Om du skulle köpa hund NU?
Tänkte att jag snor en tråd från ett annat hundforum… Som rubriken säger, med förutsättningar att allt funkar perfekt, vilken ras hade det blivit om du köpt hund NU? Här hade det nog blivit lite allt möjligt. Idag pendlar jag mellan schäfer, aussie, kelpie, westie och skotte… Tur man inte ska köpa hund idag med andra ord!
en till aussie eller en canaan dog (den enda rasen som faller in under min definition och krav på sällskapshund. Och nej en sällskapshund för mig är ingen som bara ligger på soffan. om jag skulle ha en sällskapshund så har jag helt andra krav att en tex mops skulle passa in) haha lång förklaring!
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
En till schäfer.
Finsk lapphund har jag spanat in mycket de sista åren, och förhoppningsvis kommer det också bli en sådan inom 1-2 år. Så skulle jag köpa en hund nu skulle det förmodligen bli den rasen, men sedan har jag också spanat in welsh springer spaniel och jag har ett gott öga till gråhundar (så lite velig är jag allt😉).
Absolut en nakenhundkorsning. De har inga hår som släpper, relativt små och därför lätta att ha med och många är pigga och alerta samtidigt som de inte behöver motioneras i massor. En rätt behändig hund alltså men med massor av kärlek.
Då hade det nog blivit en norsk buhund. De exemplar jag träffat på har varit trygga och trevliga.
En labradoddel eller en Pumi
Det är nog på gång snart här, vi ska besöka en kennel nu på lördag. Vad det blir för ras säger jag inte än, men det blir inte samma som mina två senaste hundar.
Förutsättningar att allt funkar perfekt, du menar att man har alla möjligheter som behövs för att kunna ge hunden det liv man vill? I sådana fall, jaktcocker. Men, ska jag utgå från de förutsättningar jag har idag så säger jag bruksschäfer.
Tass Josephine
Welsh corgi cardigan.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
En till Irländsk Varghund. ❤️
// Harley
Vill inte ha fler hundar har två:)
men om jag skulle skaffat en hund hade det kanske blivit någon av följande raser som jag verkligen är intresserad av: Eurasier, Basenji, Canaan dog, Chinese crested dog, Chihuahua, Collie, Shiba, Flatcoated retriver osv.. :) finns säkert fler jag kan tänka mig men dem jag nämnde här har jag tänkt och läst mycket om😍
#5 Jag har träffat flertal norska buhundar alla har vart väääldigt skälliga men annars verkar dem ha en jättehärlig energi,(det är såklart individuellt) dem verkar kräva en del aktivering osv 😍
Om jag skulle köpa en NU så skulle det antagligen bli en Bearded Collie eller en aussie-terrier. Alternativt nån liten fluffig omplacering.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#13 Ja, jag gillar långa skogspromenader, så den rasen tror jag skulle ha passat för att aktivera även mig. Men det är bara hypotetiskt, det blir ingen mer hund för min del.
Hade jag behövt bestämma mig idag hade det blivit en till storpudel
Saluki!
Eller en malle, om nu omständigheterna var perfekta. Som det ser ut nu (med dem förutsättningar jag har nu) skulle det ha blivit en lancashire heeler.
Har nyligen köpt en Kelpie valp, skulle jag köpa hund nu så skulle det bli en omplasering, men skall inte skaffa hund ännu utan nästa hund blir om ca 4år och då blir de en kelpie, aussie, kh collie eller schapendoes :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Nu är min hund 7 månader så det blir inte en till på ett bra tag. (Flatte)
Men om tiden var rätt för att skaffa en till NU så hade det blivit en staffordshire bullterrier.
Medarbetare på bildredigering! :)
En till prazsky krysarik
minavitas.wix.com/kennel
En till Storpudel eller en Saluki :)
En till Rottweiler. Troligtvis en hane från en ren IPO-kennel.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Italiensk vinthund 🙂
Medarbetare på Sphynx iFokus
Face rase.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Papillon
Eftersom det är en aussiekennel lagom tills nu som har en av mina drömkombos så är valet solklart😎
-
En till Staffordshire Bullterrier skulle det helt klart bli! :D
Kooikerhondje, då jag har spanat in en kennel som verkar toppen. Har dessutom varit där och deras individer av rasen är helt underbara!! :) Däremot finns risken, eller chansen, att jag väljer Pudel i slutändan. Fast just nu är det bara kooiker som gäller.
Jag är sjukt velig på den punkten, men idag är jag på humör för en Chinese Crested. 😛
Det hade sannolikt blivit en Canaan Dog till, fast jag är lite smått sugen på en Shiba 😈
Skulle jag åka iväg och skaffa en till hund idag så hade det blivit antingen labbe eller golden :)
En till BC :)
En till sheltie, eller en staffordshire bullterrier 🙂
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
Intressant att se era svar! Finns ju så många raser där ute. #9 ja jag menar att alla förutsättningar är rätt, då alltifrån tid till boende till perfekta dröm-kombon!
