Ras?
Skulle vilja höra lite med kunniga människor angående min nästa ras då jag sitter lite fast i rasval , även om det är åtminstone ett år kvar till hund nr. två då jag vill gå klart skolan. Men man vill ju gärna vara förberedd och höra med uppfödare redan nu ;) Tar som redan nämnt studenten, från Hund, om lite mer än ett år och planerar att skaffa nästa hund samma sommar. Men innan jag hör med uppfödare vill jag ha en liten idé om vilken ras jag ska skaffa, haha. Tränar och, i liten skala, tävlar i agility och det är något jag planerar att fortsätta med en lång tid framöver. Sök och freestyle har jag också ett stort intresse för så en generellt lättdresserad och arbetsvillig ras är viktigt för mig. Långa promenader är givetvis en självklarhet då alla raser behöver röra på sig, så det är inga problem. Valet står just nu mellan Tollare, Aussie, Sheltie och Boxer, den sistnämnda har vi i familjen själva ägt så den rasen behöver jag ingen direkt fakta eller några erfarenheter om, men vill ni så tar jag gärna emot och läser ändå. De andra raserna har jag tyvärr ingen som helst erfarenhet av mer än det jag kunnat läsa mig till. Vill främst höra lite egna erfarenheter från er som äger dessa underbara energiknippen och er utomstående som varit i kontakt med dessa på ett eller annat sätt. Men har lite frågor också ^^ Hur är det med Tollaren och fåglar? De är ju apporterande fågelhundar, men hur funkar dessa i vardagen? Är de svåra att ha lösa? Hur hanterar de dagar med endast mentalstimulans och promenader? D.v.s vilodagar, sjukdagar etc. Vad ska man titta efter när man letar uppfödare så man får en så mentalt stabil hund som möjligt? Tänker framförallt på Tollaren då den verkar vara väldigt stressad av sig rent generellt, men det finns förhoppningsvis vis undantag. Någon som kört agility med en boxer? Tänker mig att de kanske är lite väl tunga för allt hoppande, vill ju inte gärna förstöra höfter och leder på en hund för att få fortsätta med mitt intresse. Det var väl det jag kunde komma på just nu, ställer nog fler frågor senare under tiden jag kommer på. ;) Förlåt för ett långt och aningen rörigt inlägg, men vilken av dessa raser tror ni kan passa mig bäst? Tack på förhand!
Rent spontant tänker jag Sheltie om du verkligen vill satsa på agility, men även kanske köra lite olika grenar bredvid! 😎
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#1 Jo absolut, men det är storleken som gör mig lite motig.. Hade ju tänkt mig en ras i storlek Tollare haha, men hunden jag har nu är ju visserligen mindre än en Sheltie och det fungerar ju.
Ja, jag övervägde oxå sheltien men det var helt enkelt för lite för mig, nu står jag mellan Kromfohrländer, Aussie och Kelpie. Beslutet kommer bero på hur min situation ser ut när jag ska ha hund. Aussie och Kelpie är bara något jag ska skaffa om jag har möjligheterna för att träna Bruks, og det är inte säkert jag kan det där jag ska bo, inte på kurs IAF. Tycker du borde kika på kromfohrländern om du vill ha en egenhund alltså :)
Instagram
Glömde säga, att Kromfohrländern är en "utpräglad" Agility hund. Alltså är dom jätteduktiga på det och tycker ofta det är jätteroligt. Som en uppfödare jag pratade med så, "det ligger i blodet" ;) det är en aktiv sällskapshund men har kommit långt på Agility banan men är också bra på andra sporter, så länge mätte/husse är med ;)
Instagram
#4 #5 Kromforhländer ska jag kika närmare på, verkar intressant men även den verkar vara aningen liten.. Sen är jag lite osäker på den då den är framavlad genom korsning av Foxterrier och någon jakthund (tror jag?), och terriers personlighet är något jag har lite svårt för, helt ärligt.
#4 För mig är den stor nog, den är iaf inte lika liten som sheltie, trodde dom var mindre innan jag mötte två, större än jag trodde, en liten/mellan tollare kanske 😃
Vad jag har fått a veta av uppfödare och ägare har dom inget terrierbeteende i sig, det kan dock hända att dom strävhåriga har lite tendens till det typiska "terrierbeteende". Släthår skulle va mycket mindre terrierlika, både utseende'smässigt och beteendemässigt. Ska möta en ägare av två släthåriga i vecka 12, hon har lite erfarenheter av hur dom är olika och så, kan skriva till dig då om du vill. Om du är intresserad av att jag skickar dig en liten beskrivning av mitt möte med hundarna och ägaren efter skriv gärna ett PM till mig nu så att jag inte glömmer 😃
Instagram
Koikerhondje?
#6 Jaha så pass, då är de ju definitivt mer intressanta. Dessutom tilltalar nog de släthåriga mig lite mer än de strävhåriga, just av terrier anledningen haha ^^ Ja det får du mer än gärna göra! Skickar iväg ett PM imorgon när jag sitter vid datorn, jättesnällt av dig! :) #7 De ska jag absolut kolla upp, tack!
