Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 3477 ggr
tulinia
1

valpuppdatering!!!

Nu har det varit tyst på valpfronten alldeles för länge. Hur går det för alla? Vad hittar ni på för kul? Hur mycket har de växt? Vad har de lärt sig? Vad är roligast? Vilken fas är de inne i nu? 
Massor med bilder tack!!

tulinia
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Felix har hunnit bli 16 veckor, 13kg tung och har två lösa framtänder!
Vi har klarat av en valpkurs, och han förtjänar alla guldstjärnor i världen! Världens duktigaste kille.

Just nu tränar vi inkallning, inkallning och inkallning. Det är det jag vill ska sitta till 200%  Det går faktiskt riktigt bra! De ända gångerna det inte fungerar är när det är andra hundar i närheten, men de ska nog lösa sig det också. 

Än så länge har han inte bitit sönder någonting här hemma. Men det går åt mycket ben, både "riktiga" och ihoprullad hud. Även petflaskor och våra händer ger bra tuggmotstånd. Stolarna har fått några bitmärken men än så länge är det ingen fara. 

Felix har precis släppt "gå ner med nosen i backen konstant hela tiden" perioden och istället kommit in i den underbara "bajs perioden".
Han äter allt bajs han hittar, och när han har ätit klart så lägger han sig gärna och rullar i det. 
Jag är lite orolig att det är en fas han aldrig kommer att växa ur, då han faktiskt är en flatte. Men man kan alltid hoppas. 
Han har även upptäckt att han har en röst. Han skäller och skäller och skäller. Igår stod han i 10 minuter och skällde på en soptunna.  Han skäller även så fort han vill någonting "jag vill ha din smörgås" "jag vill upp i sängen" "jag vill in i duschen" (han älskar att duscha) 

Han har även börjat att trotsa. Han vägrar att gå till bilen. Blankt nej på den. 
Att åka bil är inga problem, han somnar efter tio sekunder. 
Sen när vi är framme så vägrar han att gå ur bilen istället.  Fullt normalt?

Men i det stora hela så är han helt underbar och helt perfekt, och han har gjort våran familj komplett!

Karolina-H
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min valp har hunnit bli 9 månader idag 🎈 Så han har kommit in i unghundsfasen med spökåldern. 

Sudden har från början varit otroligt enkel, han lyssnar jätte bra och är alltid positiv och glad. Det som vi kämpar med nu är att den lilla terrieristen tycker att om det regnar ute så kan man lika gärna bajsa inne 😐 Sen är spökåldern väldigt spännande den upplevde jag aldrig med min förra valp men är väldigt tydlig på Sudden just nu. Allt skälls ut och han kan stirra på saker som inte finns och höra ljud hemma som det helt plötsligt ska skällas på. Men vi står ut och inväntar att han växer till sig lite mer.

Annars har vi kommit igång med lydnadsträningen nu och han fattar så snabbt. Han lär sig allt bra som dåligt i en rasande fart. Har ock märkt att det är en känslig kille jag har och får han inte lyckas så tappar han självförtroendet snabbt och vågar inte testa igen. Även detta är nytt för mig då både mina tidigare hundar varit väldigt självsäkra och modiga, så har lagt om träningen och delar upp allt i smådelar för att han ska få lyckas.

Sen har han ställts några gånger under hösten med jätte bra resultat och det kommer vi fortsätta med under våren nu när vi får börja ställa officiellt.

Codeavalone.blogg.se

Majken!
3

Ida har hunnit bli drygt fyra månader och är en härlig individ. Lillgammal och vuxen i sitt sätt, otroligt vänlig och glad. Lättsam att ha med sig överallt, av-knappen kom monterad på denna. Hon är den första av mina hundar som är riktigt matfixerad och hon klättrar gärna på köksbänkarna för att nå alla godsaker som finns. Hon är följsam, har väldigt stor kamplust och har varit rumsren sedan länge. Lättsammaste valpen någonsin, vore alla som Ida kunde jag ha en hel hög.

[linda1989]
4

Åh va stor Felix har blivit =) Min Chino är 4 månader idag. Rumsrenheten har gått lite långsamt men nu verkar det ha släppt och mindre olyckor inne. Innan vägrade han göra ifrån sig ute, bara lek. Men nu gör han det på varje promenad. Äntligen. Vi tränar också mycket inkallning, hjärngympa med att gömma godisar, apport, söka leksaker och godis. Han har blivit lugnare ute och går väldigt bra i koppel. Innan har han dragit mycket och sprungit nästan oavbrutet, så det känns bra med framsteg. Börjar märkas att han har mer energi på dagarna och sover mindre och kräver lite mer aktivering än förut. Skäller endast när någon ringer på dörren men häromdagen såg han en superläskig plastpåse utanför köket (har stort fönster som går ner till marken) som han morrade och skällde på. 

