren är innedjur. Har 1 hund, 1 kanin och 5 gerbiler. 2014 hade jag ytterligare 1 hund, två kaniner och 1 gerbil. Har också haft hit daghundar som fått vänja sig vid alla ljud djuren har för sig. Hunden är en engelsk cocker spaniel och kaninen är en dvärgvädur. Ingen av djuren har behövts vänjas vid varandra. Gerbilerna håller sig till sin vrå. Hunden kom när kaninen var 2 år så han vande sig från valp stadiet, så dom är typ best buddies. däremot förra hunden fick jag vänja in på kaninerna, det var mycket enkelt, koppel på och positiv förstärkning så fixade hon det efter två dagar. Huvudsaken var att hon skulle kunna befinna sig i samma rum som kaninerna utan problem, mer än så kräver jag inte. De som tar hand om djuren är jag och min mamma. Mamma tar mest hand om kaninen då jag är väldigt allergisk emot henne, men jag tar hand om henne ibland. Hunden delar vi på och gerbilerna är helt mitt ansvar. vid resa fixar vi en hundvakt, blir ibland lite olika förr var det ofta mormor, men det funkar inte nu så nu blir det vänner som jag vet har hundvana. Övriga djuren har djuraffären hand om.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Fridaaaa
0

Tre hundar
Två katter
Två marsvin
Fyra kaniner
Fiskar 

*Vilken ras är det på djuren? 
Hundarna: En sankt bernhard, en papillon/puff och en kines
Katterna är huskatter
Marsvinen är texel och peruan
Kaninera Dvärgvädur och en lejonhuvadkorsning

*Om ni har flera sorters djur, hur fungerar de ihop? (mest intresserad av att veta hur det funkar för er med hund/katt, hund/kanin, katt/kanin)
Superbra! De har fått lära sig och alla våra djur har lärt sig acceptera varandra väldigt fort :) Innekaninerna älskar t.ex katterna och hundarna :)

De träffas när vi är med (såklart) lukta på varandra och så. Jag har kollat av innan hur de beter sig genom galler och så. Våra har i princip alltid vant sig direkt.

Litet hus på landet :)

Två kaniner ute (de andra två ska ut till våren). KAtterna är inne&utekatter, marsvinen inne (måste kallare tiderna på året), fiskarna inne såklart och hundarna såklart inneplusute :) Men bor inne :)

Två : Jag & sambon

Åker typ aldrig bort men skulle vi göra det har mina föräldrar småhundarna, Lillan i hundgården och svärmor kollar till resten (de bor nära)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

panini
0

20 gerbiler, 1 guldhamster, 2 råttor, 3 katter och 2 hundar.

***Vilken ras är det på djuren? 
**

2 av katterna är Ragdolls och 1 av dom är Cornish Rex. Hundarna är Chihuahuor.

Hundarna och katterna fungerar bra ihop förutom att dom har börjat tycka det är kul att jaga katterna… Den äldsta hunden fungerar även jättebra med mina råttor, dom är som bästisar! Valpen har aldrig fått träffa råttorna p.g.a hans sätt att jaga katterna så vill jag inte riskera att han skadar råttorna av misstag.

Den äldsta hunden och råttorna lät jag bara träffas i mitt rum och de har fungerat tillsammans sen dag ett.

Vi bor i en hyreslägenhet/två vånings radhus utan trädgård, endast en liten liten uteplats.

Alla våra djur bor inomhus.

Vi är tre personer i vårt hem. Vi alla hjälps alla åt med att rasta hundarna men det är mest jag och mor som gör det då de är våra. Min mor tar hand om gerbilerna och jag tar hand om råttorna och guldhamstern.

Vi åker aldrig bort.

Vovisch nr2
0

*Hur många olika djur har ni? En hund och en kanin (+akvarier)

*Vilken ras är det på djuren? Bichon frisé och Lejonhuvad kanin

*Om ni har flera sorters djur, hur fungerar de ihop? (mest intresserad av att veta hur det funkar för er med hund/katt, hund/kanin, katt/kanin) Det går bra, hunden har ingen jaktinstinkt men är väldigt intresserad av kaninen och viftar på svansen när hon kommer nära. Kaninen är dock för det mesta ointresserad av hunden. Pixie (hunden) skulle dock aldrig göra något dumt mot Soya (kaninen) och ibland när hon blir för närgången (Pixie vill gärna nosa Soya i rumpan för att se om det kan komma ut några goda pluttar 😉) så händer det att Soya säger ifrån och grymtar till lite och då tar Pixie avstånd. Kaninen är frigående och vågar absolut lämna de tillsammans ensamma. 

*Om ni har flera sorters djur, hur gjorde ni för att vänja dem vid varandra? Vi matade kaninen och så fick hunden nosa lite på henne. Hunden var van sedan innan med smådjur. 

*Hur bor ni? (hus/lägenhet/på landet/i stan?) I en relativt stor lägenhet.  

*Bor era djur ute eller inne? Båda inne men kaninen ute på sommaren.

*Hur många människor är ni som hjälps åt att ta hand om djuren? Hunden hjälper min familj med att gå promenader (4 pers), dock är det jag som sköter pälsvården och träningen. Kaninen sköter jag helt själv. 

*Hur gör ni med djuren när ni åker bort? Ber en kompis att hjälpa till eller en i släkten.

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

fridarebecka
0

*Hur många olika djur har ni? ***Vilken ras är det på djuren?
**2, en mudikorsning(hund) och en dvärghamster

***Om ni har flera sorters djur, hur fungerar de ihop? (mest intresserad av att veta hur det funkar för er med hund/katt, hund/kanin, katt/kanin) *Om ni har flera sorters djur, hur gjorde ni för att vänja dem vid varandra?
**Det funkar utmärkt för oss, Trassel(hunden) är väldigt intresserad av hamstern, speciellt när den springer i sin boll, men det gick fort att lära honom att det är "se men inte röra" som gäller.

*Hur bor ni? (hus/lägenhet/på landet/i stan?) *Bor era djur ute eller inne?Stor lägenhet i stan, så dom bor inne.

***Hur många människor är ni som hjälps åt att ta hand om djuren?
**Jag är ansvarig eftersom djuren är mitt intresse men husse hjälper till med rastning, matning och städning.

***Hur gör ni med djuren när ni åker bort?
**Hunden får vara hos hundvakt och hamstern får mat, kärlek och rent vatten av någon familjemedlem om vi är borta längre än 4-5 dagar. I sommar kommer vi att åka bort i över 2 veckor och då ska jag se om hamstern kan vara hos mina småsyskon istället.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)