Kelpie! Annars Aussie eller Kromis :D
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Jag lever just nu med två unga och högintensiva hundar, så att skaffa en till hund finns inte ens på världskartan inom de närmsta åren.
Men om min valp hade varit vuxen i dagsläget så hade inte en till kelpie eller en malle suttit fel.
Sajtvärd för Valp & unghund
Mvh Mika

Xolo eller en lh chihuahua
>>>Malum domesticum<<<
Pomeranian
#37 Going wild, craycray doglady here huh? 😍😎🤪
Tass Josephine
Finsk lapphund är min dröm.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Har tre tollare men jag kommer att skaffa en till om några år, helt klart.
En Chihuahua hade det blivit =)
En av varje 😂
En dvärgpudel skulle jag nog köpt, räcker med en "stor" hund i taget anser jag. Men hade jag inte haft min hund så schäfer.
Det hade nog blivit en tollare eller en Bearded Collie 🙂
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Briard, afghanhund eller en liten coton de tulear eller malteser :-)
Schäfer eller en till jaktcocker.
En till Bc :)
Besök gärna min blogg - Minsvartvita
En till havanais, eller kanske en flatte…
OM jag hade all tid eller rättare sagt ork så en bc + en skock får. Nu är det dock en omöjlighet så det blir borderterrier (ja, vad tusan, båda raserna börjar ju med "border" :-D !) Har dock blivit sugen på en tysk airedaleterrier, efter tråden på Buke.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Som det känns idag skulle det nog blivit en korthårig collie till. 🙂
Jag har lite beslutsångest när det gäller nästa ras. Är inte alls säker på om nästa ska bli ännu en brukshund eller en liten staffe som ändå kommer få leva som en brukshund. ;)
Om det blir ännu en brukshund så ser det ut att bli Australian shepherd (om den fantastiska dröm-kombon blir av) och om inte det så återgår jag till antingen en schäfer till eller en malle. Allt beror på kombination. :)
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
#27 ååå vadå för kombo och vilken kennel om man får fråga?
Just nu är jag väldigt fäst vid Västgötaspets!
Vi har inte haft hund på 3 år och det vart då en mellanpudel och en rottweiler och rottis är också en ras jag skulle kunna tänka mig! HELMYSIGA! Men då jag bla. går hundlinje på gymnasiet så träffar jag en av lärarnas Västgötaspets samt att jag ibland träffar några av rasen ute i stallet etc.
Endast fått bra intryck av rasen!
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Hmm pendlar mellan collie, canaan dog eller storpudel. Ingen av de raserna jag har sen tidigare, men jag är inte typen som fastnar för en ras. Jag vill prova på allt innan jag lämnar jordelivet.
Skulle nog bli antingen en till schapendoes eller en kelpie.
// Nadja
Ytterligare en till Podengo, men får nog vänta lite nu. Gick från 2 till 4 på bara 3 månader förra året. 2 valpar :) Så nu dröjer det nog
Det skulle troligtvis bli en till jaktgolden!
#51 Du får skaffa en av varje! :) men åh ja, en airedaleterrier… Jag som inte tycker om lockiga hundar blev lite småkär i dom när jag läste tråden på Buke!
Förutom en till storpudel så skulle jag även vilja äga en Bearded Collie, lh collie eller en canaan dog.
#60, Fast airedale är förstås inte lockiga utan strävhåriga 👍.
Jaha, då ska vi på besök på en kennel idag då. Ska bli spännande. Tror t.o.m. de har valpar nu (men vi ska inte skaffa valp från den kullen), nu blev ni avis va? 🙂
Antingen en storpudel eller en whippet! :--)
https://morrharochmustasch.wordpress.com/
#64 Mysigt med en valp och alltid en härlig känsla när man besöker en kennel 😃 min valp fyller snart 6 månader och jag är glad över att hon börjar bli mer mogen så nja jag är inte direkt avis
Nu har vi varit på den där kenneln. Jag har gullat med en massa ulliga, gulliga 7-veckorsvalpar - det ni 😉
Och vem kan motstå såna? Kanske kommer det hem en liten tjej till oss lagom till midsommar…
En till korthårscollie. I år finns det dessutom några intressanta kullar men två hundar är precis lagom.
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
En border collie helt klart! Fantastik ras tycker jag!
- schäfer:
- kelpie
- aussie
- Malle
- Terv
- Cattledog
- holländsk hederhund
Någon av de här raserna
#70 Du kan tänka dig schäfer alltså? O.o
Tass Josephine
Jag ändrar mig hela tiden. Tyvärr tycker sambon ofta inte samma ras. Tur det dröjer flera år.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Staffordshire Bullterrier - om allt hade varit perfekt 😉
Hahahahhahaha har precis tagit på cattlen ett steg i taget men förmodligen inte schäfer hahhahahaha. Vi får se :P det lutar mest mot mallen eller kelpie just nu hehe som sagt tur att det är 3 år kvar hahahahhaha #71

Åhhh, en strävhårig vorsteh hade det nog fått bli då tror jag. Åh så fina!