Vi har inte börjat med valpträning eftersom det krävs bil men vi får vår bil i nästa vecka så jag hoppas kunna hoppa på en kurs snart. Har gått valpkurs tidigare med min förra hund och tyckte det var väldigt roligt och lärorikt.  Han kan de vanliga kommandona och lyssnar även bra utomhus, blir aldrig upptagen med andra saker utan ju fort godiset är framme så sitter han och väntar. Han är väldigt liten för sin ras men det är hela kullen, väger runt 4 kg just nu så han är en liten plutt. Även han tappat några tänder. Ena bilden nu och andra bilden 9 veckor ;)

[linda1989]
2

Lägger 9 veckors bilden här istället..

Hogwarts
0

#4 Det där är nog något av det sötaste jag sett!! är det en japansk spets eller samojedis?

[linda1989]
0

#6 Han är en japansk spets =) såg ut som en liten vit boll som valp. Har supermånga bilder från uppfödaren när han har bollform. Haha.

Turast
1

Det här var första veckan jag fick hem Marceline, 8 veckor gammal 😍

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
2

Och så här stor är hon nu :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

alltidnordin
3

Med Milou går allting super. Han har hunnit bli 5 månader på pricken idag och sköter sig mer är väl. Pigg, glad, alert och följsam. Skulle säga att han är rumsren, men de händer fortfarande någon olycka i månaden inne om han leker häftigt och inte varit ute på ett tag. Men annars så! Ensamhetsträningen går HUR bra som helst, har än så länge lämnat honom drygt 2 timmar och han säger inte ett ljud utan går och lägger sig direkt.

Valpkurs går vi sedan mitten av januari och han är ett stjärnexemplar förutom gnällandet haha. Han vill ju leka med de andra hundarna. Men övningarna sitter och han är koncentrerad på mig. Vi pysslar även med mycket hemma, så han kan endel saker. Just nu ligger prio på filtträning, att han ska kunna ligga på filten avslappnad tills jag säger att det är okej att gå 🙂

Han är fortfarande ganska liten för sin ålder, ca 31 cm hög och förhoppningsvis stannar han inom godkänt men det spelar inte så stor roll eftersom han inte är ett utställningsexemplar 😃 Övrigt är han helt underbar på alla sätt och vis!

10 veckor - 5 månader

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

[linda1989]
0

#10 Åh va häftigt att din kille är exakt en månad äldre än min. Född 10/10.

Emelie-E
1

Här har vi min lille, en snart 6 månader gammal Chihuahua. Han är en glad skit som jämt och ständigt ska ligga i knät eller tätt intill en och sova. Nu börjar han dock lära sig att säger matte nej till att komma upp i soffan så går han in och lägger sig i sin bur eller så lägger han sig i sin säng här ute i vardagsrummet. Men buren verkar ändå ha blivit hans trygghet. Han är så gott som rumsren. Det var några veckor sedan det hände en olycka inne nu och jag behöver gå ut med honom allt mer sällan. Först var det varannan timme, sen var tredje. Nu är det var 4-5 timme han verkligen behöver gå ut och han är duktig och sätter sig vid ytterdörren om han känner att han behöver ut. Vi går inga långa promenader ännu, 10 min kan vi vara ute och gå och han är jätteduktig i koppel. Däremot har han börjat skälla och morra åt människor. Och det vet jag inte riktigt hur jag ska hantera ännu.

HildaSvensson
1

Min valp fyller 21 veckor imorgon, alltså 4 och en halv månad. Han är världens bästa lilla valp. OTROLIGT social, alltid glad, lagom busig och inte det minsta destruktiv = Skönt! Han tuggar fortfarande gärna på allas händer men där stannar tuggandet. Han har hunnit tappa 4 tänder och har många lösa.

Han är duktig på att gå i koppel, även om vi knappt går något alls. Han älskar att lära sig nya saker och han kan många (enligt mig) små tricks och konster. Hans favorit tricks är "haka" 😍

Han äter allt som kommer i hans väg men har äntligen slutat äta löv. Dock har han börjat äta sitt eget (och annat) bajs, vilket inte är lika kul. Inkallning har gått jättebra men den senaste veckan har han fått för sig att börja sticka, så det måste vi öva på.