Tollare är trevliga hunda OM de kommer från en bra uppfödare. Har inte träffat jättemånga tollare men det har varit lite 50/50 med stabiliteten hos dem. Några har varit jättegoa arbetsglada hundar och sen har jag träffat de som varit väldigt stressade och aggressiva mot andra hundar. Vet dock inte om det är på ren chansning eller om det finns några guldkorn bland kennlar där ute :) De andra raserna kan jag inte så jättemycket om men om jag får lov att vara off topic så tycker jag du beskriver en engelsk springer spaniel i texten om vad du vill göra, haha ^^,
#9 Har suttit och tittat runt bland olika uppfödare de senaste veckorna och tycker mig ha hittat en seriös uppfödare i närheten av mig, även om avståndet inte är det viktigaste. Hon verkar vara noga med att man antingen ska göra ett MH- eller BPH-test med sin hund, ställa ut minst en gång, höft- och armbågsröntga och vill att man tränar i någon sorts aktivitet med sin Tollare. :) Så blir det en Tollare så är hon den första jag hör av mig till! Har faktiskt varit lite inne på springer spaniel, så jag ska kanske ta en extra noggrann titt på den rasen. ;)
#8 Bara för att utpeka det tidigt, finns det bara en uppfödare i Sverige, en i Danmark och en i Norge av släthårig, så det kan finnas en del väntan. Vet dock att Dreamwishes planerar att ta kull på sin släthåriga med en av dom släthåriga hanerna jag ska möta vecka 12 😂 Dom har dock inte lagt något upp officiellt än, men du kan ju skriva in och fråga när dom planerar kull med släthårs, samt ställa frågor 😎
Instagram
#10 Det låter ju jättebra! Se till så att du får träffa föräldradjuren så får du säkert en fin tollare ^^, Ja, ta en liten kik. Det är verkligen alliallo-hundar, väldigt glada och arbetsvilliga. Sen är det ju en ganska vek ras jämfört med tillexempel Boxer och tollare men om du har möjlighet så kolla om du kan träffa någon i närheten och se om det skulle kunna passa dig ^^,
#11 Jo jag märkte det, vad typiskt.. Men Dreamwhises kennel verkar inte ligga alltför långt bort från där jag bor, så jag ska nog slänga iväg ett mejl ändå 😃
#12 Har kikat lite på Koiker, men de faller mig inte riktigt i smaken. Kan inte sätta fingret på vad det är, men det är ingen ras som riktigt tilltalar mig. 😎
#13 Om du skaffar en släthårig kromis kommer många nog tro det är en kooiker, hihi😛
Om du bestämmer dig för kromis får du jättegärna säga till, ska kanske sjalv skaffa ju och är alltid roligt att känna folk med denna rasen speciellt när den är så sällsynt! 😎
Instagram
#14 Ja det är ju sant haha ;) Absolut säger jag till, alltid roligt att känna folk med samma ras som en själv. Bara roligt ju!
Någon som kan berätta lite om raserna jag skrivit upp? Och eventuellt svara på mina frågor? ^^
Kan berätta lite om sheltie och aussie, utifrån vad jag har fått av veta av ägare till den rasen, så lovar inte att något är 100% rigtigt, men det beror som sagt oxå mycket på individer.
Tränar och, i liten skala, tävlar i agility och det är något jag planerar att fortsätta med en lång tid framöver. Sök och freestyle har jag också ett stort intresse för så en generellt lättdresserad och arbetsvillig ras är viktigt för mig.
Som jag har sagt tidigare tycker jag utav dom raserna du nämner Sheltie nog passar bäst till det du vill hålla på med, det finns ju stora individer inom rasen. Dom är lättdresserade och arbetsvilliga och älskar att ha en uppgift att göra, speciellt om dom kan va med matte/husse! Aussie kan passa, men tycker den kanske är lite pass krävande för det du vill hålla på med, om du skaffar från brukslinjer alltså. Det beror ju som sagt på vilka linjer du tar valp ifrån. Men det finns som sagt flera som har Aussien och enbart kör Agility, Freestyle eller Rallylydnad, så visst går det! Prata med olika uppfödare så ska dom nog hjälpa dig!
Allt detta beror som sagt mycket på linjer -
Hur hanterar de dagar med endast mentalstimulans och promenader? D.v.s vilodagar, sjukdagar etc.
Aussie: Dom lite mer bruksavlade eller lite ostabilare mentalitet kan ha för sig att gnälla och ställa still. Men i överlag ska dom lätt kunna klara av några dagar med bara lite mentalstimulans och korta promenader, några klarar även några veckor. Oavsett ras ska hunden kunna ta 1 vilodagar då det inte är bra att hålla på hela tiden.
Sheltie: Visst klarar dom dagar med bara promenader och mentalstimulans, många har dom så hela tiden, men det är nog inte så roligt för sheltien. Dom tycker ju det är roligt att hitta på nya saker och om du skaffar från aktivare (i min mening bättre) linjer då behöver dom mer än bara lite tricksträning och småpromenader, men inte lika mycket som en Aussie. Den klarar lätt ett par dagar + med lite lugn och ro.
Vad ska man titta efter när man letar uppfödare så man får en så mentalt stabil hund som möjligt?
Kan inte säga det tydligt nog M-E-N-T-A-L-I-T-E-T-E-N, speciellt med Aussie! Det finns tyvärr en stor del av rasen som är väldigt nervösa, rädda, skygga och stressade. Det hände eftersom att Aussien är så vacker, fick många ögonen upp för den och den blev överavlad utan hänsyn till mentaliteten. Se till at kenneln MH-beskriver sina hundar och kolla vad tidigare kull har fått för MH. Kolla genom kullstatistiken om dom har det! KORAD är ju alltid en bra titel, men lita inte 100% blint på alla fina titlar och se till att möta hundarna sjävla, detta gäller oavsett rasen! Tar vi t.ex. bluewingfires kennel som exempel, har dom en jättefin översikt över sina hundar och deras kullar vart man ser hela kennlens statistik. - http://www.bluewingfires.com/mainFrame2.html
Om du har fått ögonen på en kennel och dom inte har kullstatistik, starta med att fråga efter det, eller kolla på hunddata själv.
Glöm inte HD, AD och ögonlysning heller :D
Kolla gärna in på Sheltie.iFokus samt Australianshepherd.iFokus!
Instagram