Val av (bruks)hund
HejHej!
Försöker igen då jag inte kunde hantera förra inlägget och tyckte det var satt upp dårligt.
Jag har som sagt vart lite inne på att skaffa brukshund, utav dom blev jag intresserad av Aussie och Kelpie. Utav icke-bruksraserna är jag intresserad av Kromisen, men eftersom jag vill köra brukslydnad och sök, visste jag inte riktigt om den hade nog driv. Så jag undrade om det kanske var en helt annan hund som passade mig och det jag vill bättre, så bestämde mig för att starta helt om för att känna efter en extra gång! 
Så nu undrar jag vad ni tycker passar mig, det behöver inte vara brukshund, så länge den passar mig!
Jag vill syssla med;
- Träna och tävla agility och lydnad.
- Träna (och evt tävla) sök,
- Träna dogparkour
- Passivitet och promenader såklart
Jag söker en hund som;
- Inte klättrar på väggarna om blir blir sjuk några dagar, men ha massor av energi när det gäller
- Arbets- och samarbetsvillig
- Föremål och matintresse
- Enmans hund (Ska alltså vara mig trogen och följsam, hälst ignorera främmande, iaf inte hoppa upp och dra emot dom)
- Ingen trimras eller ras med lång päls, gillar Kelpie pälsen, inte jätteviktig faktor så länge de inte är överdriven mycket pälsvård.
- Inte vara för stor, mellan/litenstor storlek
- Inte ha jättemycket jakt, alltså ska kunna gå att ha lös
- Helst inte dregla
Kommer ni på någon ras?
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Hur kommer dina dagar se ut och hur mycket aktivering kommer hunden få utöver en vecka.
Hur definiera du om du är sjuk några dagar och hunden inte klättra på väggarna. Att hunden är som den var innan vilan eller kan den vara lite mer understimulerad.
Har du några mål? Både vardags och tävling. Hur mycket kommer du gå in för hunden?
#1 Tja, svårt att säga 100% hur vardagen kommer att se ut.
Om jag tar enbart aktiviteter med hunden, som kommer typ vara 99% av min fritid, kommer det bestå av lite tricks varje dag samt lydnad, Agility ca 2-3 gånger i veckan beroende på hur intensivt, sök 2-4 gånger i veckan beroende på när jag kan få hjälp av kompis eller likn. Lydnad planerar jag att köra små moment av varje dag och då 3-4 gånger i veckan flera moment och mer intensivt. Brukshundsklubben hoppas jag att kunna åka till minst en gång i veckan, men det tror jag inte blir möjligt, så satsar och hoppas på omkring 1 gång om månad, annars får det bli uthyrning av lokal nära mig. Kurser som vi ser passande. Passivitetsträning lite varje dag, vissa dagar mer intensivt och planerat, andra dagar en del av promenaden. Dogparkour lite på varje promenad några dagar mer träningslagt, mer utförligt 2-4 ggr i veckan. Hoppas på att testa på lite canicross oxå, annars bara vanliga jogginturar. Lösgående på parker och/eller skogar. Samt träning hemma och ute självklart.
Självklart får hunden bli lite rastlös, så länge den inte tuggar sönder en massa, gnäller, skäller, kan inte sitta still, mm. Hade inte vart hälsosamt för värken hunden, jag eller grannarna 😉
Målet är ju att kunna tävla i Agility och Lydnad. I framtiden hoppas jag på att kunna utbilda mig till instruktör och då bli agility instruktör, evt lydnad's instruktör. Vill ha hund i jobb och i fritid, det vore lyckan 😎
Instagram
Med risk för att låta negativ nu så vill Jag bara säga att jag inte är det! Jag tror du gör bättre i att besöka kennlar och prata med folk som har raserna istället för fråga på forum, informationen här är inte oändlig och alla har olika åsikter om vilka raser som passar vem, så är det bara. Tror du att aussie eller kelpie passar - åk och prata med uppfödare! Det du ska tänka på är att du inte ska ringa en uppfödare med typ "hej, jag undrar om kelpie/aussie passar mig?" Ha en konkret idé vad du vill göra med hunden, vad du vill ha ut av den och gå på det. Om uppfaren sen ber dig leta vidare kan det vara allt från att ni inte klickade till att hen inte tyckte du var tillräckligt aktiv för dennes hundar. Tänk också på att vara ärlig, både mot dig själv och uppfödare. Det är lätt att utmåla sig själv som världens aktivaste som ska ta sig till SM i lydnad och agility och allt, men verkligheten är oftast en annan. Summerat - folk på internet kan bara säga så mycket. Det är bättre att gå på magkänsla och känna efter själv än vad folk på internet säger. Tyvärr inget rastips.
#3 tack för rådet! Men jag är i full gång med att hitta Kelpie och Aussie folk, men eftersom jag verkligen inte kan bestämma mig och hoppar fram och tillbaka undrade jag om det kanske var för att det helt enkelt inte var den rasen, så letade efter om någon hade tips på en ras jag kanske inte ens tänkt på 😁 ;)
Instagram