Rumsrenheten går bättre och bättre, men tror att det kommer ta ett tag innan han är rumsren. Han sover tyst och lugnt mellan 22:00 och ca 06/07:00 . 

Annars är han en väldigt enkel och accepterande valp och han är allt det jag önskat mig ❤️

HildaSvensson
1

Studsa runt på åkern tycker han också om, och han saknar snön! 😛

CayKantos
0

Fint med alla hundarna!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Ellen89
0

Fina valpar!

Changrila
3

Min tok är 7 månader gammal nu. Hon är duktig på att vara lös och börjar förstå hur hon ska bete sig i koppel. Hon är fantastisk att träna med, är duktig på att säga till när hon behöver ut, växer fint och är alltid glad. Hon provar självmant sådant som hon sett min vuxna tik göra vid lydnadsträningen också. Dessutom kan hon fortfarande reglera mängden mat på ett bra sätt, vilket jag uppskattar. Hon börjar tycka det är helt ok att jag håller på med tassarna och har hittills inte tuggat sönder något mer värdefullt än en mobilladdare.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Nirvana-music]
1

Våran lilla illbatting växer så det knakar här hemma, vild och busig kille med mycket hyss på gång, flyger ut som ett spjut på gården när han får springa av sig, en mycket glad och trevlig liten kille. Har varit och socialtränats med olika hundar av olika raser, leonbergerna var lite småläskiga, en häst har han fått träffa och det var väldigt intressant :-) Nu är det bara att träna att ta det lite lugnare innomhus, för han må vara en riktig liten busunge :-)

[Nirvana-music]
1

Mysbubbe <3

RosaMoln
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Helix är snart 11månader nu. Var väldigt lugn som valp, lyssnade på vad man än sa och hittade inte på några bus direkt. Idag är han trottsig men go, märks att han är "tonåring" ^^, Har börjat träna lite lydnadsmoment och har just nu fokus på snygga sitt-ligg-stå, går väl sådär xD Han brukar antingen vara överladdad eller inte lyssna alls, men vi kämpar på :P Ska snart gå unghundskurs och därefter tävlingslydnadskurs, ska bli skönt med ett par extra ögon på sig igen.

CayKantos
0

Putt!

Instagram

russin
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Cookie är nu 6 månader och en stor klump - riskerar att växa om mor sin om hon inte stannar av på takten nu 🤐

Just nu i en gräslig spökålder och pendlar mellan att vara fegis till att försöka  vara stentuff och skrämma bort läbbigheter. Värst är den där fula hunden hon ser i några bilar parkerade lägre ner än gångbanan…..hunden är hennes egen spegelbild 😃

I övrigt har jag slarvat lite med egna turen med henne sista tiden - hon har fått följa med dom andra två (mor och halvsyster) på promenaden. Dock behövs egen miljöträning, så jag har tagit tag i den biten nu. En mjuk och gosig valp, som i stort sett bara kan sitt än så länge….jag har ingen brådska denna gång (mamma-hund lärde sig massor på kort tid) och Cookie har inte heller samma vill, vill massor inställning som mamma, så vi tar det i lugnt takt med allt. Hon kommer på inkallning och lärt sig stopp skapligt - det är viktigast för mig. Kör även lite valp-parkour  för att stärka hennes självförtroende och träna balansen, som tidigare var väldigt dålig och hon är jätteduktig.

poodlelicious
0

Åh jag måste skriva om min bebisvalp tänkte jag. Men han har ju blivit stor 😉 10 månader gammal. Har precis klickat in honom och det är som en helt ny värld. Jag älskar det. Allt är så enkelt och smidigt. Fattar inte varför jag inte gjorde det från början. Har egentligen bara ett problem med honom och det är att han inte vill bli infångad. Han kan komma självmant ibland men när jag går mot honom eller ber honom komma så kutar han iväg. Både inne och ute. Men vi jobbar på det.

CayKantos
0

#23 försök att springa andra vägen edan du kallar med pipande och glad röst, blir liksom en lek. Hjälper med min kompis' hund 😃

Instagram

Calcifer
3

Aha, bra, en tråd med bilder på de djur som snart kommer vara saknade hos er och sovande hos mig. 😃

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Giiisella]
0

Ralf är ca 4 och en halv månad gammal nu. Är superduktig med det mesta, älskar att busa i skogen och har sååå mycket energi! Första valpkursen är avklarad, och han är duktig med inkallningar m.m. Är väldigt lättlärd och älskar att sitta ute på altanen och hålla koll på grannarna. Sedan älskar han att sitta i knät i soffan trots att han börjar bli rätt stor nu.. På ena bilden är han ca 10 veckor gammal, och andra bilder är tagen nu.