#70, Inte riesen 🙂? (För visst har du riesen nu?)
Jo, det var just det. Jag ska snart skaffa en hund till och jag har inte bestämt mig.. Velar lite.
*Chodsky pes. Har kontakt med flera uppfödare & har vänner som äger rasen. Men velar lite ännu.
*Curly coated retriever
Sedan funderar jag även på att ta emot en omplacering från irland.
Vet en underbar organisation och har träffat många hundar ifrån den, alla har varit hur goa som helst. Irland är heller inget riskland som t.ex. spanien.
Har även kollat lite på organisationer i Sverige, men typ hundstallet går bort - av flera anledningar.
Så jag velar vidare ;)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#76 ja har riesen (och en dvärg) nu ;) . Är verkligen jättenöjd med henne och hon är en superhund på alla sätt och vis (lite synd att hon inte är hos en bättre förare än mig och ändå är hon så duktig som hon hon är verkligen en underbar hund). Men är uppvuxen med schnauzers och av lite andra anledningar vill jag ha en annan ras och andra egenskaper än riesen i nästa hund. Fast jag kommer absolut köpa en riesen ännu längre fram i framtiden men inte som nästa ;) Ja har många anledningar där. En roman. Pma gärna om du har några frågor :P
En Flatte eller en Shappe om allting hade varit perfekt, eller om föräldrarna ändrar sig och förstår att det visst är mysigt med större hundar 😉 Annars så är jag väääldigt svag för Powder puffs också 😍
Australian Shepherd, finns inte så mycket mer att säga ;)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Welsh springer spaniel/cocker spaniel:)
Skulle inte falla mig in att skaffa en hund just precis nu. Jag vill att hunden ska känna sig trygg i miljön både utanför och i hemmet. Skulle det däremot vara så att det var trygg miljö här så skulle jag nog ta en flatte valp, eller en specifik hund från hundstallet.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Groenendael! 😃 Blir förhoppningsvis en nästa vår. 😍
När tiden känns rätt och när den perfekta kombinationen är planerad, så blir det en border collie.
Helt klart en Corgi eller en Amstaff. De är underbara hundar!
Golden eller Chodsky pes
Grand danois eller sheltie, mest troligen sheltie
Har ganska precis börjat läsa på inför nästa hund och just nu lutar det åt finsk lapphund eller podengo :p eller whippet eller någon annan trevlig spets x)
#87 oj det lät intressant :) Tänker de är ju så olika. Hur resonera du? Har de några likheter? Inte så insatt i grandisen :P
#89 Nä, de är ju ganska olika hundar haha :) Grandisen har alltid vart min favoritras och kommer skaffa en så fort jag kan! Dvs stadig ekonomi, fast jobb, stort hus och bil och sådär !:) Sheltien har också vart en favoritras väldigt länge, jag älskar agility och sånt där, så då passar den perfekt- plus att den är så vacker (det är grandisen med!) grandisen har jag planer att spåra, dra med, och sedan bara som sällskapshund och ha en sheltie som lite mer aktivare hund :)
Antagligen en phaléne. 🙂
Önskar att jag kunde skaffa en till tollare, men med en ung kelpie, en mallevalp och Tollare så finns inte tid för en till tävlingshund. Det skulle nog bli en chinese crested!
Medarbetare på brukshundraser.
Jag hade valt antingen KO, kangal eller fila om jag kunde ha de som jag bodde nu :)
#29 Åh, från vilken kennel? 😃
Hm, kanske en Magyar Agar? Eller kanske en Jaktgolden eller varför inte en Riesenschnauzer. 😛
- Nederlandse Kooikerhondje -
#95 Det är kennel Fagayas som gäller just nu! Fast möjligheten finns att det bli något från Rantafej istället :)
#96 Vad kul! Själv har jag en från Miltassias. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Om jag hade haft råd med en till så hade det blivit en Tibetansk terrier eller en vallhund :)
#62 Oj 😞Men de ser lockiga ut! (I mina ögon iallafall)
Idag är det nog en aussie eller kelpie, förhoppningsvis blir det en av dessa även när det är dags för nästa hund! Vilket inte blir av förrän om typ 2-3 år. Riley får bli åtminstone fyra år först. En kennel för aussie har jag dessutom redan valt… Vaddå andrahandsval ? 😎
Min nästa hund kommer bli en portugisisk vattenhund det också, kommer nog alltid ha minst en portis, har fallit hårt för rasen.
Men i framtiden vill jag även skaffa rhodesian ridgeback.
Aussie eller whippet eventuellt en bulldogg😶