CayKantos
0

#26 jättefin! Vart är han ifrån? 😃

Instagram

[Giiisella]
0

#27 en uppfödare i Skepplanda 😄 Han är renrasig men de har inget kennelnamn (tror jag 😄)

CayKantos
0

#27 Aha, jättefin var han, bra han är så duktig oxå! Vad är planerna med honom då?

Instagram

[Giiisella]
0

Ralf tackar o bockar! 🐶🐾 Vi har inte planerna helt kartlagda än, men troligen kommer vi nog prova på rallylydnad, nosework eller spår, så får vi se vad som kan passa oss! Annars är det långa skogspromenader och löpturer (när han blir äldre) som gäller! Såg att du oxå är valpsugen, kolla in mini aussie 😄

CayKantos
0

#30 Ja du, men ingen mini för mig, tog bort sheltie av en orsak, ska det bli Aussie ska det va hela paketet! 😎

Instagram

[Giiisella]
0

Okej! Har aldrig haft en aussie men de är ju säkert lite mer hund än en mini! 😊

CayKantos
2

#32 Dom ska inte vara olika egentligen, bara storleksmässigt, men ofta har mini varianter sämre mentalitet och så då man avlade enbart på storlek för att få fram dom. Men Mini raser som har existerat längre brukar ha en mer stabil avel, så finns det ju också bra och dårliga uppfödare av alla raser!

Instagram

[linda1989]
2

Min valp är snart 5 månader (nästa vecka). Idag har vi varit i en rastgård speciellt för valpar där det var många i hans storlek. Perfekt ställe att träna lite inkallning med alla nya intryck, dofter och hundar. Han har varit väldigt enkel hittills, bara väntar på att det ska ändra sig, men hoppas att det inte gör det ;P Självklart lite vardagsutmaningar men överlag väldigt enkel, följsam och lyhörd. Ska snart på träff för första gången med kenneln och hans syskon så ska bli spännande att se hur han reagerar när han möter dem och se hur de ser ut. Idag vägde han 5 kg så fortfarande en liten plutt. 

Bild nu vs liten snöboll.

CayKantos
0

#34 Det roliga med japansk spets, många spets överhuvudtaget, är att dom blir liksom gulligare dess äldre dom blir 😍

Instagram

[linda1989]
0

#35 Ja =) han har helt underbar päls, som att klappa på den mjukaste nallebjörn man kan tänka sig. Supermjuk.

CayKantos
0

#36 Kan tänka mig! Gillar sån päls om mig egen hund bara inte har den.. Inget jag orkar hålla på med, och då attraherar det mig bara inte :/ Men älskar andras hundar när dom har ser, super mysigt!

Instagram

[linda1989]
0

#37 Haha. Men han kräver ingenting med pälsvård i princip så vad tänker du med inte orkar hålla på med? Blir han skitig tar det max 5 min så är han vit igen. Smuts- och vattenavstötande päls. Inte tilltalar köper jag för vi är alla olika ;)

CayKantos
0

#38 jag vet inte riktigt, det bara stör mig i knoppen när det är så mycket päls.. jag klarar bara inte av det mentalt🤦‍♂️ Konstigt egentligen, men trodde faktisk dom skulle vara lite jobbiga att borsta genom oxå.. Men jag ska iaf inte ha en sådan hund själv som sagt, men gosigt om en kompis hade :D

Instagram

[linda1989]
0

#39 Haha då förstår jag =) Haft en korthårig brukshund innan men han fällde mer än denna =P svårare att dammsuga upp håren också. Tror man inte när man ser dem direkt. Off topic sådär från valptråden kanske. :D

CayKantos
0

#40 hihi, ja. Men åtminstonde händer det nått 😉😉😉 Det är så gött dom som fäller i tussar typ, som japansk spets oxå gör. 😃

Instagram

[linda1989]
0

#41 Ja det är skönt, lätt vid städning. Men gillar korthår också. Faktiskt min första hund med lång päls förutom en Finsk lapphund som jag bodde med men inte ägde. Hoppas du får dig en valp snart också =)

CayKantos
0

#42 jag med, måsta bara komma genom det hårda rasvalet! 🤦‍♂️

Instagram

[linda1989]
1

#43 Ja det är inte lätt, skulle behöva bo på en gård och jobba hemifrån för att ha alla raser man kan tänka sig 😃

CayKantos
1

#44 Så är det

Instagram